وزیر آموزش و پرورش با اذعان به این که برخیها چون با دولت و جریان اصولگرایی مشکل دارند، میخواهند مشکل خود را به آموزش و پرورش نیز تسری دهند، گفت: من خود خط دارم، ربط دارم و رفیق رییسجمهور هستم، اما این را فهمیدهام که مسائل و مصالح آموزش و پرورش بالاتر از خط و جناح است.
به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» ایسنا، علیرضا علیاحمدی در گردهمایی نمایندگان روابط عمومی استانهای سراسر کشور که با عنوان «روابط عمومی الکترونیک» در باشگاه فرهنگیان تهران برگزار شد، در آغاز سخنانش ابتدا از نوع چیدمان صندلیهای سالن که به موجب آن، خانمهای حاضر در جلسه، یک ردیف عقبتر از آقایان قرار گرفته بودند، انتقاد کرد و پرسید که «مگر خانمها شهروند درجه دوم هستند که آنها را عقبتر نشاندهاید؟!» و بلافاصله از سوی یکی از افراد روابط عمومی وزارتخانه پاسخ شنید که «این اقدام برای نوآوری صورت گرفته است». اما علیاحمدی نیز در پاسخ وی گفت: «عجب نوآوری! مسایل ظریفی وجود دارد که بعدا تبعات فرهنگی برای ما در پی خواهد داشت.»
برخیها چون با دولت و جریان اصولگرا مشکل دارند، مشکل خود را به آموزش و پرورش هم تسری میدهند
آسیب دیدن آموزش و پرورش ضررش بیشتر از مچگیری دولت است
وزیر آموزش و پرورش در متن سخنانش، به بحث «جریانشناسی دوست و دشمن در آموزش و پرورش» اشاره کرد و گفت: چون اختلافنظرهای سیاسی در جامعه ما وجود دارد و چون دستگاه تعلیم و تربیت نیز جزو قوه مجریه است، کسانی که به قوه مجریه «یک جوری» نگاه میکنند، فکر میکنند که به آموزش و پرورش هم باید همان طور نگاه کنند، در حالی که مسائل آموزش و پرورش، بالاتر از یک جناح و دولت خاص است و باید در همین راستا نیز دیده شود.
وی با بیان این که برخی روزنامهها، سایتها و خبرگزاریها چون با دولت و جریان اصولگرا مشکل دارند، این مشکل را به آموزش و پرورش نیز تسری میدهند، خطاب به نمایندگان روابط عمومیها، ابراز کرد: ما باید حتی با این رسانهها آنقدر تعامل داشته باشیم که خودشان متوجه شوند که آسیب دیدن نظام آموزش و پرورش، قطعا ضررش بیشتر از این است که برای مثال، مچ دولت در زمینهای گرفته شود.
علیاحمدی در ادامه این سخنان، با بیان این که «ما خود به گونهای رفتار میکنیم که شائبه جناحی و دولتی به ما وارد نشود»، خاطرنشان کرد: «من خودم خط دارم، ربط دارم و رفیق رییسجمهور هستم، اما این را فهمیدهام که مسائل و مصالح آموزش و پرورش بالاتر از خط و جناح است و همه کسانی که این نظام ولایی را قبول دارند، باید برای ارتقای آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت فعالیت کنند.
مطلبی که میگوییم، هیچ پشت پرده و روی پردهای ندارد
من نمیخواهم مدیرانم وارد انتخابات شوند تا بعدا بگویند آموزش و پرورش رای به صندوق ریخته و هر کس تکهای از آن را تصاحب کند
وزیر آموزش و پرورش در عین حال اذعان کرد: اگر من بخواهم خط و خط کشی جناحی کنم، قطعا دستگاه تعلیم و تربیت از اهداف خود باز میماند، لذا باید در این زمینه آنقدر با دوستان رسانهای تعامل وجود داشته باشد که آنها بدانند، مطلبی که به آنها عنوان میشود، عین واقعیت است و هیچ پشت پرده و روی پردهای ندارد.
وی با طرح این پرسش که اگر همه جناحهای اصولی مملکت حامی آموزش و پرورش نباشند، آن وقت چه کسی میخواهد مشکلات آموزش و پرورش را کم کند؟ افزود: ما خودمان در آموزش و پرورش کم مشکل نداریم که حال، این مشکلات نیز به ما افزوده شود؛ در عین حال من اگر روزی بتوانم خود تصمیم بگیرم، میگویم که مدیران آموزش و پرورش نه نقش نظارتی و نه نقش اجرایی در انتخابات داشته باشند که البته بحث معلمان از این زمینه جداست.
علیاحمدی این گونه ادامه داد: این را به این جهت میگویم که در آن شرایط برخی میگویند، آموزش و پرورش رای به صندوق ریخته است و آن وقت هر کس میخواهد، یک تکه از آن را تصاحب کند و لذا نخواهند گذاشت که استقلال آموزش و پرورش حفظ شود.
هیچ خطی نباید وارد آموزش و پرورش شود
من در انتخاب روسای آموزش و پرورش استانها از خط و ربط و سلیقه خاص خودم میگذرم
وزیر آموزش و پرورش همچنین پرسید: من وقتی حتی در انتخاب رییس آموزش و پرورش استان که بالاترین مقام اجرایی آموزش و پرورش آن استان محسوب میشود را نمیبینم که بخواهم خط و جناح خود را در انتخابش وارد کنم، از خط و ربط و سلیقه خاص خودم میگذرم تا تنها توانمندی مد نظر قرار گیرد، حال دیگر چه ربطی دارد که یک خطی وارد آموزش و پرورش شود و بعد هم در باب مشکلات این دستگاه، تنها یقه خدمتگذار آموزش و پرورش را بگیرند؟!
وی بر اساس توضیحات خود، با طرح مجدد این پرسش که اساسا چه معنی دارد که فشار میآورند تا مدیران ما را آنها تعیین و انتخاب کنند، تصریح کرد: مدیران آموزش و پرورش باید فراجناحی باشند، زیرا خط کشی در آموزش و پرورش به ماموریت ما آسیب وارد میکند.
علیاحمدی در عین حال مجددا تاکید کرد: بنده علیرغم این که خودم خط و موضع دارم، اما آن را در کارم دخالت نمیدهم و دوستان رسانهای اگر خلاف این را دیدند، به من منعکس کنند.
خیلیها ترجیح دادند از کنار صورت مساله آموزش و پرورش بگذرند
مراجع سیاستگذاری، روی آموزش و پرورش کمترین حساب را باز کردهاند و بهای لازم را به آن نمیدهند
علیاحمدی با اذعان به این که مساله آموزش و پرورش در کشور ما آنچنان بزرگ بوده که بسیاری از کسانی که باید به حل مسائل و ارتقای نظام تعلیم و تربیت میپرداختند، ترجیح دادند که از کنار صورت مساله بگذرند، تاکید کرد: اگر نتوانیم اهمیت بیبدیل آموزش و پرورش را تصویر کنیم، نباید انتظار داشته باشیم که آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت مساله مورد نظر خواص و عوام جامعه ما قرار گیرد.
وی تصریح کرد: آموزش و پرورش ما باید سرآمد، تمدنساز و انسانساز باشد، اما ما در حال حاضر در این زمینه مشکل داریم، زیرا حق طبیعی آموزش و پرورش داده نمیشود و امروز، نهادهای متولی و مراجع سیاستگذاری راجع به آموزش و پرورش کمترین حساب را باز کردهاند و بهای لازم را به اعتلای آن ندادهاند.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه خاطرنشان کرد: البته خود ما هم مقصریم، زیرا باید هم در حوزه تعامل با نهادهای لازم و هم در تبیین درست مسایل آموزش و پرورش اقدام میکردیم.
رابطه آموزش وپرورش با نهادها به این ختم شده که با اکراه بودجهای بدهند و بعد هم ما را به حال خود رها کنند!
وزیر آموزش و پرورش گفت: رابطه آموزش و پرورش با نهادهای دست اندرکار به این ختم شده که عمدتا یک بودجهای آن هم، معمولا با اکراه به آموزش و پرورش بدهند و بعد هم ما را به حال خودمان رها کنند.
وی برای توضیح گفته خود پرسید: طی 30 سال گذشته، برای مثال نهادی مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی تا چه حد به آموزش و پرورش پرداخته و چه تعداد از مصوباتش به آموزش و پرورش مرتبط بوده است؟
علیاحمدی با تاکید بر این که باید در این زمینه کنکاش کنیم، قوانین مجلس و این که چه سطحی از این قوانین موجب اعتلای آموزش و پرورش بوده و نیز این که چه تعداد از مصوبات دولت با آموزش و پرورش مرتبط بوده را نیز مورد پرسش قرار داد.
وزیر آموزش و پرورش در عین حال با بیان این که البته دستگاهها، تنوع مشغولیات خود را دارند، اظهار کرد: مقصر اول خود ما هستیم که نتوانستهایم مسایل خود را تبیین و فضای عمومی سطح بالاتری را از آموزش و پرورش تصویر کنیم.
علیاحمدی در ادامه با اشاره به کارگروه تشکیل شده برای اختیارات اصل 127 و 138 قانون اساسی و حضور نمایندگان رییسجمهور در این کارگروه نسبت به موثر بودن تشکیل این کارگروه به حل مسائل آموزش و پرورش اظهار امیدواری کرد.
با تمام وجود احساس میکنم که بسیاری از مسوولان، آموزش و پرورش را نمیشناسند
خیلیها خوابشان برد و آرامششان برای رسیدگی به آموزش و پرورش گرفته نشد
به گزارش ایسنا، وزیر آموزش و پرورش در ادامه با تاکید بر این که ما باید نقش و جایگاه تعلیم و تربیت را به خوبی نزد خواص و تودههای مردم جا بیاندازیم، این گونه سخنان خود را ادامه داد: من با تمام وجود احساس میکنم که بسیاری از مسوولان، آموزش و پرورش را آن گونه که هست، نمیشناسند و این در حالی است که فرزندان آنها و عمدتا همسرانشان در آموزش و پرورش هستند، اما آنها حقایق تلخ و شیرین آموزش و پرورش را به خوبی نمیشناسند.
وی در ادامه گفتههایش اذعان کرد: اگر این حقایق به خوبی شناخته شده بود، خیلیها نباید خوابشان میبرد و آرامششان باید گرفته میشد تا سراسیمه به مسائل آموزش و پرورش رسیدگی کنند.
علیاحمدی در عین حال یادآور شد: البته این مسائل تنها مسائل درونبخشی را شامل نمیشود، بلکه تحولات دنیا که برای آموزش و پرورش از طریق ابزاری همچون رسانهها، فرهنگ عمومی و نهادهای فرهنگی یا ابزار غیرقابل کنترلی چون ماهواره، اینترنت و بلوتوث رقیب درست کردهاند نیز مورد اهمیت است.
وی این ابزارها را رقیب امروز آموزش و پرورش، مدرسه و خانوادهها دانست و در این راستا با تاکید بر این که آموزش و پرورش در بخش تحولات بیرونی نیاز به بازتعریف نظام تعلیم و تربیت که ورای آموزش و پرورش، خانواده و دانشگاههاست دارد، عنوان کرد: امروز روند شکلگیری هویت افراد با گذشته فرق کرده و تعامل خانه و مدرسه اگرچه مهم است، نقش صد درصدی ندارد، لذا ما رقبایی پیدا کردهایم، اما این موضوع در این مملکت به خوبی شناخته نشده است.
برونداد مدارس داعیهدار تعلیم و تربیت را با اهداف آنها مقایسه کنید!
ما حتی یک دورنمای جامع و شفاف از نظام تعلیم و تربیت خود نداریم
وی همچنین با بیان این که برای اثربخشی تعلیم و تربیت، توجه به سایر مولفهها اساسی است، گفت: داشتن یک برنامه جامع مصونیتبخش برای واکسینه کردن دانشآموزان در مقابل تهاجمات فرهنگی جزو ضروریات است، اما به واقع کجا چنین برنامهای در آموزش و پرورش کشور تفسیر شده، در حالی که امروز ما به چشمانداز مشترک برای فعالیتهای تربیتی نیاز داریم و اگر بخواهیم بین همه دستگاههای ذینفوذ هماهنگی ایجاد کنیم، نیازمند یک چشم انداز مشترک تعلیم و تربیتی هستیم که متاسفانه هنوز ترسیم نشده است.
علی احمدی با اذعان به این که امروز ما حتی یک دورنمای جامع و شفاف از نظام تعلیم و تربیت خود نداریم، اظهار کرد: شما امروز برونداد مدارسی را که داعیه آموزش و پرورش اسلامی دارند را ببینید و مقایسه کنید که آیا ویژگیهای این بروندادها با اهداف آن مدارس کاملا سازگار بوده است؟
وی افزود: این امر حاکی از این است که امروز بین مدعیترین جریانهای تعلیم و تربیت ما نیز یک دورنمای جامع وجود ندارد و این موضوع نه تنها معلمان ما را شامل میشود، بلکه ما شاهد فقدان این دورنما بین همه دستگاههای تعلیم و تربیتی نیز هستیم .
اگر چشمانداز روشن تبیین شود، نیازی به ادغام وزارتخانهها هم نخواهد بود
آموزش و پرورش نمیتواند حقوق بگیرهای متفکر و ترسیمگر آینده روشن تعلیم و تربیتی داشته باشد
وزیر آموزش و پرورش ویژگیهای این چشم انداز را تفسیرکننده آینده بودن، انگیزه بخش بودن و تعیین تکلیف کننده بودن برای نهادها و مردم در افق ایران 1404 ذکر و بیان کرد: اگر چشم انداز روشنی تبیین شود، دیگر نیاز به برگزاری جلسات هماهنگی و یا حتی ادغام وزارتخانهها نیز نخواهد بود، البته به شرط این که این چشم انداز به خوبی ترسیم شود تا همه نهادهای ذیربط همراستا حرکت کنند.
وی خطاب به نمایندگان روابط عمومیهای حاضر در این جلسه با تاکید بر این که شما باید با کمک رسانهها برای آموزش و پرورش عقبه فکری تبیین کنید، بیان کرد: آموزش و پرورش ما در سطح خواص جامعه نیازمند یک جریان اندیشمند به عنوان نظارتگر و هدایتکننده است.
علیاحمدی در ادامه با اشاره به این که فرآیندهای تعلیم و تربیتی تدریجالحصول هستند و تصمیمات امروز ما بلافاصله اثری از خود بروز نمیدهند، گفت: در این زمینه، چشمهای بصیر نیازمند است که فعالیتهای تعلیم و تربیتی را رصد کند و به مسوولان ذیربط نهیب بزند.
وی در عین حال خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش نمیتواند حقوق بگیرهای متفکر و ترسیمگر چنین عرصهای داشته باشد و اگرچه شماری از این افراد وجود دارند، اما ما نیاز داریم که سالمترین و بهترین جریانهای فکری از نظام تعلیم و تربیت ما حراست کنند و شما باید این جریان را شکل دهید.
رسانهها باید چیزی را که به مصلحت آموزش و پرورش است، بنویسند
مصلحت نیست تنبیهبدنی دانشآموزان که از معلمان بیسلیقه مشاهده میشود، به افکار عمومی کشیده شود
وزیر آموزش و پرورش در ادامه خطابه خود به نمایندگان روابط عمومیها با تاکید بر این که ما باید سیستم پایش و یاوران رسانهای برای رصد کردن اهداف تعلیم و تربیت در افکار عمومی داشته باشیم، افزود: آموزش و پرورش باید با انواع رسانهها مرتبط باشد تا آنها آنچه که به مصحلت تعلیم و تربیت است، را قلم بزنند و احیانا اگر چیزی مخالف و ضرررسانی در رسانهها در آستانه منتشرشدن باشد، سیستم ما باید آنقدر هوشیار باشد و به موقع عمل کند که جلوی آن گرفته شود.
وی با بیان این که مسائل تلخ مثل تنبیهبدنی که از بعضی معلمان بیسلیقه مشاهده میشود، زیاد است، اذعان کرد: کشاندن چنین مسائلی به رسانهها، آن هم برای مثال در رسانهای مثل صدا و سیما و به ویژه در برنامه پرمخاطبی مثل اخبار، بزرگترین آسیب را به منزلت اجتماعی معلمان وارد میکند که به این زودیها نمیتوان آن را احیا کرد.
علیاحمدی این موضوع را نیز مورد تاکید قرار داد که رسانهها باید بدانند که ما با این نوع تخلفات برخورد میکنیم، اما کشیدن چنین چیزهایی به افکار عمومی به مصلحت آموزش و پرورش نیست.
امور معیشتی معلمان نباید در بوق و کرنا شود چون به مصلحت جامعه نیست
ما نمیخواهیم رسانهها را سر کار بگذاریم یا از پاسخ دادن فرار کنیم
رسانهها باید خود، خود را کنترل کنند تا ما دایما به آنها متذکر نشویم
وزیر آموزش و پرورش در ادامه به رسانهای شدن پرداختها و برنامههای معیشتی معلمان نیز اشاره کرد و با بیان این که انتشار برخی اخبار در این زمینه دارای نارساییهاست، گفت: در این 10 ماهی که بنده، تصدیگری وزارت آموزش و پرورش را داشتهام، بسیاری از فرهنگیان که به من بازخورد دادهاند، خواستار مطرح نشدن این مسائل هستند و کشیدن این مسائل، حال چه مثبت و چه منفی، به افکار عمومی را موجب رنجش خاطر فرهنگیان میدانند، زیرا میگویند این برنامهها برای همه دستگاهها وجود دارد، لذا چرا تنها در آموزش و پرورش مدام در بوق و کرنا میشود و آنها را به رخ میکشید، در حالی که این موضوع، شان و منزلت ما را زیر سوال میبرد.
وی خطاب به نمایندگان روابط عمومیها، با تاکید بر این که ما باید با دوستان رسانهای خود در این زمینه تعامل کنیم، افزود: دوستان رسانهای، آنقدر باید با بدنه آموزش و پرورش مرتبط باشند که فکر نکنند، وقتی ما برای مثال در زمینه معیشت فرهنگیان پاسخی به آنها نمیدهیم، میخواهیم آنها را سر کار بگذاریم یا چون حرفی برای گفتن نداریم، از پاسخ دادن فرار میکنیم، لذا آنها باید بدانند که بیان چنین مسائلی واقعا به مصلحت جامعه نیست.
علیاحمدی همچنین با تاکید بر این که اگر ما با رسانهها مراوده داشته باشیم، بسیاری از این مشکلات حل میشود، بیان کرد: رسانهها باید خود را کنترل کنند تا ما دائما به آنها متذکر نشویم که مسائلی از این قبیل بحثهای داخلی است و نیازی به انتشار ندارد.
ما در صدا و سیما، شورای آموزش و پرورش میخواهیم
چند ماه است منتظر یک امضاییم، دستتان درد نکند!
به گزارش ایسنا، وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنانش، بر لزوم تعامل هرچه بیشتر آموزش و پرورش با رسانههای اثربخش نیز تاکید کرد و گفت: ما چندین ماه است که یک تفاهمنامه را میخواهیم با صدا و سیما امضا کنیم تا برای مثال، وقتی چیزی مثل شورای سلامت در صدا و سیما جایگاه دارد، آموزش و پرورش نیز تحت نام شورایی با عنوان شورای آموزش و پرورش یا تعلیم و تربیت در این نهاد جایگاه داشته باشد.
وی با تاکید بر این که باید از بودجه لازم برخوردار باشیم تا بتوانیم با رسانهها تعامل کنیم، افزود: ما اهتمام لازم را به این امر نداشتهایم، البته پیشنویس تفاهم نامه مذکور به آقای ضرغامی ـ رییس سازمان صدا و سیما ـ ارائه شده است.
در این حین، از سوی روابط عمومی اعلام شد که این تفاهمنامه تنها منتظر امضا است که وزیر آموزش و پرورش با شنیدن این سخن خطاب به مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش، گفت: بله، چند ماه است منتظر یک امضاییم، دستتان درد نکند!
جلوی اخبار ناصواب و اس ام اسهای آن چنانی را بگیریم
عدهای از هیچ چیز، همه چیز میسازند
بعد از این که من را میبینند، میگویند تو آن غول بیشاخ و دمی که برای ما تفسیر کردند، نیستی!
وزیر آموزش و پرورش همچنین با طرح این موضوع که آموزش و پرورش بدون یاری رسانهها نمیتواند حق طبیعی تعلیم و تربیت را به اثبات برساند، در ادامه بیان کرد: خیلی اوقات لازم است که خیلی از بخشنامهها قبل از منتشر شدن به نظرخواهی استانها گذاشته شود، اما چون ممکن است که انتشار آن بر روی سایت وزارتخانه راه به افکار عمومی باز کند، لذا ما باید در درون خود یک کانال ارتباطی با استانها تبیین کنیم.
وی آموزش و پرورش را یکی از شایعهخیزترین دستگاهها به دلیل برخورداری از تشکیلات بزرگ و سلسله مراتب طولانی که به دلیل آن اطلاعات نمیتواند شفاف و به موقع به دست فرهنگیان برسد، توصیف کرد و گفت: مطالب تا بخواهند از بالا به پایین برسند، تغییر میکند، لذا باید مکانیسمهای اغنای فکری داشته باشیم تا برای مثال اخبار ناصواب و اساماسهای آن چنانی که بعضا دیده یا شنیده میشود، دیگر وجود نداشته باشد.
علیاحمدی در این راستا اذعان کرد: بعضی وقتها از ما چهرهسازیهایی منفی شده است، اما بارها پیش آمده که برخی فرهنگیان بعد از صحبت کردن با من، به بنده میگویند، «به راستی شما آن غول بیشاخ و دمی که برای ما تصویر کردهاند، نیستند و از مسائل آموزش و پرورش آگاهید».
وی افزود: البته عدهای نیز هستند که از شبههها منفعت میبینند و از هیچ چیز، همه چیز درست میکنند.
برای رسانههایی که در انعکاس اخبار نقص دارند، باید سریعا پاسخ تکمیلی فرستاد
تاسیس رشته خبرنگاری در آموزش و پرورش
وزیر آموزش و پرورش در ادامه، ارتباطات را لازمه اثربخشی فعالیتهای مدیریتی خواند و با تاکید بر این که ما در فعالیتهایمان در زمینه ارتباطات و اطلاعرسانی نیازمند تجدید ساختار هستیم، بیان کرد: امروز در شرایطی هستیم که از انواع فناوریها باید در این زمینه استفاده شود و اساسا باید در روابط عمومی وزارتخانه سیستم افکارسنجی در عین ارائه پاسخهای مناسب و به موقع وجود داشته باشد.
وی در عین حال گفت که معتقد است، اگر خبری در رسانهای با نقص منتشر میشود، باید سریعا پاسخ تکمیلی به آن رسانه ارسال شود تا انشاالله منعکس کنند.
علیاحمدی خطاب به نمایندگان روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش گفت: اساسا کسانی باید باشند که این مسائل را در رسانهها ردگیری و پیگیری کنند.
علیاحمدی به محدودیت آموزشهای رسانهای در کشور نیز اشاره کرد و گفت: ما باید ارائه دوره تربیت گزارشگر، خبرنگار یا مولتی مدیا را در قالب تاسیس رشتهای در آموزش و پرورش دنبال کنیم تا هم فرهنگیان و هم همکاران رسانهای از این آموزشها بهرهمند شوند.
برای خود قایممقام تعیین کردهام تا از زندانی که برای خود درست کردهام، خلاص شوم
به ما نگویند: وزیر شدهای، خودت را میگیری!
وزیر آموزش و پرورش در عین حال با اشاره به تعیین قائممقامی برای خود در دفتر هماهنگیهای حوزه وزارتی، گفت: ما این قائممقام را برای خود لحاظ کردهایم تا از این زندانی که برای خودمان به اسم این جلسه و آن جلسه درست کردهایم، خلاص شویم تا بتوانیم اندکی به جزئیات و مراحل درونیتر آموزش و پرورش وارد شویم.
وی اظهار کرد: البته محدودیت وقت نیز جدی است و البته ممکن است، برخی با شنیدن این سخنان بگویند که «وزیر شدی، خودت را گرفتهای!»، همان گونه که اقوام نسبت به صلهرحم توقع دارند، اما اساسا وزیر باید بتواند وقت آزاد داشته باشد تا تعاملات بیشتری را با دستگاههای فراآموزش و پرورش برقرار کند.
علیاحمدی در پایان در مورد کمک آموزش و پرورش کشورمان به بازسازی مدارس غزه نیز عنوان کرد: باید خیران مدرسهساز را در این صحنه وارد کنیم، البته بعید است که بتوانیم به این زودیها مستقیما در آنجا ساخت و ساز داشته باشیم، اما تامین پول نیز در این زمینه موثر است.
تاسیس دانشگاه فرهنگیان در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی
به گزارش ایسنا، علیاحمدی پس از سخنان خود در گردهمایی روابط عمومی الکترونیک، چند دقیقهای نیز در جمع خبرنگاران درباره انتشار برخی اخبار ناصواب از آموزش و پرورش در رسانهها این گونه بر گفتههای پیشین خود صحه گذاشت: در جامعه ما مسائل تلخ و شیرین مختلفی اتفاق میافتد؛ اما این که کدام یک از این مسائل باید رسانهای شود، به بلوغ فکری رسانهها برمیگردد که با تشخیص خود مسائلی را که با منافع و مصالح ملی بیشتر هماهنگ است، منعکس کنند و از انعکاس مسائلی که موجب رنجشخاطر و ناملایمات میشود و منزلت عدهای را مخدوش میکند، پرهیز کنند.
وزیر آموزش و پرورش درباره روند تحقق وعدههای وزارتخانه متبوعش به معلمان نمونه نیز اظهار کرد: در این مورد، چند موضوع باید به تدریج پیگیری شود که بخشی از آن تحقق پیدا کرده و بخش دیگر آن نیز تا قبل از سال 88 عملی خواهد شد.
وی با افزودن این که بودجه آموزش و پرورش تزریقی است و هر چند ماه یکبار مبلغی به آموزش و پرورش داده میشود که باید آن را به نیازهای مختلف این وزارتخانه تخصیص دهیم، بر اساس گفتههای خود افزود: لذا بخشی از بودجهای که برای این کار نیاز داشتیم، تدارک دیده شده و بخش دیگر را هم در سه ماهه آخر سال تدارک میبینیم و به قولی که به همکاران دادهایم تا پایان سال عمل خواهیم کرد.
علیاحمدی همچنین در پاسخ به روند شکلگیری دانشگاه فرهنگیان نیز گفت: در حال حاضر موضوع تشکیل دانشگاه بزرگ فرهنگیان و تبدیل بخشی از مراکز تربیت معلم و آموزشکدههای فنی و حرفهای که از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری واجد شرایط تبدیل شدن به یک دانشکده هستند، در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی است و ما به آینده این کار امیدوار هستیم.
وی بیان کرد: اگرچه شناختی که مسوولان تصمیمگیرنده از آموزش و پرورش دارند، محدود است، اما در آموزش و پرورش مزیتهای خوبی داریم؛ به طور مثال تعداد اساتیدی که دارای مدرک phd هستند، به خصوص در کسوت معلمی چشمگیر است و این پتانسیل برای بعضی از مسوولان هنوز به خوبی شناخته شده نیست.
وزیر آموزش و پرورش همچنین خاطرنشان کرد: با اطلاعرسانیهایی که صورت خواهد گرفت، آینده خوبی برای این کار در پیش رو خواهد بود و میتوان درباره افزایش دستمزد فرهنگیان در سال آینده نیز با توجه به مطرحشدن طرح تحول اقتصادی امیدوار بود.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه در پاسخ به موافقت یا مخالفتش با طرح مجلس برای ادغام وزارتخانههای آموزش و پرورش و علوم نیز سکوت کرد و این در حالی بود که وی در سخنانش در همایش روابط عمومی الکترونیک، به طور غیرمستقیم نیاز به این موضوع را در صورت ترسیم چشمانداز مشترک روشن برای این نهادهای همراستا رد کرد.
وی رقم بودجه آموزش و پرورش در لایحه بودجه 88 را نیز عنوان نکرد.
حاشیههای سخنان وزیر در گردهمایی نمایندگان روابط عمومی استانهای کشور ...
در این مراسم، خبرنگار ایسنا به عنوان نماینده خبرنگاران حاضر در جلسه نسبت به بخشی از سخنان وزیر آموزش و پرورش از جمله عدم آشنایی کامل وی و برخی مدیران روابط عمومی وزارتخانه متبوعش با خبرنگارانی که 10 ماه است، در عمده برنامههای خبری وی و وزارتخانهاش را همراهی کردهاند، واکنش منفی روابط عمومی وزارتخانه نسبت به برخی اخبار منتشرشده در رسانهها و تاکید بسیار ویژه وزیر آموزش و پرورش بر لزوم تعامل هرچه بیشتر و ویژهتر با صدا و سیما، در حالی که رسانههای مکتوب تاکنون و همواره برای پوشش اخبار وزارتخانه در صحنه حضور داشتهاند، انتقاداتی را مطرح کرد.
علیاحمدی در ابتدای پاسخدهی به این انتقادات، به ویژه نا آشنایی وزیر نسبت به نمایندگان رسانههای مکتوب، با خنده عنوان کرد: حداقل با شما به خوبی آشنا هستم و نام شما آنقدر به یادم هست که فکر میکنم سرپل صراط هم اگر اسم شما را از من بپرسند، به راحتی خواهم گفت!
وی همچنین تاکید کرد که من قبل از شما «ایسنایی» بودم و از زمان فعالیت در جهاد دانشگاهی ایسنایی محسوب میشوم».
وزیر آموزش و پرورش در عین حال، گفت: ما با این همه تعدد صورت مساله که در ذهنمان وجود دارد، شاید حتی در مواردی نام دخترمان هم در مواردی به خاطرمان نیاید.
علیاحمدی در مورد تاکید بر تعامل بیش از حد آموزش و پرورش با صدا و سیما نیز عنوان کرد: باید قبول کرد که صدا و سیما به جهت پوشش وسیع مخاطبی که دارد، برد خبریاش نیز بیشتر است، اما در هر حال دلیلی نیز وجود ندارد که برای مثال در برخی برنامهها تنها صدا و سیما دعوت شوند؛ در عین حال اگر قصوری نیز اتفاق افتاده، شما به بزرگواری خود ببخشید.
علیاحمدی در ادامه خطابه خود به نمایندگان روابط عمومیهای حاضر در جلسه، از آنها پرسید که چه تعدادشان دارای رشته تحصیلی مرتبط با کار روابط عمومی هستند که تنها تعداد انگشتشماری از آنها دست بلند کردند.
وی در این راستا گفت: من وقتی از نزدیک با دوستان روابط عمومی صحبت میکنم، متوجه میشوم که آنها به ندرت دارای ارتباط تخصصی رشته تحصیلی با کار خود هستند.
در پایان جلسه سخنان وزیر آموزش و پرورش یکی از نمایندگان روابط عمومیها از علیاحمدی درباره هدیه وزیر به حضار حاضر در این جلسه پرسید و هنگامی که حضار از وزیر کمک هزینه سفر عمره را طلب کردند، علیاحمدی با خنده گفت: برای سفر مکه باید بطلبند، فکر نمیکنیم به این زودیها بطلبند!
این نشست در حالی پایان یافت که علیاحمدی در اقدامی نسبت به اعطای حواله خودرو به نمایندگان روابط عمومیها و رسانهها وعده داد