|
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، حجتالاسلام و المسلمین دکترمحمدیان اظهار کرد: با توجه به مأموریت دستگاه تعلیم و تربیت در حوزه ملتسازی، دولتسازی و نظامسازی مهم است آموزش و پرورش در فرایند باز طراحی و اصلاح و ارتقای شئون و مناسبات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور با توجه به شرایط و مقتضیات ملی و جهانی ایفای نقش مؤثرتری بکند و در مدیریت راهبردی فرهنگی کشور امکان نقشآفرینی در سازماندهی و تقسیم کار ملی برای این دستگاه تدارک شود.
دکتر محمدیان افزود: در برنامه درسی ملی بر 5 عنصر تعقل، ایمان، علم، اخلاق و عمل به جد تأکید شده است و عقل بهعنوان حجت درونی بسترساز و کارآمدی جریان حجت بیرونی است، توجه به شکوفایی عنصر عقلانیت موجب توسعه و بسط حیات طیبه در ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی میشود.
توجه به بالندگی عنصر عقلانیت، نصاب بصیرت اجتماعی، سیاسی و تدبیر معیشت و خردورزی دینی را وسعت خواهد بخشید و بنیادیترین هسته فرهنگ و تمدن اسلامی و پشتوانه نظری و عملی اقتدار و استقلال نظام جمهوری اسلامی و تعاملات داخلی و بینالمللی شکل خواهد گرفت.
دکتر محمدیان اضافه کرد: بر این اساس است که ما به اجرای کامل سند تحول پافشاری میکنیم و معتقدیم آموزش و پرورش گرفتار در ساختارهای تحمیلی و خو گرفته با مبانی فکری غیراسلامی و مغایر با فرهنگ ایرانی نمیتواند تربیت نسل برای خلق آینده بهتر باشد.
آموزش و پرورش دینمدار، فرهنگمحور که بر بستر پژوهش و آموزش به تربیت نسل میپردازد، خواهد توانست عدالت، تعاون، مشارکت مردم، خلاقیت و نوآوری، اعتدال و عقلانیت را به ارمغان آورد.
|