متن كامل خبر
نقش سازمان مدارس غیردولتی در تحول مدیریتی آموزش و پرورش

تاريخ خبر : 28/5/1393امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 397

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سه سیاست توسعه مشارکت‌ها، ارتقای مدیریت آموزشگاهی و تمرکززدایی توسط سازمان مدارس غیردولتی پیگیری می‌شود، گفت: نقش این سازمان در حوزه تحول مدیریتی بسیار اساسی است.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، دکتر علی‌اصغر فانی در آیین اختتامیه گردهمایی آموزشی روسا و کارشناسان ادارات مشارکت‌های مردمی استان‌ها که در پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، با طرح این پرسش که «ضرورت توسعه مشارکت در آموزش و پرورش چیست؟» اظهار کرد: آن چیزی که باعث تغییر رفتار می‌شود تغییر نگرش‌ها و بینش‌هاست و دولت‌ها می‌بایست به جای تصدی‌گری، نقش سکانداری، هدایت و نظارت را داشته باشد.
وی با بیان اینکه بودجه آموزش و پرورش در سال جدید 26 درصد رشد داشته است، افزود: بیش از 98 درصد این بودجه صرف هزینه‌های جاری می‌شود و با رقم باقی‌مانده نمی‌توان کیفیت‌بخشی را در آموزش و پرورش به خوبی پیاده کرد، از این رو توسعه مشارکت‌ها اجتناب‌ناپذیر است.
دکتر فانی «تامین منابع و مدیریت بر منابع» را از مباحث جدی در اقتصاد آموزش و پرورش برشمرد و تصریح کرد: از این منظر نیز آموزش و پرورش برای رسیدن به این شرایط پویا چاره‌ای جز توسعه مشارکت‌ها ندارد.
وزیر آموزش و پرورش باور فرهنگی برخی مدیران را در جهت توسعه مشارکت‌ها امری لازم خواند و خاطرنشان کرد: از منظر فرهنگی، اجتماعی باید به قدرت و نقش مردم باور، احترام و اعتماد داشته باشیم تا شاهد حضور مردم در تمام صحنه‌های انقلاب باشیم.
وی از انحراف آموزش و پرورش در سال‌های اخیر به عنوان رقیب مدارس غیردولتی نام برد و تاکید کرد: این موضوع نشان می‌دهد آموزش و پرورش در آن سال‌ها از سیاست روشن و مشخص برخوردار نبوده و همین عامل سبب شده کیفیت‌بخشی در آموزش به حاشیه برود.
دکتر فانی تمرکززدایی را یکی از سیاست راهبردی آموزش و پرورش معرفی و خاطرنشان کرد: هر چقدر اختیارات در رده‌های پایین‌تر سازمانی را افزایش دهیم به نسبت آن توانمندسازی و مسئولیت‌پذیری را ارتقا بخشیم می‌توانیم کیفیت‌بخشی را در سازمان افزایش بدهیم و نیاز جامعه را برطرف کنیم.
وزیرآموزش و پرورش تقویت شوراهای آموزش و پرورش را امری ضروری خواند و گفت: باید منابع مالی در قانون شوراها را که به فراموشی رفته دوباره احیا کنیم تا باعث سبکبالی ستاد و ارتقای کیفیت‌بخشی در آموزش و پرورش باشیم.
وی «آموزش از راه دور» را یک روش آموزشی مکمل و موثر در کنار آموزش و پرورش رسمی معرفی کرد و افزود: متاسفانه خطاهایی که در این سیستم آموزشی در گذشته وجود داشته است منجر به رای شورای عالی آموزش و پرورش شده که باید زمینه‌های نقض مصوبه را بپیماییم .


     منبع خبر : آموزش و پرورش ایران

بازگشت