FAQs

Your Email:
Question:
Save
 
   
 PY1
روز:  ماه: 
شهر:
12 ذی القعده 1445 قمری
20 می 2024 میلادی
اذان صبح: 04:13:08
طلوع خورشید: 05:55:17
اذان ظهر: 13:00:55
غروب خورشید: 20:06:57
اذان مغرب: 20:26:11
نیمه شب شرعی: 00:15:58
 دنباله‌اي از اعداد حقيقي و مثبت (مسابقه‌ي شماره‌ي 63)
دنباله‌اي از اعداد حقيقي و مثبت (مسابقه‌ي شماره‌ي 63)مسابقه رياضي
نامساوي‌ در متوسط‌هاي حسابي

دنباله‌اي از اعداد حقيقي و مثبت








اشاره
آن‌چه با عنوان «چكيده» در اول مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌ها مشاهده مي‌كنيد صرفاً مخصوص معلمان، مربيان، كارشناسان محترم آموزشي و ساير علاقه‌مندان است.




چكيده
اهداف آموزشي
 اهداف آموزشي در حوزه‌ي شناختي – دانش
    
- «دانش راه‌ها و وسايل برخورد با امور جزوي» > «دانش روش‌ها و روش‌شناسي»
    
- «دانش امور كلي و مسائل انتزاعي» > «دانش اصل‌ها و تعميم‌ها»
 اهداف آموزشي در حوزه‌ي شناختي - توانايي‌ها و مهارت‌هاي ذهني
    
- «فهميدن» > «ترجمه» > «درون‌يابي»
    
- «فهميدن» > «ترجمه» > «كاربستن»
    - «فهميدن» > «ترجمه» > «تحليل» <
«تحليل روابط»
    - «فهميدن» > «ترجمه» > «تركيب» > «توليد يك نقشه يا مجموعه‌ اقدام‌هاي پيشنهادي
»
    
- «فهميدن» > «ترجمه» > «تركيب» > «استنتاج مجموعه‌اي از روابط انتزاعي»
 نتايج مورد نظر
    
- آشنايي با نظريه‌ي اعداد
    
- آشنايي با نامساوي‌ها
    
- روش حل مسأله در زمينه‌ي نظريه‌ي اعداد
    
- روش حل مسأله با استفاده از قضاياي نامساوي‌ها
 محتواي آموزشي
    
- نظريه‌ي اعداد
    - نامساوي‌ها




سؤال
فرض كنيد  اعداد «حقيقي» و «مثبت» باشند كه در رابطه‌ي ذيل صدق كنند:





(رابطه‌ي 1)

حداقل مقدار ممكن عبارت ذيل را بيابيد:



1386/12/25لينک مستقيم

فرستنده :
شرلي HyperLink HyperLink 1387/1/12
مـتـن : سوال را براي n حل و بعد 1387 را جايگذاري مي كنيم .

A= 1 / 1+X1 + ... + 1 / 1+Xn = 1

حال تبديل زير را انجام مي دهيم :

Yi = 1 / 1+Xi

بنابراين

Y1 + Y2 + ... + Yn =1 رابطه (1)

Xi = 1-Yi / Yi

حال بايد كمترين مقدار عبارت زير را بدست آوريم :

B = 1-Y1 / Y1 . ... . 1-Yn / Yn

از رابطه (1) داريم :

Ai = 1 - Yi = Sigma Yi , i = 1 to n , i <> j

از طرفي با بكار بردن نامساوي حسابي - هندسي براي Ai داريم :

Ai >= r(n-1)(Y1 . ... . Yi-1 . Yi+1 . ... . Yn) × n -1

r(n)X نشان دهنده ريشه nام عبارت X است .

حال اگر براي i = 1 , 2 , ... , n نابرابري بالا را بنويسيم و دو طرف نامساوي ها را در هم ضرب كنيم نابرابري به صورت

D = 1-Y1 . … . 1-Yn >= ( Y1 . Y2 . ... . Yn ) × (n - 1) ^ n

در مي آيد . پس اگر در B نامساوي بالا را قرار دهيم Y1 . … . Yn با مخرج كسر ساده مي شود و بنابر اين

B = X1 . X2 . … . Xn = 1-Y1 / Y1 . ... . 1-Yn / Yn >= (n-1) ^ n
يا
min ( X1 . X2. ... . Xn ) = (n-1 ) ^ n

پس جواب سوال برابر 1387^1386 است .
پاسـخ :تاريخ ارسال: 1387/1/10

شرلي جان!
سلام
از جواب كامل و صحيحت تشكر مي‌كنيم. روش استدلالت بسيار خوب و به‌زيبايي بيان شده است.
آفرين! بارك‌الله!
انشاءالله در تمام صحنه‌هاي زندگي با همين سعي و تلاشت موفق بشي!
منتظر حضور فعالت تو اين بخش هستيم.

فرستنده :
mh HyperLink HyperLink 1387/1/4
مـتـن : salamaleikom !!
eide2n mobarak !
chand vaght pish yek masaleh be zehnam resid !!
man na2nestam javabesho peida konam !!
shoma mi2nid komakam konid!!!?
ma 5 goy darim ke anha kamelan ham andaze ,ham hajm va koravi shekland !!
hala ma chejoori in gooyha ra kenare ham gharar dahim ta har kodam ba 4 taie dige dar tamas bashad !!!!?
agar javabesh ro beDd mamnoon misham !!
me30
پاسـخ :ايميل فرستنده: mh_shadbeh@yahoo.com
تاريخ ارسال: 1387/1/3

دوست خوبم!
عليك سلام
ضمن تشكر از شما
سؤال‌تون رو بايد از كارشناسامون تو بخش «سؤال و پاسخ علمي» بپرسيد. من سؤال‌تون رو به اون بخش مي‌فرستم جوابش رو مي‌توني از اون‌جا بگيري.
به‌نشاني ذيل:
http://olympiad.roshd.ir/QuestionAnswer/QuestionAnswer.aspx?OlympiadName=Mathematics
انشاءالله موفق باشي!

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تاییدانصراف
 دنباله‌اي از اعداد حقيقي و مثبت (مسابقه‌ي شماره‌ي 63)
دنباله‌اي از اعداد حقيقي و مثبت (مسابقه‌ي شماره‌ي 63)مسابقه رياضي
نامساوي‌ در متوسط‌هاي حسابي

دنباله‌اي از اعداد حقيقي و مثبت








اشاره
آن‌چه با عنوان «چكيده» در اول مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌ها مشاهده مي‌كنيد صرفاً مخصوص معلمان، مربيان، كارشناسان محترم آموزشي و ساير علاقه‌مندان است.




چكيده
اهداف آموزشي
 اهداف آموزشي در حوزه‌ي شناختي – دانش
    
- «دانش راه‌ها و وسايل برخورد با امور جزوي» > «دانش روش‌ها و روش‌شناسي»
    
- «دانش امور كلي و مسائل انتزاعي» > «دانش اصل‌ها و تعميم‌ها»
 اهداف آموزشي در حوزه‌ي شناختي - توانايي‌ها و مهارت‌هاي ذهني
    
- «فهميدن» > «ترجمه» > «درون‌يابي»
    
- «فهميدن» > «ترجمه» > «كاربستن»
    - «فهميدن» > «ترجمه» > «تحليل» <
«تحليل روابط»
    - «فهميدن» > «ترجمه» > «تركيب» > «توليد يك نقشه يا مجموعه‌ اقدام‌هاي پيشنهادي
»
    
- «فهميدن» > «ترجمه» > «تركيب» > «استنتاج مجموعه‌اي از روابط انتزاعي»
 نتايج مورد نظر
    
- آشنايي با نظريه‌ي اعداد
    
- آشنايي با نامساوي‌ها
    
- روش حل مسأله در زمينه‌ي نظريه‌ي اعداد
    
- روش حل مسأله با استفاده از قضاياي نامساوي‌ها
 محتواي آموزشي
    
- نظريه‌ي اعداد
    - نامساوي‌ها




سؤال
فرض كنيد  اعداد «حقيقي» و «مثبت» باشند كه در رابطه‌ي ذيل صدق كنند:





(رابطه‌ي 1)

حداقل مقدار ممكن عبارت ذيل را بيابيد:



1386/12/25لينک مستقيم

فرستنده :
شرلي HyperLink HyperLink 1387/1/12
مـتـن : سوال را براي n حل و بعد 1387 را جايگذاري مي كنيم .

A= 1 / 1+X1 + ... + 1 / 1+Xn = 1

حال تبديل زير را انجام مي دهيم :

Yi = 1 / 1+Xi

بنابراين

Y1 + Y2 + ... + Yn =1 رابطه (1)

Xi = 1-Yi / Yi

حال بايد كمترين مقدار عبارت زير را بدست آوريم :

B = 1-Y1 / Y1 . ... . 1-Yn / Yn

از رابطه (1) داريم :

Ai = 1 - Yi = Sigma Yi , i = 1 to n , i <> j

از طرفي با بكار بردن نامساوي حسابي - هندسي براي Ai داريم :

Ai >= r(n-1)(Y1 . ... . Yi-1 . Yi+1 . ... . Yn) × n -1

r(n)X نشان دهنده ريشه nام عبارت X است .

حال اگر براي i = 1 , 2 , ... , n نابرابري بالا را بنويسيم و دو طرف نامساوي ها را در هم ضرب كنيم نابرابري به صورت

D = 1-Y1 . … . 1-Yn >= ( Y1 . Y2 . ... . Yn ) × (n - 1) ^ n

در مي آيد . پس اگر در B نامساوي بالا را قرار دهيم Y1 . … . Yn با مخرج كسر ساده مي شود و بنابر اين

B = X1 . X2 . … . Xn = 1-Y1 / Y1 . ... . 1-Yn / Yn >= (n-1) ^ n
يا
min ( X1 . X2. ... . Xn ) = (n-1 ) ^ n

پس جواب سوال برابر 1387^1386 است .
پاسـخ :تاريخ ارسال: 1387/1/10

شرلي جان!
سلام
از جواب كامل و صحيحت تشكر مي‌كنيم. روش استدلالت بسيار خوب و به‌زيبايي بيان شده است.
آفرين! بارك‌الله!
انشاءالله در تمام صحنه‌هاي زندگي با همين سعي و تلاشت موفق بشي!
منتظر حضور فعالت تو اين بخش هستيم.

فرستنده :
mh HyperLink HyperLink 1387/1/4
مـتـن : salamaleikom !!
eide2n mobarak !
chand vaght pish yek masaleh be zehnam resid !!
man na2nestam javabesho peida konam !!
shoma mi2nid komakam konid!!!?
ma 5 goy darim ke anha kamelan ham andaze ,ham hajm va koravi shekland !!
hala ma chejoori in gooyha ra kenare ham gharar dahim ta har kodam ba 4 taie dige dar tamas bashad !!!!?
agar javabesh ro beDd mamnoon misham !!
me30
پاسـخ :ايميل فرستنده: mh_shadbeh@yahoo.com
تاريخ ارسال: 1387/1/3

دوست خوبم!
عليك سلام
ضمن تشكر از شما
سؤال‌تون رو بايد از كارشناسامون تو بخش «سؤال و پاسخ علمي» بپرسيد. من سؤال‌تون رو به اون بخش مي‌فرستم جوابش رو مي‌توني از اون‌جا بگيري.
به‌نشاني ذيل:
http://olympiad.roshd.ir/QuestionAnswer/QuestionAnswer.aspx?OlympiadName=Mathematics
انشاءالله موفق باشي!

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تاییدانصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
Module Load Warning
One or more of the modules on this page did not load. This may be temporary. Please refresh the page (click F5 in most browsers). If the problem persists, please let the Site Administrator know.

 Account Login2