|
گزارش باشگاه خبری فارس «توانا»، در هشتصد و شصت و دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش که با حضور وزیر آموزش و پرورش، دبیرکل شورای عالی و سایر اعضای آن برگزار شد، چارچوب و کلیات برنامه درسی مرحله اول آموزش بزرگسالان (نهضت سوادآموزی) و همچنین اصلاحات آییننامه مجلس دانشآموزی به تصویب رسید.
مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: بر اساس این مصوبه وزارت آموزش و پرورش موظف است برنامه درسی مرحله اول آموزش بزرگسالان (نهضت سوادآموزی) را با رعایت چارچوب آن تهیه و به تأیید کمیسیون برنامههای درسی و تربیتی شورای عالی آموزش و پرورش برساند.
نوید با اشاره به اهداف برنامه درسی مرحله اول آموزش بزرگسالان (نهضت سواد آموزی) اظهار داشت: این برنامه زمینهساز تحقق اهداف دورههای ساختار آموزشی از جمله اهداف دوره سواد آموزی، رویکرد، اصول حاکم، اصول کلی انتخاب و سازماندهی محتوا، ارزشیابی، ویژگیها و صلاحیتهای حرفهای آموزشیاران خواهد شد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: دوره سواد آموزی ، دورهای است که به منظور دستیابی افراد بزرگسال به حداقل سواد، طراحی و اجراء میشود، طول این دوره حداقل 400 و حداکثر 550 ساعت است که به منظور کسب مهارت خواندن و نوشتن، فهم و درک متون ساده فارسی، انجام محاسبات ریاضی در حد چهار عمل اصلی، آشنایی با قرآن و کسب مهارتهای اولیه روخوانی قرآن و آشنایی بیشتر با معارف دینی و فرهنگ اسلامی اجرا میشود.
به گزارش فارس، وی ادامه داد: دوره تحکیم سواد، دورهای است که فرصت استمرار و پایداری آموختهها و کاربرد آن را برای کسانی که دوره سوادآموزی را گذراندهاند و تمایل به ادامه تحصیل ندارند، فراهم میسازد؛ این دوره به منظور پیشگیری از بازگشت به بیسوادی، ایجاد ارتباط بین سوادآموزی و آموزش مهارتهای اساسی زندگی و زمینهسازی یادگیری مادامالعمر انجام میشود.
نوید با اشاره به دور آموزشی انتقال، گفت: دوره انتقال، دورهای است که ادامه تحصیل را برای کسانی که دوره سوادآموزی را گذراندهاند یا کسانی که فاقد شرایط ادامه تحصیل در نظام آموزش و پرورش رسمی هستند، فراهم میسازد؛ طول این دوره 800 ساعت است و با هدف گسترش مهارتهای خواندن و نوشتن و درک مطلب و کاربرد آن در زندگی، گسترش فرهنگ و معارف دینی و توانمندسازی افراد در به کارگیری دستورات دینی در زندگی فردی و اجتماعی، آشنایی بیشتر با مفاهیم ریاضی و علوم و توانمندی به کارگیری آن در زندگی روزمره، رشد بینش اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بزرگسالان اجرا میشود.
وی با اشاره به رویکرد اصلی برنامه درسی مرحله اول آموزش بزرگسالان (نهضت سواد آموزی) افزود: با توجه به ویژگیهای مخاطبان و انتظار جامعه از آنان و سیاستهای شتاببخشی به امر سوادآموزی همراه با ارتقای فرهنگ اسلامی ایرانی بزرگسالان از جمله مهمترین رویکرد اصلی برنامه درسی مرحله اول آموزش بزرگسالان (نهضت سوادآموزی)، رویکرد مبتنی بر نیازها و علایق، رویکرد فرهنگی ـ تربیتی و رویکرد موضوعی است.
* آییننامه مجلس دانشآموزی اصلاح شد
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در مورد مصوبه دیگر این جلسه، گفت: در این جلسه اصلاحات پیشنهادی آیین نامه مجلس دانش آموزی که از سوی کمیسیون اساسنامهها و مقررات تحصیلی ارائه شده بود، به تصویب اعضای محترم شورای عالی آموزش و پرورش رسید.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای عالی آموزش و پرورش، این مصوبه پس از توشیح ریاست جمهوری و رئیس شورای عالی آموزش و پرورش برای اجراء به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ خواهد شد.
|