|
به گزارش معاونت آموزش ابتدایی و به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش پانا، فاطمه قربان در دومین روز از همایش تخصصی هوشمندسازی مدارس، راهبرد تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش و تبیین جایگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات در اسناد بالادستی که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، اظهار کرد: پس از 30 ماه در آموزش و پرورش تحول بنیادین آغاز شده تا بتوانیم روشهای سنتی را کنار گذاشته و روشهای نوینی را جایگزین کنیم.
وی افزود: در سند تحول از زوایای مختلف میتوان تحولات ساختاری، محتوایی و تحول در روشها را مشاهده کرد اما تحول ساختاری در سیستم اداری آغاز شده که از جمله آن جداسازی معاونت ابتدایی از معاونت متوسطه از زمان حضور حاجی بابایی بوده است.
* تحول ساختار و محتوا مکمل یکدیگر هستند
قربان با اشاره به ادامه دار بودن تحول در بخش ساختاری در سال 91 خاطرنشان کرد: 2 دوره 6 ساله در آموزش و پرورش خواهیم داشت زیرا تحول ساختاری به تنهایی کافی نیست و باید تحول محتوایی هم وجود داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه کتب پایه دوم و ششم ابتدایی برای سال 91 تغییر کرده است تصریح کرد: تحول بنیادین با تغییر کتب انجام نمیشود بلکه لازمه آن تغییر در ساختار و در روشهای آموزشی است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: اگر نیروی انسانی کارآمد و هدفمند در مدرسه داشته باشیم میتوانیم بند به بند سند تحول بنیادین را اجرایی کنیم و دانش آموزی که میخواهیم در سال 1404 داشته باشیم را تربیت کنیم.
* مدرسه در سند تحول مهمترین کانون تربیتی محله است
وی با اشاره به جایگاه معلم و مدرسه در سند تحول بنیادین گفت: مدرسه به عنوان مهمترین کانون تربیتی محله تعریف شده و می توان گفت جایگاه خانواده و مدرسه در یک طراز قرار دارد.
قربان با بیان اینکه با ابزارهای دیروزی نمیتوان بچههای امروزی را تربیت کرد عنوان کرد: نمیشود دانشآموزان امروزی را با توجه به سرعت فناوری و تکنولوژی که در حال پیشرفت است با ابزارها و روشهای سنتی دیروزی تربیت کنیم.
* جایگزینی تفکرمحوری به جای حافظه محوری در مدارس
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دنبال آن هستیم که تفکر محوری جایگزین حافظه محوری شود خاطرنشان کرد: در گذشته دانشآموز خود در فرایند یادگیری نقشی نداشته و اگر بخواهیم دانایی منجر به توانایی شود ناگزیر هستیم تا دانش آموز را در فرایند تدریس مشارکت دهیم.
وی ادامه داد: معلم باید نقش رهبری و هدایتگری داشته باشد و دانش آموز خود را مسئول در فرایند یاددهی – یادگیری بداند و برای اینکه این اتفاق رخ دهد باید در تجهیزات تغییراتی داشته باشیم و فناوریهای نوین وارد مدرسه شود.
* دورههای آموزشی معلمان ارتقای علمی را به همراه دارد
قربان با اشاره به اینکه در بخش فناوری در صورتی به اهدافمان خواهیم رسید که هم معلم و هم دانشآموز بتوانند محتوای الکترونیکی و تولید علم را انجام دهند اظهار داشت: برگزاری دورههای آموزشی که به ارتقای علمی معلم منجر شود از ضروریات است و باید آموزش های لازم معلمان انجام شود.
* پژوهش محوری جایگزین سخنرانی یکسویه معلم در مدرسه هوشمند
وی اضافه کرد: در مدرسه هوشمند باید پژوهش محوری جایگزین سخنرانی یکسویه معلم و فعالیت های گروهی جایگزین فعالیتهای فردی شود.
قربان ادامه داد: اگر در مدرسه هوشمند معلم به عنوان راهنمای آموزشی دانشآموز باشد و روشهای علمی پژوهشی را به او بیاموزد می توانیم امیدوار باشیم تا دانشآموزانی خلاق را تربیت کند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اجرایی کردن برخی برنامهها در حوزه معاونت ابتدایی گفت: جشنواره جابربن حیان را در سال گذشته آغاز و خروجی آن در مرحله کشوری حضور دانشآموزانی بود که با پژوهش های علمی به خداشناسی رسیده بودند.
* کلاس ششم ابتدایی اولویت هوشمندسازی باشد
قربان با اشاره به هدف از وجود مدارس هوشمند خاطرنشان کرد: در مدرسه هوشمند باید بتوانیم به دانشآموز فراتر از کتب درسی آموزش بدهیم و هدف ما از وجود مدارس هوشمند برای پیشرفت علمی و استفاده از فناوریهای روز است.
وی افزود: امروز تحول دیگری که رخ داده است دروسی به عنوان تفکر و پژوهش و کار و فناوری در پایه ششم دبستان تدبیر شده و باید تمام تلاش را کرد تا تمام کلاسهای ششم بدون فناوری و ابزار لازم بازگشایی نشود.
قربان با اشاره به تأسیس مدارس قرآنی ابتدایی نیز گفت: چون معتقد هستیم دوره ابتدایی دوره شکلگیری شخصیت و دوره تربیتپذیری دانشآموز است، انتظار داریم مدارس قرآنی به عنوان شاخصترین مدرسه در شهرستانها و استانها شکل بگیرد.
|