|
محمد دیمهور در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا اظهار داشت: یکی از طرحهایی که معاونت آموزش و پرورش ابتدایی به دنبال آن است طرح مدارس تلفیقی است که دانشآموزان استثنایی در کنار دانشآموزان عادی تحصیل کنند.
وی افزود: دانشآموزانی که با نیازهای ویژه هستند فرقشان با دانشآموزان عادی این است که در طول هفته توسط یک مشاور و یا مربی دیگر مورد آموزش قرار میگیرند.
معاون آموزش ابتدایی اضافه کرد: تا کنون تعداد زیادی از دانشآموزان استثنایی که قابلیت حضور در مدارس عادی را داشتهاند با کمک آموزش و پرورش استثنایی شناسایی کردیم و آنها را به مدارس تلفیقی آوردیم.
وی ادامه داد: این تجربه در دنیا در کشورهای آلمان، استرالیا، مراکش و سایر شهرهای دیگر مورد آزمایش قرار گرفته و بسیار عملکرد مثبتی داشته است و از آنها به عنوان مدارس پیشرو یاد میکنند زیرا همه استعدادهای دانشآموزی در یک مدرسه جمع میشود و باعث ایجاد حس رقابت در دانشآموزان خواهد شد.
دیمهور ادامه داد: البته دانشآموزان کمتوان ذهنی در این مدارس حضور نخواهند داشت زیرا آنها نمیتوانند در مدارس عادی شرکت کنند و بیشتر باید آموزشهای فنی و حرفهای مانند منبتکاری یا هنرهای تجسمی دیگر را ببینند.
وی گفت: در مطالعاتی که داشتیم و در دنیا به اثبات رسیده تعامل خوبی بین دانشآموزان عادی و دانشآموزان دارای نیاز ویژه برقرار شده و این موضوع کمک میکند تا آنها از نظر اجتماعی و رفتاری رشد قابل توجهی کند.
|