|
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، حجت الاسلام و المسلمین محیالدین بهرام محمدیان در نشست خبری که به مناسبت 9 دی در سازمان پژوهش برگزار شد ضمن تبریک به هموطنان مسیحی اظهار کرد: امروز 7 دی مصادف با روز نهضت سوادآموزی است. مفتخرم که 10 سال اول جوانی را در خدمت این نهضت بودم. یکی از میراثهای امام (ره) و تصمیمهای استراتژیک او در عرصه فرهنگی و آموزشی نهضت سوادآموزی بوده است.
وی ادامه داد: نهضت سوادآموزی علیرغم افت و خیزی که داشته توانسته کمر بیسوادی را بشکند و زمینه آموزش همگانی را فراهم سازد در سال 55، 46 درصد زنان و 54 درصد مردان باسواد بودند در حالیکه امروزه ضریب با سوادی بالای 92 درصد رسیده و پوشش کلاسهای لازمالتعلیم 97 درصد شده است.
دکتر محمدیان اشاره کرد: امروزه باعث افتخار است که کودکان لازمالتعلیم و بازمانده از تحصیل کم شده، آموزش و پرورش باید اهتمام ورزد که هیچ کودک لازمالتعلیمی از پوشش آموزشی خارج نشود و به عدالت آموزشی برسد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی آموزش و پرورش گفت: نهضت سوادآموزی در توسعه فرهنگ عمومی، اسلامی و آموزش سواد نقش داشته است که اکنون تعداد بیسوادان قابل توجهی با همت نهضت سوادآموزی از بین رفتهاند. در سازمان نهضت سوادآموزی طرحهای ضربتی در ریشهکن کردن تعداد بیسوادان جواب میدهد.
وی بیان کرد: یکی از اشتباهاتی که در سازمان نهضت سوادآموزی رخ داد سازمانی شدن این نهضت بود که باید بصورت گروههای بسیجی و فعال کار خود را ادامه میداد و طبق فرمایش امام(ره) سوادآموزی را به صورت ضربتی اجرا میکرد.
وی با بیان اینکه برای ترویج سوادآموزی باید یک تعریف جدید با محتویات داشته باشیم گفت: نهضت سوادآموزی نهادی است که باید برنامههای ضربتی را اجرا کند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ماجرای کشف حجاب رضاخانی مصادف با 17 دی گفت: 17 دی مصادف با کشف حجاب رضاخانی است که در تاریخ قابل اهمیت بوده و یکی از مظاهر نفوذ فرهنگ بیگانه از همین مجرا است.
دکتر محمدیان یادآورشد: نگاه ما به بیحجابی مقدمهای برای آزادی و استیفای زنان نبود بلکه بستری برای جلوگیری از نفوذ فرهنگ بیگانه دیده میشود چرا که امروزه زنان نقش اساسی در فرهنگ سیاست و تولید و ایفای نقش اجتماعی در جامعه دارند.
تربیت یک دختر، تربیت یک خانواده را پیش رو دارد
وی بیان کرد: آموزش و پرورش نیازمند تربیت و باسواد کردن دختران جامعه است زیرا تربیت یک دختر تربیت و آموزش یک خانواده و نسل را پیش رو دارد برای همین دختران در کانون توجه حجمه فرهنگی بیگانهها هستند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی آموزش و پرورش افزود: استحکام فرهنگی یعنی تربیت صحیح نسل که باید آموزش و پرورش عهدهدار آن باشد.
دکتر محمدیان در آستانه 9 دی افزود: 9 دی در تاریخ سیاسی ما روز بصیرت ملی و حماسه ملی است که آثار این حماسه در فرهنگ و رفتار سیاسی ما به جا مانده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه 9 دی یک سنجه و وسیله سنجش برای افراد است که نسبت به شعارهای خود چقدر وفادار هستند.
دکتر محمدیان با بیان اینکه 9 دی سنجه بصیرت آحاد فعالان عرصه سیاست است گفت: زمانی که صحبت از ولایت میکنیم نباید نسبت به حماسه 9 دی بیتوجه بود وفاداری به 9 دی یعنی مقابله با هر نوع حرکت فتنهانگیز باید مواظب باشیم با بصیرت جامعه، رفتارهای اجتماعی از انقلاب اسلامی منحرف نشود.
وی با اشاره به اینکه آیه محکم انقلاب اسلامی رهبری، سیره و سنت امام(ره) و تمسک به ولایت الهی است یادآور شد: باید فرهنگ 9 دی را در متن جامعه گسترش دهیم.
شاخصه مدیر با بصیرت
وی در پاسخ به سوال خبرنگار پانا مبنیبر شاخصهای مدیر با بصیرت اشاره کرد: مدیر با بصیرت باید از مراکز فرهنگی با بصیرت بیرون رود که در این راستا نیازمند دانش و بینش هستیم ما در آموزش و پرورش نیازمند مدیران جوان با دانش مدیریتی مبتنیبر نظریه اسلامی و آماده اتخاذ تصمیم هستیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: در آثار تولیدی سازمان پژوهش مانند مجلات رشد به 9 دی پرداخته شده اما مسئله فضای محکم انقلاب در تولیدات جدید نسبت به هویت دانشآموزان تالیف میشود.
ایران میتواند دبیرخانه آیسسکو را بر عهده بگیرد
وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار پانا مبنیبر اینکه علت انتخاب نشدن ایران به عنوان دبیرخانه کمیته فرهنگی (آیسسکو) گفت: ما در آموزش و پرورش حق داریم معلمان شایسته داشته باشیم و ایران نه تنها میتواند نماینده آیسسکو شود بلکه میتواند دبیرخانه آیسسکو را بر عهده بگیرد.
در تالیف کتب درسی، تالیف گروهی بهتر از تکنگاری است
دکتر محمدیان در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار پانا مبنیبر اینکه تکنگاری شدن کتب درسی درست است یا خیر بیان کرد: تجربه نشان میدهد تالیف گروهی بهتر از تالیف شخصی است پس از گذراندن چندین دوره در آموزش و پرورش ثابت شده که باید با در دست داشتن نقشه جامع محتوای درسی و برنامه درس ملی کتب درسی طراحی شوند.
وی خاطرنشان کرد: پس از تالیف کتب درسی توسط گروهها کتابهای تالیف شده اعتبار سنجی میشوند چرا که یک کتاب درسی حامل فرهنگ و سواد علمی است.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: تکنگاری شدن حوزه و دانشگاه با توجه به نیازها و امکانات مناسب است در حالیکه تک نویسندگی در آموزش و پرورش مقبولیت ندارد.
هدایت تحصیلی در پایه نهم متمرکز شده است
دکتر محمدیان در خصوص وارد شدن هدایت تحصیلی به دوره اول متوسطه (پایه نهم ) اشاره کرد: براساس برنامه درس ملی هدایت تحصیلی مستمر بوده و باید در تمام پایههای تحصیلی بر روی آن کار شود. کارنامه استعداد سنجی، علاقهسنجی و توانایی دانشآموزان باید در تمام طول تحصیلی شناسایی شود تا بتوان مسیر بروز استعدادهای او را تکمیل کرد لذا هدایت تحصیلی در پایه نهم متمرکز شده است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی آموزش و پرورش تصریح کرد: مطالعاتی در راستای تغییر شاخصهای تحصیلی صورت گرفته است که برای سال 95-96 تعیین تکلیف میشود در کشور ما آموزش و پرورش عهدهدار آمادهسازی دانشآموزان برای بازار کار و دانشگاه است لذا در اسناد بالادستی ذکر شده که هرم نیاز کشور، امکانات آموزش و پرورش، علاقه و استعدادسنجی دانشآموزان باید در هدایت تحصیلی آنها موثر باشد.
آموزش و پرورش تولید سرمایه میکند/نگاه دولت برای اعتبارسنجی تغییر کند
دکتر محمدیان در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار پانا مبنیبر اینکه نظر شما درباره تامین اعتبار آموزش و پرورش و نوع نگاه دولت به افزایش اعتبار در وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و درمان چیست افزود: آموزش و پرورش هنوز در نگاه برنامهریزان و سیاستگزاران نظام علیرغم تاکیدات بر روی اهمیت و جایگاه آن یک نهاد مصرفی است در حالیکه این وزارت تولید سرمایه میکند آموزش و پرورش دستگاه نظامساز، ملتساز و دولتساز است باید به این جایگاه واقف و متمرکز شد تا به آینده کشور آسیبی نرسد.
وی ادامه داد: خرسندیم که همکاران در وزارت بهداشت و درمان ارتقای سطح پیدا میکنند اما از طرفی باید توجه شود که آموزش و پرورش نیازهای تغذیهای و بهداشت روانی دانشآموزان را به عنوان یک نهاد آموزشی برعهده دارد.
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: موضوعات مذکور وظیفه آموزش و پرورش است که باید امکانات در اختیار آن قرار بگیرد.
وی با اشاره به اینکه اعاده و احترام به مرجعیت معلم مهم است افزود: معلم در سایه منزلت اجتماعی به معیشت، دانش و بینش و منش میرسد لذا مرجعیت معلم ارتباط مستقیم با منزلت او دارد.
ایجاد نظام معلمی
دکتر محمدیان گفت: معتقدم باید سازمان نظام معلمی داشته باشیم تا معلمان خود برای دانشآموزان تصمیم بگیرند در این نظام تولید برنامه نیاز است تا با یک نگاه دقیق نه مقطعی آموزش و پرورش اداره شود.
وی در پایان گفت: آموزش و پرورش با نگاه مثبت دولت و با تدبیر آسیب نمیبیند امید است در افق 1404 با بهسازی تربیت به آموزش و پرورش متعالی دست یابیم لذا با دست گذاشتن به نقطه مشکل، درمان آن با مدیریت صحیح خواهد بود.
|