|
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حجت الاسلام محیالدین بهرام محمدیان در اختتامیه هفتمین جشنواره ملی تولید محتوای الکترونیکی که در مدرسه دارالفنون برگزار شد، اظهار کرد: آموزش و پرورش در طول دولت یازدهم به یک آرامش و ثبات نسبی رسیده و نباید با تغییر شرایط از سوی نهادهای خاص این آرامش به هم بریزد. با توجه به اینکه در آستانه بازگشایی مدارس این آرامش یک ضرورت اجتنابناپذیر برای کل کشور خواهد بود.
وی افزود: همه ارکان و نهادهای خاص باید به آموزش و پرورش کمک کند و این وظیفه به طریق اولی برای نهادهای قانونی کشور واجب است .
دکتر محمدیان با بیان اینکه تغییر و تحول در آموزش و پرورش به مانند تأسیس یک بنای فیزیکی نیست، تصریح کرد: آثار و پیامدهای تغییر و تحول در نظام آموزشی در یک یا دو نسل آینده کشور دیده خواهد شد و به هیچ عنوان نتایج آن در کوتاه مدت به مانند افزوده شدن طبقات زیربنای فیزیکی قابل مشاهده نیست و در این راه نهادها و دستگاههای مختلف کشور باید به آموزش و پرورش کمک کند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ادامه داد: در سال 92 با آغاز به کار دولت یازدهم وزارت آموزش و پرورش ابتدا محتوای کتابهای اول تا ششم ابتدایی را بازنگری کرد، پس از آن هر سال برای هر پایه تحصیلی جدید در نظام 3-3-6 کتابهای جدید با رویکرد اهداف کلان و خرد آموزشی آماده میشد و اکنون با استقرار پایه دهم140عنوان کتاب جدید تهیه، تولید و چاپ شده است و این نشان میدهد که آموزش و پرورش در درون خود اقدامات زیادی را در جهت اجرایی شدن سند تحول بنیادین انجام داده است بدون اینکه این آثار به مانند یک بنای تاریخی برای مردم قابل مشاهده باشد.
دکتر محمدیان به ارسال 240 هزار اثر تولید محتوای الکترونیکی به دبیرخانه هفتمین جشنواره ملی رشد اشاره کرد و گفت: بیش از 90 هزار ساعت زمان به کار داوری این آثار اختصاص یافته است که این حجم کار در کنار برگزاری جشنوارهها، مسابقات و همایشهای مختلف که با حضور میلیونها دانشآموز و مشارکت عموم فرهنگیان در سراسرکشور برگزار میشود نشان از شور و نشاط در آموزش و پرورش و اجرایی شدن اهداف سند تحول بنیادین میباشد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی خاطرنشان کرد: بحث گفت و گو در میان دانشآموزان و ایجاد فضای نقد و پرسشگری در بین دانشآموزان نهادینه شده است که این از اقدامات مطلوب آموزش پرورش میباشد.
وی با بیان اینکه اول دوره جشنواره تولید محتوای الکترونیکی در سال 85 با ارسال 76 اثر آغاز شد، اظهار کرد: در سال 86 ، 769 اثر ، در سال 87 ، 3800 اثر و در سال 88، این آمار به 19 هزار اثر رسید و پس چند بار وقفه هفتمین دوره آن در سال 95 با 240 هزار اثر انجام شده است که این نشان از اقدام مؤثر آموزش و پرورش در جذب دانشآموزان به فعالیتهای علمی و پژوهشی دارد.
دکتر محمدیان با بیان اینکه در نظر داریم تمام محتواهای الکترونیکی ارائه شده به جشنواره در معرض عمومی قرار دهیم، خاطرنشان کرد:آموزش و پرورش از این راه قصد دارد بخشی از کارهای خود را در حوزه تولید محتوای الکترونیکی به استانها واگذار کند و باید تولیدات این جشنواره نقطه آغازی برای استانها باشد تا بتواند این تولیدات را با کیفیت بالاتر و در حوزه فضای مجازی به علاقهمندان ارائه کند.
رئیس سازمان پژوهشی و برنامه آموزشی تصریح کرد: هدایتگری تربیتی آموزشی در حوزه تولیدات محتوای الکترونیکی و استفاده مناسب از فضای آموزشی از وظایف آموزش و پرورش است، ولی ادامه مسیر برای پیشرفت در این حوزه برعهده دانشآموزان خواهد بود و در این راه دانشآموزان میتوانند از حمایتهای معنوی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی استفاده کند.
گفتنی است؛ در پایان این مراسم پیام وزیر آموزش و پرورش به هفتمین جشنواره ملی تولید محتوای الکترونیکی توسط محمد فاضل مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی قرائت شد و از برگزیدگان کشوری این جشنواره با اهدای لوح سپاس تقدیر به عمل آمد.
|