|
به گزارش ایسنا، سید محمد بطحایی در آیین آغاز سال تحصیلی ۹۶-۹۷ در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با اشاره به یکی از نظریههای مدیریت آموزشی مبنی بر اینکه مدرسه باید بهعنوان کانون اصلی تربیت قرار بگیرد و توانایی تصمیمگیری در زمینههای مختلف را داشته باشد، گفت: متأسفانه علیرغم تلاشهای انجام شده موفقیت قابل توجهی در این زمینه نداشتهایم.
وی افزود: مدرسه در عموم موارد صرفاً مجری دستورات واحدها و سازمانهای بالاتر است و با اهداف ذکر شده برای رسیدن به جایگاه متعالی فاصله دارد.
وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه در دولت دوازدهم اولین هدف ما ارتقای جایگاه مدرسه بهعنوان کانون اصلی تربیت است گفت: در همین راستا سه برنامه اصلی خواهیم داشت. اولین برنامه ارتقای شایستگیها و صلاحیت مدیریت در مدارس است. این شایستگیها مهمترین مؤلفه برای تفویض اختیار است و اگر تناسب منطقی و معنیداری میان این دو وجود نداشته باشد موفقیت را با مشکل مواجه میکند. باید با روشهای هوشمند و اثربخش شایستگیهای بخش مدیریت مدارس در سطح دانش، مهارت و توانایی را بالا ببریم.
بطحایی ادامه داد: کسی که در مدرسه سکان هدایت تعلیم و تربیت را در دست دارد باید از طریق بسترهای الکترونیک اطلاعات و دانش خود را بهروزرسانی کند. امروز در همه سطوح مدیریت و برنامهریزی با نقص در بروز و استفاده از خلاقیت در یافتن روشهای جدید مواجهیم. ما باید با جرئت و اعتماد به کمک خداوند و بنیه کارشناسی نیروی انسانی راههای جدید را برای عبور از موانع تجربه کنیم.
وی با بیان اینکه اگر مدیر مدرسه بخواهد از روشهای موجود استفاده کند بنبستهای فعلی در مسیر تعلیم و تربیت در آینده هم پابرجا خواهند بود اظهار کرد: باید اختیارات را از سطوح بالا به مدارس تفویض کنیم و مدرسه اختیار تصمیمگیری داشته باشد.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به طراحی و استقرار نظام کنترل کیفیت در مدارس بهعنوان یکی از برنامههای اصلی پیش رو گفت: مدارس باید از این منظر رتبهبندی شوند تا دریابیم مدرسه در کدام زمینهها رو به پیشرفت میرود و در کدام زمینهها به کندی حرکت میکند.
وی افزود: سیاست دوم مدنظر، ارتقای مهارت در دانش آموزان است. در آغاز سال تحصیلی فرمایشات رئیسجمهور در زمینه مهارتآموزی را شنیدهایم. مقام معظم رهبری هم به کرات تأکید فرمودهاند که دانش آموزان باید به مهارتهایی تجهیز شوند. این مهارتها سه دستهاند، نخست مهارتهای زندگیاند و متأسفانه دانش آموزان ما در آن ضعیف هستند.
بطحایی با بیان اینکه دومین نوع مهارتها، مهارتهای پایه با هدف تقویت کارآفرینی است عنوان کرد: علاقهمند کردن دانش آموزان به اشتغال و بازار کار حائز اهمیت است که در این زمینه رایزنیهایی با سازمان فنی و حرفهای داشتهایم که امیدواریم این هفته نهایی شود. در این زمینه دورههای ۱۰ تا ۱۲ ساعته با پودمانهای سبک طراحی شده و انشاءالله ظرف یکی دو هفته آینده با همیاری وزارت رفاه رونمایی شده و بهصورت آزمایشی در مدارس به اجرا در خواهد آمد.
وی با اشاره به توسعه آموزشهای فنی و حرفهای بهعنوان سیاست سوم گفت: ایجاد مهارتهای منجر به اشتغال را بهصورت جدی دنبال میکنیم. فاصله گرفتن نظام آموزش مهارتی از حوزه اشتغال و تولید، آسیبی بود که ایجاد شد. در دهه ۷۰ اتصال آموزشهای مهارتی با بازار تولید را داشتیم ولی امروز دیگر از این هدف فاصله گرفتهایم. دو مرجع علمی دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی را داریم که باید در این مسیر به ما کمک کنند.
وزیر آموزشوپرورش ادامه داد: متأسفانه آموزشوپرورش به تدریج از این دو مرکز علمی فاصله گرفته است. باید راهکارهایی که میتواند آموزشوپرورش را به این دو دانشگاه نزدیکتر کند پیدا کنیم. دیگر نباید تحقیقات و پروژههای علمی با وجود این دو دانشگاه به بیرون سفارش داده شود.
|