پژوهشگران یکی از واحدهای مرکز رشد فنآوریهای پیشرفته شریف از ساخت نمونه آزمایشگاهی ربات بالزن کنترل شونده خبر دادند که با 30 گرم وزن سبکترین پرنده ساخت بشر به شمار میرود.
دکتر کریم مظاهری، عضو هیات علمی دانشکده هوافضا دانشگاه صنعتی شریف و سرپرست شرکت سازنده این ربات در گفتوگو با خبرنگار «پژوهشی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: این ربات بالزن نظیر هواپیماهای بدون سرنشین با کنترل از راه دور توسط خلبان هدایت میشود و برد پرواز آن تا فاصله قابل رویت برای خلبان میباشد که در پنج نمونه در ابعاد 50 تا 120 سانتیمتر ساخته شده است.
وی افزود: این ربات پرنده که مشابه پرندگان طبیعی با استفاده از بال زدن نیروی برآ و جلوبرندهی خود را تأمین میکند و قادر به حمل محموله است، حدود 30 گرم وزن دارد که با تجهیزات مورد نیاز برای هر ماموریت که روی آن سوار میشود، وزنی حدود 200 گرم پیدا میکند که تاکنون سبکترین پرنده دست ساز در جهان میباشد و در آن از مواد کامپوزیتی و پلاستیکی استفاده شده است.
سرپرست شرکت تدبیرگران سامانههای انرژی خاطرنشان کرد: در 20 سال اخیر، با رشد فنآوری مواد و ساخت قطعات کوچک تفکر نمونههای بالزن قوت گرفت و در ایران نیز فعالیتهای علمی و فن آوری این پروژه از سه سال پیش آغاز شد و تیم پژوهشگر دانشگاه صنعتی شریف در زمینه طراحی بالزن، تولید نرم افزارهای طراحی، آزمایش بالزن و فن آوری ساخت آن فعالیتهای زیادی انجام داده است.
دکتر مظاهری با بیان این که زمان پرواز بالزن بر حسب مورد کاربرد 10 تا 20 دقیقه است، در خصوص کاربرد ربات بالزن به ایسنا گفت: استفاده از بالزن برای انجام ماموریتهای مختلف نظامی و غیر نظامی هنوز به فعلیت کامل نرسیده است؛ اما بر اساس مطالعات صورت گرفته، کاربردهای متنوعی - از جمله در کشاورزی، مدیریت ترافیک، جستوجو و نجات، کشف معادن، تفریح، سرگرمی و آموزش، تبلیغات، نظارت بر مرزها و ...- برای این پرندهها قابل تصور است.
وی تصریح کرد: طراحی و ساخت روبات پرنده، نیازمند بهرهگیری از دانشها و تخصصهای مختلفی در سطح بالا میباشد که شامل اطلاعاتی نظیر سازههای تغییر شکل دهنده، مواد مرکب پیشرفته، تلفیق سازهیی، سازههای چند منظوره، طراحی ایرفویل برای رینولدزهای پایین، سیستمهای توان (میکروتوربینها، سلولهای سوختی، جمعکنندههای انرژی و قابلیت شارژ حین پرواز)، عملگرها و سنسورهای میکروالکترومکانیکی، سیستم کنترل خودکار پرواز، سیستم هدایت ماهوارهیی و سیستم پردازش تصویر میباشد.
وی خاطرنشان کرد: برآوردهای اولیه حاکی از آن است که این پرندهها به دلیل مزایای خاص خود (قیمت پایین، مانورپذیری، اختفاء از دید رادار و ...) در آیندهای نه چندان دور، سهم قابل توجهی از بازار وسایل پرنده بدون سرنشین را به خود اختصاص خواهند داد.
دکتر مظاهری در پایان درباره روند اجرای پروژه گفت: پس از پاسخگویی به فراز و فرود در مراحل تست آزمایشگاهی در فاز بعدی روی ساخت نمونههایی برای کاربردهای خاص، کاهش احتمال خطر، افزایش عمر پرنده، افزایش درصد موفقیت پرواز و سالم ماندن آن در صورت سقوط کار میشود.