معاون آموزش عمومی آموزش و پرورش با اعلام ورود یک میلیون و200 هزار نوآموز در30 شهریور ماه سال جاری به مدارس گفت: طرح حذف نمره در مقطع ابتدایی علی رغم توقف اجرای آزمایشی به علت اجرای ارزشیابی همچنان برای دانش آموزان پایه دوم و سوم اجرایی میشود.
حسین احمدی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه آموزش عمومی با در اختیار داشتن 5/10 میلیون دانش آموز از 5/14 میلیون دانش آموز کشور نقش مهمی در توسعه فرهنگی و اجتماعی کشور بر عهده دارد، تصریح کرد: تحقیقات نشان داده هر اندازه در این حوزه سرمایه گذاری بیشتری شود ارزش افزوده بیشتری حاصل خواهد شد.
وی با بیان اینکه هزینه دانشگاهها در بعضی مواقع 40 برابر مدارس ابتدایی و راهنمایی بوده اما سوددهی آن کمتر از این دوره هاست، اذعان کرد: آموزش و پرورش سال تحصیلی 85 را سال توجه به آموزش و پرورش دوره ابتدایی اعلام کرده و لذا در صددیم نواقص کمبودها و سختیهای این دوره را جبران کنیم.
وی با اشاره به اجرای طرح ارزشیابی توصیفی (حذف نمره) در پایههای اول تا سوم ابتدایی طی سه سال گذشته اظهار کرد: این طرح در 1200 کلاس درس کشور اجرایی شده که هم اکنون در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش بوده و مقرر شده تا گزارش روند سه ساله اجرا از سوی آموزش عمومی و گزارش ارزشیابی طرح از سوی پژوهشگاه آموزش و پرورش ارائه شود.
احمدی مجموع اجرای طرح را علی رغم کاستی های موجود موفقیت آمیز خواند و در پاسخ به تکلیف دانش آموزان سال سومی که سال تحصیلی جدید وارد پایه چهارم میشوند تصریح کرد: تعداد کل دانش آموزان تحت پوشش طرح از 30 هزار نفر بیشتر نبوده اما در پایه چهارم تنها در خصوص نحوه ارائه نمرات تفاوت وجود دارد.
وی تاکید کرد: سعی داریم تا هرچه سریعتر نتایج ارزشیابی از طرح را اعلام کنیم.
معاون آموزش عمومی آموزش و پرورش در پاسخ به چگونگی واگذاری پیش دبستانی به بخش خصوصی اذعان کرد: مصوب دولت و تکلیف آموزش و پرورش از پایه ابتدایی است لذا اگر این دستگاه بتواند دو سال 4 تا 5 و 5 تا 6 سال پیش دبستانی را خود بر عهده بگیرد مطلوب و مدنظر ماست.
به گفته وی با توجه به مشکلات آموزش و پرورش در زمینه امکانات در اساسنامه صادر شده، صدور مجوز مراکز پیش دبستانی بر عهده آموزش و پرورش بوده اما در مصوب دیگری این اختیار به بهزیستی نیز داده شده است.
احمدی در پاسخ به تلاش آموزش و پرورش برای تصدی تمامی امور پیش دبستانیها در سالهای گذشته و واگذاری آن به بخش خصوصی در حال حاضر اذعان کرد: هر اندازه دانش آموزان با بنیه دینی قوی تری تربیت شوند از تهاجمات و ناهنجاریها بیشتر بدور خواهند بود و واگذاری پیش دبستانی به مکاتب و دارالقرآنها به جهت توجهات بیشتر بوده است.
به گفته وی ضمن این که آموزشهای کودکانه در پیش دبستان ادامه خواهد داشت، توجه ویژهای نیز به آموزشهای قرآنی شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: هیچ دستورالعملی وجود ندارد که در آن موسسه ای خاص، مسوول همکاری با آموزش و پرورش باشد؛ بعلاوه این که شان آموزش و پرورش در این نیست که موسسهای خاص را معرفی کند.
وی بیشترین آمار ورودی ابتدایی را در پایه اول ابتدایی خواند و اذعان کرد: 4/27 درصد دانشآموزان پایه ابتدایی سال تحصیلی 83-84 قبول شدهاند اما نرخ مردودی کل ورودیهای مقطع ابتدایی سال گذشته 6/2 درصد بوده که بیشترین میزان آن مربوط به اول ابتدایی است.
احمدی گفت: سال گذشته 560 هزار نفر در دوره پیش دبستانی پذیرفته شدند و به عبارتی نیمی از دانش آموزان این دوره را نگذراندند.
وی با اشاره به اینکه در سال جاری تاکید آموزش و پرورش بر آموزشهای قرآنی است، اذعان کرد: بر این اساس 20 هزار معلم آموزش قرآن دیده و 400 مدرس نیز برای آموزش 50 نفر آموزگار قرآنی در استانها آموزش دیدهاند.
به گزارش ایسنا معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تحول در خصوص روشهای ارزشیابی و حرکت از انباشت ذهن به سمت خلاقیت، بر توجه دقیق به اجباری شدن آموزش تا پایان راهنمایی تاکید کرد و ادامه داد: آیین نامه اجرایی طرح، تهیه و به استانها ابلاغ شده تا واجب التعلیمان شناسایی و تحت پوشش قرار گیرند.
به گفته وی تاکید بر مشاوره و راهنمایی در دوره ابتدایی از دیگر موارد مورد توجه در سال جاری بوده و آموزش و پرورش سعی دارد از معلمان برای این مهم استفاده کرده و موارد دشوار را به منطقه و استان ارجاع دهد؛ بعلاوه این طرح سال جاری در پایه ابتدایی نیز مورد توجه خواهد بود.
احمدی تاکید بر گسترش دارالقرآنها را از دیگر اهداف خواند و گفت: 8 هزار معلم در این زمینه آموزش دیدند.
وی همچنین در پاسخ به علت حذف طرح آموزش زبان انگلیسی در مقطع ابتدایی که در سال 82-83 اجرای آزمایشی شده بود گفت: تاکید تمام کشورهای کنونی بر آموزش قوی زبان مادری است بعلاوه اینکه نبود معلم متخصص ، نداشتن زمان برای برنامه درسی سبب توقف طرح و کارشناسی دقیق و مجدد آن شد.