|
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، دکتر حمیدرضا کفاش در گردهمایی مدیران و کارشناسان حوزه ستادی آموزش و پرورش که به مناسبت هفته بهداشت روان برگزار شد، به برنامههای معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و اظهار داشت: پروژه تدوین نظام جامع راهنمایی و مشاوره دانشآموزان با همکاری متخصصان درون دستگاهی و استادان دانشگاههای معتبر کشور تهیه شده است همچنین طراحی نظام جامع سلامت روان با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز انجام شده است.
وی به برنامههای دیگر آموزش و پرورش در راستای بهداشت روان اشاره کرد و ادامه داد: طراحی الگوی جامعه هدایت تحصیلی دانشآموزان، شناسایی استعداد، علایق و ویژگیهای روانی - رفتاری دانشآموزان از طریق اجرای آزمونهای نوین مشاورهای و نیز نرمافزارهای اجرایی آن بر اساس مبانی علمی، دینی و بومی و طراحی و اجرای آزمون تشخیص استعداد و رغبتسنجی شغلی جزو برنامههای آموزش و پرورش است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش افزود: برگزاری هفته بهداشت روان در 32 استان و 718 منطقه کشور، اجرای طرح رابطان هستههای مشاوره در مدارس، اجرایی نمودن ارتقای شاخص نیروی انسانی هستههای مشاوره در کشور از «سال 88 به ازای هر 750 نفر یک ساعت فعالیت موظف مشاورهای» به «400 نفر در یک ساعت»، جزو دیگر برنامههای ماست، همچنین تصویب شاخص یک دوازدهم خدمات راهنمایی مشاوره به دانشآموزان در شورای عالی آموزش و پرورش مصوبه 188 کمیسیون منابع انسانی، اجرای طرح مشاوره همتایان، برنامهریزی برای گسترش نقش راهنمایی و مشاوره سایر کارکنان مدرسه، توسعه و تقویت هستهها و مراکز خدمات مشاوره و روانشناختی و ارتقای هستههای مشاوره مناطق به مراکز خدمات مشاوره و روانشناختی منطقهای جزو برنامههای آموزش و پرورش است.
به گزارش فارس، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به انتظارات این معاونت در جهتگیریها و فعالیتهای آینده گفت: همکاری همه بخشهای ستادی برای تدوین بانک جامع اطلاعات دقیق شناختی، عاطفی و رفتاری دانشآموزان، ایجاد وحدت رویه برای کاهش آسیبها و توانمندسازی دانشآموزان و آموزش معلمان، مربیان و مشاوران و همکاری نرمافزاری و سختافزاری مرکز نیروی انسانی و فناوری اطلاعات برای ساماندهی پرونده الکترونیکی مشاوره دانشآموزان، از جمله انتظارات ما از فعالان این حوزه است.
وی خاطرنشان کرد: انتظار میرود اداره کل مشاوره و امور تربیتی به عنوان مرکز تخصصی حوزه مشاوره و بهداشت روان به رسمیت شناخته شود و دستورالعملهای مرتبط با آن هماهنگ شوند همچنین انتظار میرود در جهت توسعه کمی و کیفی مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی و هستههای مشاوره همکاری برای بومیسازی ابزارهای روانشناختی معتبر و علمی جهان جهت رصد هوشمندانه رفتار مستمر دانشآموزان انجام شود.
ابوالقاسم عیسیمراد مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش نیز در این گردهمایی با بیان تعریف بهداشت روان اظهار داشت: بهداشت روان یعنی وجود حداکثر سازگاریها و زندگی معنادار و حداقل عوامل آسیبزا، تهدید کننده، بازدارنده، اختلالات و بحرانها.
وی افزود: در بهداشت روان، فرد تواناییهای شخصی خود را شناخته و میتواند با فشارهای طبیعی زندگی مقابله کند در این حالت فرد میتواند بهرهوری و ثمردهی داشته باشد و قادر است نقش مؤثری در جامعه ایفا کند.
مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با بیان اهداف همایش گفت: بیان سیاستهای کلان آموزش و پرورش در سطح کیفی بهداشت روان و مشاوره، تقریب نگرش به حوزه مشاوره و بهداشت روان به منظور اتحاد شناختی، تعامل انتظارات فیمابین مسئولان آموزش و پرورش و مشاوره با نگاه سیستمی جهت یاری به دانشآموزان از جمله اهداف این همایش است.
وی ادامه داد: باید به دنبال سببشناسی رفتار دانشآموزان باشیم و این نکته را در نظر بگیریم که رفتار انسان باید از منظر زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی بررسی شود.
عیسی مراد با بیان عناصر بهداشت روان اظهار داشت: ماهیت بهداشت روان، عوامل بازدارنده و تهدید کننده، تعیین کنندهها و عوامل تقویت کننده عناصر بهداشت روان را تشکیل میدهند.
وی با تأکید بر انسجامبخشی در امر تربیت خاطرنشان کرد: باید برای ارائه راهکارهای خود مبانی نظری داشته باشیم و در قالب چارچوبها حرکت کنیم؛ حرکت بر اساس نقشه راه موجب میشود تا نگرانیهای ما کمتر شود.
|