«بدون اينكه زياد درس بخوانم نمرههای فيزيك من از بقيهی بچهها بيشتر میشد و علاقهی خاصی به فيزيك داشتم ...»
اين بخشي از مصاحبهي با دانشجوي دكتري فيزيك دانشگاه صنعتي شريف «جواد تقیزاده فيروزجايیه».
مصاحبه خيلي خوندنيه! توصيه ميكنيم بهدقت اون رو مطالعه بكنيد ... |
|
«جواد تقیزاده فيروزجايی» دانشجوی دكتری فيزيك دانشگاه صنعتی شريف و دارندهی مدال برنز المپياد كشوری فيزيك در سال 1379. | |
|
| چی شد كه وارد المپياد شدی؟ | بدون اينكه زياد درس بخوانم نمرههای فيزيك من از بقيهی بچهها بيشتر میشد و علاقهی خاصی به فيزيك داشتم. | |
|
چون در محيط روستا بودم هيچكس بهخاطر خواندن المپياد مرا تشويق نكرد و بلكه به مخالفت با من پرداختند. | |
|
از «مجموعه سؤالهای المپياد فيزيك ايران» نوشتهی دكتر «سپهریراد» شروع كردم. | |
|
| حالا از المپياد بگيم ... مراحل | كشوری چهجوری هست؟ | متأسفانه كسی میتواند در مرحلهی كشوری المپياد موفق شود كه حداقل اطلاعاتی از حساب ديفرانسيل و انتگرال - كه خارج از سطح دبيرستان است - داشته باشد كه در مرحلهی جهانی المپياد لازم نيست و اين غربال خوبی برای شناسايی دانشاموزان تيزهوش و نابغه نيست و حتی آمار هم اين را تأييد میكند.
شما ببينيد درصد دانشاموزانی كه از مدارس معتبر مثل: «علامه حلی» وارد مرحلهی كشوری میشود خيلی زياد است ولی لزومی ندارد اين درصد دانشاموز تيزهوش در اين مدارس باشد. | |
|
| بهنظرت رمز موفقيتات چیه؟ | اگه بشه گفت كه المپياد موفقيت است (!!!) تلاش و توكل به خدا. | |
|
| از كلاسهای تقويتی و ... | استفاده كردی؟ | كلاس خاصی نمیرفتم ولی سؤالهايم را جمع میكردم و هر از چند گاهی پيش يك معلم فيزيك میرفتم. | |
|
| كنكور چيه؟ فرق كنكور با المپياد | چيه؟ معايب و مزايای هر كدوم ... | بهنظر من كنكور و المپياد هركدوم جنبههای مختلفی دارند و بهتر است نظر يك كارشناس را در اين مورد بپرسيم.
ولی اينرو میتوانم بگويم بعضی از معايب كنكور و المپياد اين است كه كارشناسان روی آنها نظر نمیدهند. | |
|
| حالا میخواهی دانشگاه چه | رشتهای رو ادامه بدی ... با توجه به اينكه از سال دوم میتونی دو رشته بخونی چه رشته(هايی) رو انتخاب میكنی؟ | رشتهی فيزيك. | |
|
| به علاقهمندان برای شركت در | المپياد چه توصيهای داری؟ | - مشورت با افرادی كه اين مسير را طی كردهاند
- برنامهريزی برای استفادهی بهينه از وقت و منابع درسی
و
- توكل به خدا. | |
|
| اوقات فراغاتت رو چهجوری | میگذرونی؟ | ورزش، مطالعههاي جنبی و كار در مزرعه. | |
|
غير از «قرآن» و «نهجالبلاغه»، كتاب «مثنوی معنوی مولوی». | |
|
| آرزويی كه میخوای به ما بگی؟! | دوست دارم خداوند تقوای الهی را در ابعاد مختلف زندگی نصيب ما كند. | |
|
| در مورد دورهی باشگاه كه | گذروندی بگو؟ باشگاه چه معايب و مزايايی در كارش داره؟ | دورهی بسيار خوبی است مخصوصاً برای نزديك كردن بچههای شهرستانی به منابع المپياد.
ولی معايبی دارد كه اين چند مورد به ذهن من رسيد:
| - دور كردن بچههای شهرستانی از خانواده - كه كانون گرمی را برای تحصيل علم فراهم میكند.
| | - استرسی كه بهخاطر عقب ماندن از كنكور وارد میكند.
| پيشنهاد من استفاده از ابزارهای جديد ارتباطات برای آموزشهای باشگاه به سراسر كشور (موضعی در «مكان» و «زمان» به سراسری در «مكان» و «زمان») است. | |
|
به مازندرانی (من در حين پيادهسازی متن مصاحبه مسلماً اشتباههايی داشتهام، دوستان من را ببخشيد و حتماً در آيندهای نزديك اگر در تايپ شعر ايرادی داشتهام آن را درست میكنم. لطفاً نظر بدهيد)!: كَكی بخون، ككی بخون مِدِل غم بيته شب و روز مِر ماتم بيته
ككی بخون كه سلطونت اسيره غريبه و كه از دِنيا وِسيره. | |
|
در پايان ميخواهم دعای مطالعه را با دوستان بخوانيم:
«اللَّهُمَّ أَخْرِجْنِي مِن ظُلُمَاتِ الْوَهْمِ وَ أَكْرِمْنِي بِنُورِ الْفَهْمِ، اللََهُمَّ افْتَحْ أَبْوَابَ رَحْمَتِكَ وَ نَشِّرْ عَلَيْنَا خزَائِنَ عُلُومِكَ، بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ»
«خدايا! ما را از ظلمات وهم خارج فرما و با نور فهم به ما كرامت ده!
خدايا! درهای رحمتت را بر ما بگشا و چشمههای علومت را بر ما باز كن!
به اميد رحمتت! ای مهربانترين مهربانان»! | |