|
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، دکتر فخرالدین دانش آشتیانی در دومین نشست اعضای هشتمین دوره مجلس دانشآموزی که در ساختمان قدیمی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با اشاره به نشست 2 روزه مجلس دانشآموزی اظهار کرد: امیدوارم این اجلاس با کارگروهها و کمیسیونهایی که دارد، نظرات و پیشنهادات خوبی را به آموزشوپرورش ارائه دهد.
وی با اشاره به فرمایش حضرت علی (ع) در خصوص اهمیت مشورت با جوانان افزود: کلام مولا علی (ع) بیانگر آن است که در امور مختلف، باید از مشورت جوانان بهرهمند شویم.
دکتر دانش آشتیانی تصریح کرد: راه عبور از تنگناهای موجود کشور، مدیریت و استفاده از سرمایههای بالقوه موجود است که باید به بالفعل تبدیل شود و سرمایه انسانی که بسیار مهمتر از سرمایههای مادی است، میتواند رشد و توسعه کشور را رقم بزند.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به این مطلب که همواره در دنیا تأکید بر سرمایههای مادی بوده است، افزود: امروز دنیا به این نتیجه رسیده است که راه توسعه، پیشرفت و برونرفت از مشکلات، سرمایه انسانی است که در مدارس وجود دارد.
عضو کابینه تدبیر و امید افزود: اگر بخواهیم از هدر رفت منابع جلوگیری کنیم، باید به مدرسه که شامل معلم، دانشآموز و اولیای آنهاست توجه کنیم و در این مسیر، حکومت و جامعه نیز باید حمایت گر باشند.
وی اظهار کرد: راه شکوفایی استعدادها، پرورش خلاقیتها، آموزش مهارتها و در یک کلمه، قدرتمند کردن جامعه،تنها از طریق توانمند کردن دانشآموزان میسر است.
دکتر دانش آشتیانی با اشاره به این مطلب که دانشآموزان توانمند، سرمایه توسعه جامعه در آینده هستند، تصریح کرد: در گفتمان «دانشآموزان توانمند، سرمایه توسعه آینده» همه دستگاهها و نهادها نقش دارند، بنابراین تعلیم و تربیت محدود به موضوعات صرفاً حفظ کردنی نمیشود و موضوعاتی مانند، مقید کردن مدرسه به اجرای دستورالعملهای خشک و نادیده گرفتن نیازهای دانشآموزان در این گفتمان جایگاهی ندارد.
وزیر آموزشوپرورش گفت: تعلیم و تربیت فعلی، آنچنانکه باید با جامعه ارتباط لازم را ندارد و نیازهای اصلی را مرتفع نمیسازد، بنابراین نظام تعلیم و تربیت باید تغییر کند و پرورش بر آموزش، مقدّم شمرده شود.
وی اجتماعی شدن را لازمه آموزش موفق دانست و افزود: چارهای جز مشارکت دانشآموزان در مسائل نداریم، زیرا عرصه مدرسه، تنها محل آموختن درس نیست، بلکه، محل آموختن مهارت و قدرت در تعامل با جامعه است.
وی گفت: مدرسه، محلی است که در آن مسئولان جامعه آموزش میبینند، در چنین رویکردی است که شکلگیری نهادهایی همچون شورای دانشآموزی و مجلس دانشآموزی معنا پیدا میکند.
عضو کابینه تدبیر و امید خاطرنشان کرد: مجلس دانشآموزی، محصول گفتمان جدید است، گفتمانی که به تعلیم و تربیت توأمان دانشآموز در مدرسه و جامعه اعتقاد دارد و این گفتمان، اهداف انقلاب اسلامی را در مدرسه پی گیری میکند.
وی تصریح کرد: مجلس و شورای دانشآموزی، راه آشنایی دانشآموزان با مسائل جامعه را نشان میدهد و این مجلس تنها یک درس برای دانشآموزان نیست، بلکه درس برای شهروندان و مدیران نیز میباشد.
وزیر آموزشوپرورش، مجلس دانشآموزی را یک ظرفیت برای مشورت گرفتن دانست و افزود: نهتنها مشورت دادن که مشورت گرفتن هم نیاز به تمرین دارد و توجه به این نهاد، در سطح مدرسه و سطح ملی، روشی برای تمرین مردمسالاری است.
وی مشورت دهی و مشورت گیری را نوعی گفتمان دانست و خاطرنشان کرد: مجلس دانشآموزی با نوپایی خود، میتواند ظرفیتهای جدیدی را در آموزشوپرورش ایجاد کند و صدای دانشآموزان را به گوش مسئولین برساند.
دکتر دانش آشتیانی، مجلس دانشآموزی را بازوی مشورت دهی مدیران دانست و افزود: مدیران باید از نمایندگان دانشآموزی در تصمیمگیریها مشورت بگیرند و معتقدم، معلمان نیز در کلاس درس، اگر بخواهند آموزش مؤثری داشته باشند، باید ضمن انتقال دانش و تجربه به دانشآموزان از آنان، تجربه کسب کنند.
وی گفت: اگر به ظرفیت شوراهای دانشآموزی باور قلبی داشته باشیم، میتوانیم از ظرفیت آنها استفاده کنیم، زیرا دانشآموزان در کف مدرسه هستند و بر تأثیرات مثبت و منفی کلیه فعالیتهای آموزشوپرورش مسلط میباشند، بنابراین آنها باید بگویند که فلان برنامه یا موضوع درسی، موفق یا ناموفق است.
وزیر آموزشوپرورش در پایان ابراز امیدواری کرد: با بهرهگیری از اندیشههای امام خمینی (ره)، رهنمودهای مقام معظم رهبری و برنامههای رئیسجمهور، سند تحول بنیادین و حقوق شهروندی، بتوانیم امور را به خوبی به پیش ببریم.
|