|
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از شهرستانهای استان تهران، عبدالرضا فولادوند راد، مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، گفت: طبق استانداردهای تعریف شده، آزمونهای سلامت روان در 24 مؤلفه تعریف شده است که بر اساس آن، رفتار دانش آموزان با هدف تشخیص و شناسایی مورد تحلیل و ارزیابی قرار میگیرد.
وی، با اشاره به این امر که اجرای مناسب و صحیح این آزمونها، زمینهای را فراهم میآورد تا با در نظر گرفتن اصل تفاوتهای فردی، مدرسه و منطقهای در جهت ارتقای سلامت روان، هدایت تحصیلی دانشآموزان و تسهیل رشد حرفهای و شغلی آنان، گامهای موثرتری برداریم، افزود: آزمون سلامت روانی ـ رفتاری بر اساس الگوهای بومی، هنجاریابی شده و زمینهی لازم را جهت شناسایی علمی ویژگیهای فرد بر اساس مولفههای 24 گانه فراهم نموده است .
وی، ضمن تأکید بر این امر که اجرای چنین آزمونی از جهت جامعه آماری ومولفههای مورد سنجش، کمنظیر و منحصر به فرد است، ادامه داد: آنچه اجرای این آزمون را در صدر اولویتهای آموزشی و تربیتی استان قرار داده، استفاده از دادههای این آزمون جهت تشخیص نیازهای تربیتی، روانی - اجتماعی، تحصیلی دانشآموزان و توانمندسازی مبتنی بریافتههای آزمون در سطوح فرد، کلاس، مدرسه، منطقه و استان است.
فولادوندراد با اشاره به اینکه شناسایی نگرش دانشآموزان 14 تا 19 سال در چهار حیطهی فرد، خانواده، مدرسه و اجتماع، یکی از اهداف اصلی این آزمونهاست یادآور شد: اولویتبندی مشکلات روانی- رفتاری دانشآموزان با هدف برنامهریزیهای تربیتی، ارائه خدمات مشاورهای به دانشآموزان، مسئولین مدرسه و اولیاء بر اساس تحلیل دادههای آزمون سلامت روان، افزایش تعامل مدرسه (مدیر و مشاور) و هستههای مشاوره و تقویت سیستم ارجاع به هستهها و مراکز مشاوره، ارائه و تهیه گزارشهای آماری و محتوای چند رسانهای به مسئولان در زمینه میزان بروز و شیوع آسیبهای روانی و اجتماعی با توجه به جنسیت و مناطق استان، از دیگر اهداف مهم این آزمونها میباشد .
|