متن كامل خبر
مسؤول پروژه‌ی نانوکامپوزیت‌ پژوهشگاه صنعت نفت: استفاده از نانوکامپوزیت‌ها به کاهش «وزن»، «مصرف سوخت» و «میزان آلایندگی خودرو» منجر می‌شود

تاريخ خبر : 12/7/1385امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 1156

- مهم‌ترین ویژگی پلیمرها «سبکی» و «قابلیت فرایند‌پذیری» آن‌ها در «دماهای پایین» است ولی از استحکام زیادی برخوردار نیستند. - در نانوکامپوزیت‌های پلیمری با اضافه کردن 5 تا 10 درصد تقویت‌کننده‌ی نانو، خواص پلیمر از نظر استحکام بهبود می‌یابد. - در حال حاضر برای بسته‌بندی محصولی مانند: «شیر» از «فیلم‌های پلیمری» استفاده می‌شود که حداکثر تا چند روز از نفوذ گازهای خارجی مانند: «اکسیژن» و «دی‌اکسیدکربن» جلوگیری می‌کند ولی سپس فساد شیر را به‌همراه دارد که با افزودن تقویت‌کننده‌های نانو به پلیمر مقاومت آن افزایش یافته و عمر مفید بسته‌بندی‌ها بیش‌تر می‌شود.

 

مهم‌ترین ویژگی پلیمرها «سبکی» و «قابلیت فرایند‌پذیری» آن‌ها در «دماهای پایین» است ولی از استحکام زیادی برخوردار نیستند.

در نانوکامپوزیت‌های پلیمری با اضافه کردن 5 تا 10 درصد تقویت‌کننده‌ی نانو، خواص پلیمر از نظر استحکام بهبود می‌یابد.

 در حال حاضر برای بسته‌بندی محصولی مانند: «شیر» از «فیلم‌های پلیمری» استفاده می‌شود که حداکثر تا چند روز از نفوذ گازهای خارجی مانند: «اکسیژن» و «دی‌اکسیدکربن» جلوگیری می‌کند ولی سپس فساد شیر را به‌همراه دارد که با افزودن تقویت‌کننده‌های نانو به پلیمر مقاومت آن افزایش یافته و عمر مفید بسته‌بندی‌ها بیش‌تر می‌شود.

 

 

«سبکی» و «کاهش مصرف سوخت خودروها»، «طولانی شدن عمر محصولات کشاورزی»، «جدا‌سازی گاز خروجی از مخازن در سر چاه‌ها» و «افزایش تولید نفت با استفاده از نانوکامپوزیت‌های پلیمری» امکان‌پذیر می‌شود.

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «جمال اعلایی» - مسؤول پروژه‌ی نانوکامپوزیت‌های پلیمری پژوهشگاه صنعت نفت - با بیان این‌که «نانوکامپوزیت‌های پلیمری» نسل جدیدی از مواد هستند که در قرن بیستم وارد بازار شده‌اند، اظهارکرد: نانوکامپوزیت‌های پلیمری به ترکیب‌هایی اطلاق می‌شود که حاوی یک زمینه‌ی پلیمری و یک تقویت‌کننده با ابعاد نانو (یک میلیاردیم متر) هستند.

وی افزود: بشر از زمان قدیم که برای تقویت خشت از ترکیب کاه و گل استفاده می‌کرده با کامپوزیت سر و کار داشته است.

به‌گفته‌ی او مهم‌ترین ویژگی پلیمرها «سبکی» و «قابلیت فرایند‌پذیری» آن‌ها در «دماهای پایین» است ولی از استحکام زیادی برخوردار نیستند. برای جبران کمبود استحکام پلیمرها 30 تا 40 درصد تقویت‌کننده‌ی معمولی مانند: الیاف شیشه به آن‌ها اضافه می‌کنند که «سبکی» و «فرایندپذیری» آن در دمای پایین را تا حد زیادی از بین می‌برد؛ به‌طوری‌که در نانوکامپوزیت‌های پلیمری با اضافه کردن 5 تا 10 درصد تقویت‌کننده‌ی نانو، خواص پلیمر از نظر استحکام بهبود می‌یابد.

مسؤول پروژه‌ی نانوکامپوزیت‌های پلیمری با بیان این‌که در حال حاضر برای استفاده از این ترکیب‌ها در «صنعت خودرو»، «بسته‌بندی محصولات کشاورزی»، «غشاهای پلیمری» و «هیدروژل‌های نانوکامپوزیتی» در پژوهشگاه صنعت نفت کار شده است، تصریح کرد: مهم‌ترین نتیجه‌ی استفاده از نانوکامپوزیت‌ها در صنعت خودرو، کاهش وزن و مصرف سوخت و در نتیجه کم شدن میزان آلایندگی خودرو است.

وی در ادامه توضیح داد: «طرح رنگ‌پذیری سپر خودرو متناسب با رنگ بدنه» به یکی از شرکت‌های خودروسازی داده شده است. در حال حاضر رنگ‌پذیری این قطعه‌های پلیمری با انجام «عملیات حرارتی» انجام می‌شود که «بسیار هزینه‌بر» است ولی براساس این طرح با حذف این عملیات و با استفاده از پلیمرهای نانوکامپوزیت، قابلیت رنگ‌پذیری سپر افزایش می‌یابد.

«اعلایی» با اشاره به این‌که کاربرد نانوکامپوزیت‌ها در خودرو در حد مراحل آزمایش و تحقیقات انجام شده است، خاطرنشان کرد: اگرچه هنوز فرهنگ استفاده از نانوکامپوزیت‌ها در کشور جا نیفتاده است ولی برای به‌کارگیری آن‌ها در صنعت خودرو و حل مسائل مالی و مدیریتی در حال مذاکره هستیم.

او درباره‌ی استفاده از نانوکامپوزیت‌ها در بسته‌بندی محصولات کشاورزی تشریح کرد: در حال حاضر برای بسته‌بندی محصولی مانند: «شیر» از «فیلم‌های پلیمری» استفاده می‌شود که حداکثر تا چند روز از نفوذ گازهای خارجی مانند: «اکسیژن» و «دی‌اکسیدکربن» جلوگیری می‌کند ولی سپس فساد شیر را به‌همراه دارد که با افزودن تقویت‌کننده‌های نانو به پلیمر مقاومت آن افزایش یافته و عمر مفید بسته‌بندی‌ها بیش‌تر می‌شود.

 


     منبع خبر : ايسنا

بازگشت