زمانبندی و مراحل اجرای این طرح در چارچوب طرح کلمات نظام آموزش و پرورش چنین بوده است: سال 1371 طرح آموزش متوسطه جدید برای سال اول در کلیه شاخه های تحصیلی به طور آزمایشی اجرا شد. سال 1372 طرح آموزش متوسطه جدید برای سالهای اول و دوم در کلیه شاخه های تحصیلی ادامه یافت. سال 1373 اجرای آزمایشی این طرح برای سالهای اول ، دوم و سوم در کلیه شاخه های تحصیلی ادامه یافت. از سال 1374-1376 بتدریج اجرای طرح آموزش متوسطه جدید در سراسر کشور به طور کامل تعمیم یافت. سال 1377 اجرای دوره پیش دانشگاهی ، دوره کاردانی پیوسته و نیز دوره آموزش و پرورش عمومی به طور گسترده تری آغاز شد و سرانجام در سال تحصیلی 1377-1378 بیشتر دانش آموزان دوره متوسطه تحت پوشش این طرح قرار گرفتند و به دوره آموزش متوسطه جدید راه یافتند. اینک دلایلی را شرح می دهیم که شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره پذیرش طرح آموزش متوسطه جدید و ضرورت اجرای آن ارائه کرده است:
الف) فراهم آوردن شرایط و امکانات کافی برای ارتقای کیفی آموزش های متوسطه (نظری و فنی و حرفه ای) و توسعه آن.
ب) ایجاد انعطاف لازم به منظور جهتگیری آموزش های متوسطه در زمینه اشتغال مفید و ادامه تحصیل در آموزش عالی و تعیین رشته های تحصیلی برحسب نیازهای کشور و علاقه و استعداد افراد بر اساس شرایط و امکانات محیط و با توجه به پیشرفت های علمی و فنی.
ج) افزایش کمیت و بالا بردن کیفیت و میزان منزلت آموزش های فنی و حرفه ای
د) فراهم آوردن زمینه و شرایط مناسب برای استفاده بهینه از امکانات جامعه به منظور اجرای آموزش های متوسطه و سازماندهی آموزش های خارج از مدرسه و تقویت و گسترش این آموزش ها با استفاده از امکانات دستگاه های مختلف کشور. نظام آموزش و پرورش متوسطه به سه شاخه تحصیلی نظری ، فنی و حرفه ای و کاردانش تقسیم می شود. اهم اهداف هر یک از آنها که معرف جهتگیری عمده در زمینه تحصیل تا اشتغال است ، به این شرح است:
الف) شاخه نظری: هدف کلی این شاخه تحصیلی اعتلای سطح فرهنگ و دانش عمومی و پرورش فضائل اخلاقی ، بینش سیاسی و اجتماعی و شناخت بهتر استعداد و علاقه دانش آموزان برای ادامه تحصیل در آموزش عالی است.
ب) شاخه فنی و حرفه ای: هدف کلی این شاخه تحصیلی همان اهداف کلی شاخه نظری و نیز ایجاد زمینه مناسب برای هدایت دانش آموزان به اشتغال مفید و احراز آمادگی نسبی برای ادامه تحصیل در رشته های علمی کاربردی (فناوری) است.
ج) شاخه کاردانش: اهداف کلی این شاخه نیز علاوه بر اهداف شاخه های نظری و فنی و حرفه ای ، تربیت نیروی انسانی در سطوح نیمه ماهر، ماهر و استادکاری و سرپرستی برای بخشهای صنعت ، کشاورزی و خدمات و احراز آمادگی نسبی دانش آموزان برای ادامه تحصیل در رشته های خاص علمی کاربردی است.