|
به گزارش ایسنا، دکتر فخرالدین دانش آشتیانی در گردهمایی دو روزه معاونان پرورشی و فرهنگی و مدیران سازمان دانش آموزی استانها در اردوگاه شهید باهنر تهران، اظهار کرد: تسلط آموزش در مدارس باعث شده است پرورش از آموزش تفکیک شود و مظلوم بماند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: رویکرد مدارس باید از مشق محوری، دیکته محوری و حافظه محوری که ذهن دانش آموز را درگیر میکند و او را از لذت فراگیری علم محروم میکند، تغییر کند.
وی ایجاد رقابت در بین دانش آموزان را یکی از آسیبها دانست و تصریح کرد: اگر سیستم آموزشی را بررسی کنیم، رقابت محوری بسیار پررنگ است و دانش آموزان رتبه بندی میشوند و اعلام این رتبهها که معمولا با تکیه بر نمرات دروس پایه مانند ریاضی، علوم و فیزیک صورت میگیرد، تأثیر منفی بر روحیه دانش آموزان ضعیف در دروس مذکور میگذارد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیتی که خانوادهها برای رتبههای درسی دانش آموزان قائل هستند، خاطرنشان کرد: پیامد رقابت محوری در مدرسه ایجاد استرس و اضطراب در دانش آموزان است و اعتماد به نفس آنان را از بین میبرد و موجب میشود همواره احساس شکست کنند، این در حالی است که یک دانش آموز ممکن است در درس ریاضی ضعیف باشد، اما در درس هنر و یا تربیت بدنی جزو نفرات برتر باشد.
دکتر دانش آشتیانی اظهارکرد: اگر دانش آموزی احساس ضعف کند، دچار آسیب روانی شده و از مسیر رشد خارج میشود که از این موضوع جامعه آسیب میبیند.
وی حفظ روحیه شادابی در مدارس را بسیار مهم دانست و افزود: مدیران به زنگ ورزش توجه ویژهای داشته باشند و از تسلط سایر دروس بر ساعات تربیت بدنی جلوگیری کنند.
وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: اگر فکر کنیم تربیت در مدرسه تنها برعهده مربی پرورشی است، این آغاز انحراف نسبت به مسائل تربیتی است، زیرا فرآیند تربیت وسیعتر از یک فعالیت فوق برنامه معاون پرورشی است.
وی افزود: مربی پرورشی باید در مدرسه کار بسترسازی تربیت را برعهده داشته باشد، زیرا مسئولیت تربیت تنها برعهده مربی تربیتی نیست، بلکه همه عوامل انسانی و حتی عوامل فیزیکی فضای آموزشی از جمله نظم موجود در محیط مدرسه، در تربیت دانش آموزان مؤثر است.
عضو کابینه تدبیر و امید تصریح کرد: تغییر نگاه ما نسبت به تربیت اولین گامی است که باید برداشته شود و مدیریت تربیت در مدرسه باید در دستور کار قرار گیرد و همه عوامل مؤثر در تربیت باید آموزشها و مهارتهای لازم در خصوص نحوه تعامل با دانش آموزان را فراگیرند.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی الگوپذیری دانش آموزان در مدرسه را مهمترین عامل تربیت دانست و افزود: کلیه عوامل موجود در فضای مدرسه از نظافت و پاکی محیط مدرسه گرفته تا رفتار عوامل انسانی نقش مستقیمی در تربیت دانشآموزان دارند.
|