|
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، حجتالاسلام و المسلمین دکتر محیالدین بهرام محمدیان در نخستین نشست عمومی کارکنان و اعضای هیات علمی سازمان ضمن ارائه گزارشی از وضعیت اقدامات و فعالیتها در سال 94 به تشریح و تبیین برنامهها در سال 95 با توجه به شعار مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری در نخستین روز سال 95 در حرم مطهر رضوی (ع) مبنی بر «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» پرداخت.
مشروح سخنان وی به شرح ذیل است:
بسمالله الرحمن الرحیم
سلامعلیکم
بسمالله الرحمن الرحیم
یاد یاران را گرامی میداریم و به روح بلند شهدای انقلاب اسلامی، امام الشهداء و شهدای گرانقدر به ویژه شهدای آموزش و پرورش، شهیدان رجایی و باهنر درود میفرستیم و برای مقام معظم رهبری، آرزوی طول عمر همراه با عزت و سربلندی داریم تا پرچم انقلاب را به دست صاحب اصلی آن، یعنی حضرت بقیهالله الاعظم، ولیعصر ارواحنا لتراب مقدمه الفداء تحویل دهد.
آنچه امروز داریم، لایهای از لایحههایی است که از زمانهای گذشته روی هم قرار گرفته و پایههای آن را دیگران ساختهاند که باید یاد آنها را گرامی داشت. گرچه هرکس قدمی برداشته در دفتر الهی ثبت و ضبط شده است که فرمود« وَمَنْ تَطَوَّعَ خَیْراً فَإِنَّ اللَّهَ شَاکِرٌ عَلِیمٌ ».
همچنین از همه همکارانی که در سال گذشته عزیزی از دست دادهاند آرزوی صبر و اجر دارم و از درگاه ایزد منان برای درگذشتگان طلب مغفرت مینمایم.
ادب ایجاب میکند از همکارانی که کار کردهاند، تشکر نمایم. آنچه انجام شده جای تشکر دارد و آنچه باقی مانده، دِینی است بر گردن ما که باید به انجام برسانیم و ادا کنیم .
آموزش و پرورش یک مجموعه است و عوامل مختلفی در آن دخیل است. کتاب، فضا، معلم، برنامه، مدیریت، محتوای آموزشی و... و همه اینها باید با همکاری و هماهنگی پیش بروند. همینجا لازم میدانم از همکاران گرامی در صف (مدرسه) نیز تشکر کنم.
به قول آقای قرائتی؛ از هرکس بپرسی مسجد کجاست ؟ گنبد و مناره آن را نشان میدهد. در صورتی که نماز در صحن مسجد و شبستانها اقامه میشود که دیده نمیشود. مدرسه هم همینگونه است.
از همه همکاران نیز تشکر میکنم که در ارتقاء دانش خود قدمی برداشتهاند؛ آنها که دیپلم بوده و فوقدیپلم گرفتهاند، آنها که فوقدیپلم بوده و لیسانس گرفتهاند، آنها لیسان بوده و فوقلیسانس گرفتهاند، آنها که فوقلیسانس بوده و دکترا گرفتهاند و آنها که دکترا بوده و رتبههای بالاتری کسب نمودهاند، تشکر میکنم و آرزوی موفقیت بیشتر برای آنان دارم. فقط من بودهام که درجا زدهام.!
گزارشهایی توسط آقای طلایی و عصاره ارائه شد. ارائه گزارش به معنای نفی کارهای گذشتگان نیست. من هم بنا داشتم گزارشی ارائه کنم ولی ضیق وقت اجازه نمیدهد، اسباب تصدیع میشود.
آنچه تعهد داشتیم در بسته آموزشی انجام شد. تولید محتوا و توزیع کتابهای پنجم و نهم به موقع توزیع شد.
فعالیتهای علمی- پژوهشی بدون توقف انجام شد. از دوستان تشکر میکنم از فعالیتهای حوزه تحقیق و پژوهش تشکر میکنم. گزارش مفصل آن در هفته پژوهش ارائه شد.
در حوزه پشتیبانی و اداری آقای طلایی گزارش دادند. من اجرای حسابداری تعهدی را برجسته میکنم که میتواند هم بهرهوری را افزایش دهد و هم عدالت نسبی را برقرار کند. و آرامش خاطری را به وجود آورد.
بسته آموزشی شامل کتاب، نرمافزار، فیلم، راهنمای معلم، شبکه ملی رشد، سایت رشد و... آنچه از قلم افتاده به صورت مجموعه انجام شد.
برنامه را با عنوان سازمان باید جلو برد و باید به چند نکته اشاره کنم:
1- از حیث سازمان بودن؛ چه برنامهای در پیش داریم؟ در بحث نظام اداری انتظار داریم با مساعدت و همکاری، نظام سنجش و ارتقاء بهرهوری را طراحی و عملیاتی کنند. تلاش هم مقبول است. از سالهای قبل با کاهش هزینههای غیر ضروری از جمله هزینه آژانس 500 میلیون تومان را صرفه کردند که 2 یا طبقه 3 را بازسازی و نونوار کردیم. از محل دیگر صرفهجوییها نیز ( مثل زمان جنگ که اعلام میشد یک نوبت برنج کوپنی را به جبهه اختصاص دهند و مردم با رغبت استقبال میکردند، مبلغ قابلتوجهی میشد. قطرهقطره جمع گردد ...). کارهای بزرگی انجام میشد.
بحث ارتقاء بهرهوری، در دستور اول باشد. تدوین برنامه ششم سازمان و مدیریت بهینه منابع مالی و انسانی. البته نه به معنای حذف، مقابله یا تعدیل، بلکه درست و بجا. یک ریال بیجا، اسراف است، اما میلیارد برای انجام کار لازم است. نگران نباشید از جگرفروشهای میدان شوش تأمین میشود.
2- پژوهش: انجام پژوهشهای کاربردی، توسعهای و اشاعه آن باید در دستور کار بعدی باشد. سال قبل شعاری مطرح شد«اقدام بدون پژوهش، هرگز»، تا حدودی موفق بودیم، امروز نیاز است پژوهش انجام شود. پژوهشهای انجام شده در بانک اطلاعاتی به کاربست برسد. گرچه ممکن است برخی آن را تکراری بدانند. اکثر آنها باید به تولید ثروت برسد. یا تسهیلکننده باشد و یا به فعالیتها را بهبود ببخشد.
همینجا از دوستانی که جلسات کاربست را فعال کردند تشکر میکنم. با دعوت از صاحبنظران و مسئولان با جدیت کار را ادامه دهید.
نیازسنجی پژوهشهای آینده: دنیا با حساب و کتاب کار میکند. علم غیرمفید، نهتنها فایده ندارد، بلکه خطرناک است. باید به دنبال شناسایی نیازهای اولویتدار باشیم. توصیه من تخصیص بخشی از اعتبارات به پژوهشهای بنیادی و اساسی و زمانبر(بلندمدت) است که منجر به نظریهپردازی شود. مبتنی بر مجموعه اسناد بالادستی، انجام پژوهشهای کاربردی متناسب با مراحل رشد در چهارچوب فلسفه تعلیم و تربیت. سند تحول فقط برای روی کاغذ نیست، بلکه اجرای بندبند آن از مطالبات مقام معظم رهبری است.
شکستها را به بهانه بسترسازی، ریلگذاری و... تاکی میتوان توجیه کرد؟ سند نوشتهشده تا به عمل درآید. واقعاً بندها را به مورد اجرا بگذاریم. برخی نیاز به پژوهش دارد، بالاخره اخلاق تعلیم و تربیت چگونه باید باشد؟ برنامههای اساسی بدون پژوهش نباشد. کارهای انجام شده نیز ارزیابی شود. باید ناظر مستقلی آن را ارزیابی کند.
3- برنامهریزی آموزشی؛
در این حوزه، کارهای زیادی شده، ولی به نظر میرسد، برخی باید با سرعت به تصویب نهایی برسد.
از آقایان دوراندیش و امانی و همکارانشان تشکر میکنم. در حوزههای مختلف تدوین اهداف دورههای تحصیلی و اهداف را به تصویب برسانیم. در شورای عالی باید پیگیری شود. اهداف زیاد است ولی از بین آنها اعتباربخشی، تولید و اعتباربخشی کاردانش و ابتدایی را به جد مطالبه میکنم. هرچند میدانم در کنار آن تولید محتوای کتابهای پایه دهم باید انجام شود، بارها گفتهام امسال در گردنه پر پیچ و خمی هستیم، مباحث و عناوین زیاد است. پایه نهم عناوین محدود بود. اما پایه دهم یعنی حرفهای، فنی. پایه دهم یعنی کاردانش، پایه دهم یعنی ریاضی- فیزیک، پایه دهم یعنی علوم انسانی و معارف اسلامی. البته دروس مشترک هم دارند. امسال باید کار بیشتری انجام شود.
(یک خبر از قلعه گنج کرمان):
یکی از بچهها رفته بود قلعه گنج فاریاب کهنوج، با اردوهای جهادی، تعریف میکرد؛ بچهها کتاب درسی نداشتند! کمکآموزشی که مطلقاً !
به مدیرکل زنگ زدم، خبر نداشت. به رئیس اداره و ... خبر نداشتند، گفتند پیگیری میکنیم. حقوق ما از منابع طبیعی و مالیات همان قلعه گنجی است. آنها ولی نعمتان ما هستند. باید کاری کنیم که همان دانش آموزان اول مهر کتاب داشته باشند. وقتی شنیدم عرق ریختم، آقای وزیر ده برابر من عرق میریزد. رئیسجمهور صد برابر من و مقام معظم رهبری هزار برابر!!
حتماً باید تلاش کنیم که چنین مشکلاتی نداشته باشیم . از آقای باهو درخواست کردیم سامانه را راهاندازی کند. یک کلمه ، یک پیشنهاد بهتر باید مورد توجه قرار گیرد. دوستان جدی بگیرند. سامانه هوشمند الکترونیک را جدی بگیرید. این سامانه یک امر تشریفاتی و زاید نیست . از مرجوعه و منسوخه جلوگیری میکند، هرسال چقدر هزینه میشود؟ این یعنی صرفهجویی در هزینهها، هزینه سفر، هزینه حمل و هزینه توزیع ندادهایم. کتابفروشیها گاهی یک بسته دفتر هم کنار کتاب میفروشند.
4- در حوزه کمکآموزشی جدیتر وارد شوند. چاپ مجله باید اثرگذار باشد. مجله چاپ نمیکنیم که صرفاً بگویند مجله رشد داریم. حتی مجلات علمی-پژوهشی باید آثار خود را نشان دهند. این آثار باید در جامعه، در مدرسه و در دانش آموزان خودش را نشان دهد. صاحبنظران و پژوهشگران بررسی کنند.
پشتیبانیهای شبکه رشد نیز همینطور. شما هم کمک کنید به آقایان ناصری و بدیعی. باید تلاش کنیم حداقل یک دهم معلمان و دانش آموزان از اینها استفاده کنند.
تولیدات مهم است، اما بازار مهم تراست. پیش از آن باید مصرفکننده پیدا کرد. از تولیدات مختلکننده آموزش باید جلوگیری کرد. باید مراقبت کرد به استناد مصوبه 828 از تولیدات اخلالکننده جلوگیری میکنیم.
ما به هیچ کس اجازه نمیدهیم برای پول، آزمون برگزار کند و کلاس بگذارد، ولو آنکه صندوق ذخیره فرهنگیان باشد. ما خودمان چندین کنکور برگزار میکنیم، به اسم سمپاد، به اسم نمونه مردمی، به اسم .... صندوق ذخیره رقیب گاج هم بشود.
ما باید سامانه را توسعه دهیم. در قرآن هم هیچگاه نهی بدون امر ندارد. اول میگوید «کلوا والشربوا »و بعد میگوید « ولاتسرفوا » نواهی، جایگزین میخواهد.
سازماندهی جشنواره کتاب، مخصوصاً آثار قرآنی را تکرار کنید. اول که مطرح شد فکر میکردیم خیلی کار شده ولی دیدیم نه کار چندانی نشده . برای دانش آموزان جشنواره را طراحی کنید.
5- شورای هماهنگی علمی توصیه بر پیگیری سیاستها و بالا بردن دانش اعضای شورا باید فرایندهای نو را مورد توجه قرار دهند. اعضاء اطلاعات و آگاهی خود را به روز کنند. اینطور نباشد که کاری ما انجام میدهیم و آنها بیخبر باشند.!!
(رفته بودم فرهنگستان . یک عضو پیوسته میگفت آقا مجله تولید کنید. این بنده خدا نمیدانست و خبر نداشت . فکر میکند هیچ کاری نشده!)
6- کتابخانه و مرکز اسناد ؛ امسال تجهیز و کامل شود. از خانم عینی ممنونم. به آقای طلایی گفتهام فضای کتابخانه را بازآرایی نماید.
7- حراست؛ امنیت خاطر لازم است. حراست در خدمت سازمان و کارکنان و تسهیل گر امور افراد است. حراست سرعتگیر نیست. نه سرعتگیر است و نه نیروی خفیه!. حراست یعنی تأمینکننده امنیت خاطر دوستان.
مدیران در سفرهای خارجی حراست را مطلع کنند. خیلی جاها شما را میشناسند. مواظبت کنید. گزینش داریم، باید دقت کنیم، نیروی ما در سازمان به شما حرفی بزند، مثل این است که به من گفتهاند. لذا مواظبت کنید.
8- نظارت و ارزیابی؛ که هم بحث نظارت است و هم بحث ارزشیابی سالانه. معیارها را جدی بگیرید. به همه نمیتوان 100 داد. این خلاف عدالت است. عملکرد برخی ضعیفتر است. برخی " باز مدرسم دیر شد" است.
انتشارات مدرسه؛ پارسال 2 تا کار گفتیم ، نهجالبلاغه انجام شد. انتظار میکشیم فرهنگنامه صحیفه و قرآن با رویکرد فرهنگی انجام شود.
- انتظار میکشیم نوسازی تا شهریور تمام کند.
مدرسه دارالفنون هَم، هَم، زیرا آقای حافظی با جان و دل کار میکند. در دلم قول دادهام، دارالفنون را تا شهریور به جای مشخصی برسانیم و با حضور رئیسجمهوری افتتاح کنیم.
- مشهد را تا اردیبهشت انجام دهند.
از خدا پنهان نیست از شما هم پنهان نباشد. دغدغه خاطر من شده. اگر از مقام معظم رهبری نمیشنیدم، تأکید نمیکردم. خدا را شکر در سازمان از زمان آقای نشاسته ریز در خصوص برنامههای اقتصادی کار شده. فکر کردیم کفایت میکند. اما نیاز به توجه بیشتر دارد. ساحت تربیت حرفهای ناظر بر همین معناست. بحث کار فکری، مصرف کالای داخلی، ترویج فرهنگ تولید داخلی.
نمیدانم
|