|
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، دکتر حمیدرضا کفاش با اشاره به ابلاغ سیاستهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش برای سال تحصیلی جدید اظهار داشت: در این سیاستهای بیستگانه بر مواردی همچون ترویج فضای اعتدال و پرهیز از قطبی شدن فضای سیاسی آموزش و پرورش، پرورش اندیشیدن درست، تقویت تفکر و قدرت نقادی و ایجاد روحیه نقد و پرسشگری در دانشآموزان، آشناسازی دانشآموزان با حقوق و تکالیف خود و تلاش برای رشد و تعالی معنوی و اخلاقی معلمان و دانشآموزان بخشی از این سیاستهای بیست گانه است.
به گفته دکتر کفاش سیاستهای بیستگانه پرورشی بدین شرح است:
سیاست اول: تقویت گسترش و تعمیق انس با قران کریم و سیره پیامبر و توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز در مدارس و ادارات آموزش و پرورش با حضور مستمر مدیران در نمازهای جماعت.
سیاست دوم: ترویج فضای اعتدال، تدبیر و عقلانیت و پرهیز از قطبی شدن فضای سیاسی آموزش و پرورش.
سیاست سوم: آشنا ساختن جوانان با افکار، آراء و دیدگاههای امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و مبانی انقلاب اسلامی و اهتمام نسبت به معرفی منابع اصیل فرهنگی و تربیتی اسلام و ایران.
سیاست چهارم: تعمیق بینش دانشآموزان در مواجهه علمی با فرهنگ و مظاهر تمدن و تبادل اشاعه فرهنگی و تلاش در جهت آشنا ساختن آنان با جنبههای مثبت فرهنگی و تربیتی اقوام و تمدنها و وجوه اشتراک و افتراق آنان با فرهنگ خودی.
سیاست پنجم: تشویق دانشآموزان نسبت به امر اسلامشناسی و ایرانشناسی و هدایت تلاشهای آنها در حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی.
سیاست ششم: تاکید بر رسالت تربیتی و علمی مراکز آموزشی و رعایت رویکرد فرهنگی و تربیتی در برنامههای آموزشی و درسی و تقدم فعالیتهای پرورشی در تمام فعالیتها.
سیاست هفتم: به کارگیری شیوههای آموزشی جدید مبتنیبر پرورش اندیشیدن درست، منطقی و آزاد و پاسخ منطقی به سوالات و ابهامات و تقویت تفکر و تعقل و قدرت تعالی و انتخاب در عرصه تلاقی و تعارض افکار و ایجاد روحیه تعهد و پرسشگری.
سیاست هشتم: رصد مستمر جریانهای فرهنگی نو پدید در سطح جهانی، ملی، استانی و منطقهای، مهندسی منطبق با یافتههای پژوهش و شناسایی ظرفیتها و استعدادهای موجود، نیازسنجی و بررسی تقاضاهای فرهنگی و هنری دانشآموزان و پاسخگویی مناسب به آنها به منظور رشد و شکوفایی ذوق و استعدادهای فرهنگی و هنری و تقویت روحیه نشاط و شادابی در دانشآموزان.
سیاست نهم: تقویت مطالعه مفید و تقویت نهضت کتابخوانی در مدارس و فراهم آوردن شرایط و امکانات کافی برای مطالعه، تحقیق و پژوهش.
سیاست دهم: معرفی هنر اصیل و سازنده به دانشآموزان.
سیاست یازدهم: اجرای نظام جامع خدمات نوین راهنمایی و مشاوره و گسترش مراکز مشاوره و راهنمایی دانشآموزی.
سیاست دوازدهم: فراهم آوردن امکان حضور فعال و مشارکت دانشآموزان در برنامهها و فعالیتهای فرهنگی و آشنا کردن دانشآموزان با حقوق و تکالیف خود و اصلاح نگرش جامعه مبنیبر اعتماد و باور داشتن به تواناییها و شایستگیهای نسل جوان و نوجوان.
سیاست سیزدهم: اهتمام بر ارتقاء معرفت و بصیرت دینی برای رشد و تعالی معنوی و اخلاقی معلمان و دانشآموزان، تلاش برای ارتقاء معنوی خانوادهها و توجه به تربیت فردی و خانوادگی دانشآموزان و برقرای ارتباط مستمر بین مدرسه و خانواده و ایجاد بستر مناسب به منظور آموزش و ترویج سبک زندگی اسلامی و ایرانی.
سیاست چهاردهم: توجه و برنامهریزی برای ارتقای تربیت عقلانی و رشد بینش دینی، سیاسی و اجتماعی دانشآموزان و اهتمام به جامعه پذیری برای تحکیم وحدت و همبستگی ملی، وطندوستی و مقابله هوشمندانه با تهاجم فرهنگی و جنگ دشمن و پاسداشت استقلال، آزادی، مردمسالاری دینی و منافع ملی و ایفای نقش مربیان و معلمان.
سیاست پانزدهم: تقویت و اهتمام به آموزش مربیان پرورشی و معلمان در راستای تقویت مهارتهای تربیتی و فرهنگی و توسعه اردوهای دانشآموزی.
سیاست شانزدهم: تقویت حمایت و پشتیبانی از تشکلهای دانشآموزی، ایجاد هماهنگی در فعالیتهای تربیتی مدارس و جلوگیری از دخالت اشخاص و تشکلها.
سیاست هفدهم: برنامهریزی مناسب برای غنیسازی اوقات فراغت دانشآموزان و گسترش فعالیتهای فوقبرنامه مدارس و فضاهای پرورشی و فرهنگی درون و برون مدرسهای.
سیاست هجدهم: بهینهسازی فضا و تجهیزات فضاهای پرورشی با تاکید بر فناوری اطلاعاتی و ارتباطی و فراهم کردن زمینه استفاده بهینه از آموزشهای مرتبط با فناوریهای نوین و استفاده حداکثری از شیوههای غیرمستقیم آموزشی و تربیتی به جای شیوههای مستقیم و ارائه الگوهای مناسب برای اقشار مختلف مخاطبان به ویژه کودکان و نوجوانان و جوانان در برنامههای مختلف.
سیاست نوزدهم: استفاده بهینه از ظرفیت سازمان دانشآموزی به عنوان یک تشکیلات تربیتی برای تربیت تشکیلاتی دانشآموزان.
سیاست بیستم: استقرار نظام جامع رصد، نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت فعالیتهای پرورشی.
|