|
«مریم کاظمخانی» در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، اظهار کرد: تحولات عظیم در نقش و وظایف مدارس باعث شده تا علاوه بر نقش سنتی مدرسه یعنی آموزش صرف، وظیفه پرورش روان و تکامل انسان نیز مورد توجه قرار گیرد در همین راستا فعالیتهای پرورشی و بهداشتی وسیعی بهعهده مدارس گذاشته شده است. کارشناس مسئول واحد بهداشت مدارس مرکز بهداشت شهرستان ایلام ادامه داد: خیل عظیم دانشآموزان نقش سلامت روان و پرورش کودکان و نوجوانان ضرورت توجه به نقش پرورشی مدارس را طلب میکند که باید با ایجاد زمینههای مناسب به ارتقای بهداشت روانی و سطح سلامت در مدارس پرداخته شود. کاظمخانی بر پر اهمیت بودن بهداشت روانی کودکان تأکید و خاطرنشان کرد: بهداشت و سلامت روان کودکان نیازمند توجه جدی است و امروزه با استفاده از برنامههای مختلف مانند: آموزش مهارتهای زندگی، آموزش بهداشت روانی، مداخلات بهداشتی مبتنی بر مدرسه و نیز درمانهای تخصصی میتوان به کودکان کمک کرد تا زندگی مفیدتر و رضایتمندانه تری داشته باشند. وی با بیان این اینکه همه کودکان در زندگی خود با استرسهای شدیدی روبرو میشوند، تصریح کرد: بخشی از استرسها ناشی از تغییرات رشد بهنجار کودکان است مانند: رشد و تغییرات هورمونی و همچنین تغییراتی که در ارتباط با والدین و اجتماع رخ میدهد. این کارشناس بیان کرد: بسیاری از کودکان بدون اینکه دچار مشکلات رفتاری یا تحصیلی جدی شوند این دوره را پشت سر میگذارند که علت این امر ترکیب عواملی چون مهارتهای مقابلهای موفقیتآمیز، میزان حمایتهای قابل دسترس و میزان استرسهای محیطی است. کارشناس مسئول واحد بهداشت مدارس مرکز بهداشت شهرستان ایلام اضافه کرد: متأسفانه تعیین کودکانی که مشکلات بهداشتی دارند تا پیش از بروز مشکل امکانپذیر نیست بنابراین در برنامهریزیهای بهداشتی همه کودکان و نوجوانان باید مدنظر قرار گیرند و دامنه گستردهای از مداخلات از آموزش مهارتهایی برای سلامت روان تا مداخلات اختصاصی بهداشت روان به کار گرفته شود.
|