|
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علی زرافشان در افتتاحیه گردهمایی دو روزه رؤسای ادارات ارزیابی عملکرد و پا سخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش که در باشگاه فرهنگیان برگزار شد، اظهارکرد: از لحاظ فرهنگی ارزیابی عملکرد در سازمانها هرچه قدر به ارزیابی از افراد نزدیک شود با چالشهایی همراه خواهد بود و آموزش و پرورش نیز از این قاعده مستثنی نیست.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در اجرایی سیاست توسعه متوازن رشتههای تحصیلی علاوه بر استعداد و علاقه باید سیاستهای کلان کشور هم درنظر گرفته شود، گفت: هدایت تحصیلی باید براساس نیاز و امکانات جامعه مدیریت شود.
زرافشان با بیان اینکه ارزیابی بخشی از فرآیند آموزش است، ادامه داد: در نظامهای اداری که ارزیابی مطلوب فرآیندی انجام میشود قطعا به ارتقای کیفیت دستگاهها منجر میشود که نشان از مدیریت همراه با برنامه است و پروژه مهر نیز مصداق آن است.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش وپرورش اجرای پروژه مهر را تحقق فرموده رهبری مبنی بر کمک همه دستگاهها به آموزش و پرورش ارزیابی کرد و گفت: پروژه مهر یک حرکت ملی است و حمایت استانداران به عنوان رؤسای پروژه مهر استانی از تخصیص منابع و بودجهها به مدارس باعث ایجاد شور و نشاط در استانها شده است.
وی با آسیبشناسی اجرای پروژه مهر در سطح ستاد واستانها، خاطرنشان کرد: عدم تخصیص به موقع بودجه برخی نهادها که به موجب قانون باید قبل از بازگشایی مدارس به آموزش و پرورش تحویل میشد باعث گردید تا روند بازگشایی مدارس در بعضی از استانها با مشکل مواجه شود.
زرافشان تغییر مکرر نیروی انسانی ادارات کل آموزش و پرورش استانها را چالش بعدی اجرای پروژه مهر عنوان کرد وافزود: در آیین نامههای ارزیابی استانها در بحث پروژه مهر شاخصهای بهداشت، منابع مالی و اعتباری و تعمیرات مدارس را نیز اضافه کردیم تا ارزیابان بتوانند با اعمال ضریبهای خاص، نظارت جامع تری بر اجرای این پروژه ملی داشته باشند.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش سیاست توسعه متوازن رشتههای تحصیلی را بسیار مهم دانست و اظهار کرد: اجرای آییننامه هدایت تحصیلی براساس نیاز جامعه و سیاستهای کلان کشور قطعا باعث ایجاد عدالت آموزشی میشود در غیراین صورت موجب اتلاف هزینههای اجتماعی و فرهنگی برای کشور میشود.
وی درخصوص نظارت بر مدارس خاص و دولتی، تصریح کرد: نظارت باید به صورت یکپارچه و برای همه مدارس اتفاق بیافتد که دراین راستا باید تعداد ارزیابان از مدارس باید متناسب با تعداد مدارس باشد و این نظارت به صورت سیستمی انجام میشود.
زرافشان ارزیابی هر استان را مبنای برنامه سال آینده استان عنوان کرد و گفت: شناخت مشکلات و حل آن براساس شرایط منطقه و استان از دیگر موارد مورداستفاده ارزیابیهای استانی و منطقهای است که باید مورد توجه مسئولین قرار گیرد.
|