مدیرکل آموزش و پرورش راهنمایی وزارت آموزش و پرورش گفت: کاهش حجم کتب درسی در افزایش مهارتهای درسی و زندگی دانشآموزان مؤثر است. منوچهر فضلیخانی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» در خصوص حجم کتابهای درسی اظهار داشت: باید بین حجم کتاب درسی و دورههای تحصیلی که شامل مقاطع ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان است، توازن وجود داشته باشد. وی با بیان اینکه موضوع کتب درسی و حجم آن مربوط به سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی است، ادامه داد: ما و گروههای آموزشی در استانها طی نامهها و بررسیهای متعدد نظرات خود را در خصوص حجم کتب درسی به دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسی ارائه میدهیم تا در صورت بررسی، آنها این نظرات را به اجرا در آورند. مدیرکل آموزش و پرورش راهنمایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: در سالهای گذشته شاهد کاهش حجم کتابهای درسی بودهایم و این در حالی است که این برنامهها و سیاستها در حیطه کاری سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بوده و از عهده ما خارج است. فضلیخانی گفت: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، سیاست کاهش حجم کتب درسی، افزایش فعالیتمحور بودن کتب درسی و اکتشافاتی بودن مطالب درسی را سرلوحه کار خود قرار داده و در این خصوص اقدامات مؤثری انجام داده است. وی افزود: بنده به عنوان یک کارشناس در این حوزه لازم میبینیم حجم محتوایی دروس را کاهش داده و عمق یادگیری را افزایش دهیم بنابراین باید مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته حجم، تعداد عناوین و مفاهیم را کاهش داده تا بتوانیم مهارتهای اساسی دانشآموزان را به صورت عمیق افزایش دهیم. |