|
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محمد دیمهور درخصوص اهداف و انتظارات برنامه درسی، گفت: برنامه درسی فرصتها وتجارب و موقعیتهایی را برای دانشآموزان پیشبینی میکند تا با کمک معلمان و تلاش و کوشش آنها یادگیری رخ بدهد.
وی به واکاوی مفهوم یادگیری اشاره کرد و افزود: یادگیری فرایندی است که با کسب آن تغییرات در نگرش، انگیزش، ادراک، رفتار، دانش، بینش و .. بوجود میآید. این تغییرات به هر میزانی که همراه با تجربه مستقیم دانشآموزان باشد، عمیقتر، پایدارتر و کاربردیتر خواهد بود.
دیمهور ادامه داد: در دوره ابتدایی، به لحاظ قرار داشتن دانشآموزان در مرحله عملیاتی عینی – ذهنی، عموما با عمل کردن میآموزند و آموزشهایی که مجموعه حواس و قوای ذهنی و روانی را به طور همزمان مورد توجه قرار دهند، میتواند برای این گروه از دانشآموزان لذتبخش و برانگیزاننده باشد.
معاون آموزش ابتدای وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر نقش معلمان با تجربه به عوامل اثربخش در آموزش، تصریح کرد: در این فرایند آنچه مهم است درگیری، فعال بودن و اشتغال دانشآموزان به انجام فعالیتهاست.
وی با بیان این که دانشآموز عامل موثر در یادگیری و معلم طراح و تسهیلگر فرایند یادگیری است، خاطر نشان کرد: انجام پروژههای مسئلهمحور توسط دانشآموزان به صورت هدفمند به رشد و تقویت توانمندیها و ویژگیهای مرتبط با اهداف آموزشی کمک میکند.
دیمهور اضافه کرد: کنجکاوی نسبت به پدیدههای اطراف، تلاش برای یافتن روابط بین پدیدههای مختلف، خلاقیت و پرسشگری، ارائه راه حلهای آگاهانه و علاقهمندی به کشف حوزههای ناشناخته از ویژگیهای اهداف چهارمین جشنواره کشوری جابربن حیان است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش به تاثیر ابعاد روانی جشنواره بر ذهن دانشآموزان اشاره کرد و ادامه داد: کسب تجارب خوشایند از تاثیرات ایجاد شده بر پدیدهها توسط دانشآموز، احساس لذت از تفکر و اندیشیدن، کسب اعتماد به نفس بیشتر در انجام فعالیتهای گروهی و فردی و کاهش ترس از اشتباه کردن و درک آن به عنوان بخشی از مسیر تلاش از مواردی است که آثار روانی این جشنواره میتواند در پیشرفت تحصیلی و موقعیتهای واقعی زندگی دانشآموزان موثر واقع شود.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: بنابراین معاونت آموزش ابتدایی در راستای ماموریت خود مبنیبر ایجاد زمینه یادگیری لذتبخش و پایدار برای دانشآموزان درجهت دستیابی به اهداف دوره ابتدایی در ساحتهای مورد تاکید سند تحول بنیادین و توصیههای مجامع علمی، آموزشی و فرهنگی جهانی، طرح پروژههای علمی را تدوین و برای اجرا در اختیار آموزش و پرورش استانها قرار داده است.
وی تصریح کرد: در این طرح هدفگذاری برای تحت پوشش بردن دانشآموزان به استانها محول شده و در تفاهمنامه معاونت آموزش ابتدایی و ادارات کل آموزش و پرورش استانها این میزان تعیین میشود.
دیمهور با اشاره به گزارشهای ارسالی استانها و بازدیدهای صورت گرفته، افزود: امروز شاهد مشارکت بیش از دو میلیون نفر از دانشآموزان دوره ابتدایی در انجام پروژههای علمی هستیم و جا دارد در حوزه ستاد، استان، منطقه و مدرسه با تنظیم برنامههای دقیقتر وتامین منابع مالی مورد نیاز، این طرح مورد حمایت قرار گرفته تا بتواند شوق و انگیزه بوجود آمده را حفظ و تقویت نماید.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان این که نگاه عالمانه دکتر فانی نسبت به کیفیت آموزش و حمایت از برنامههای دوره ابتدایی مهمترین سرمایه و عامل انگیزه بخش در استمرار تلاشهاست، خاطر نشان کرد: از برگزیدگان استانی و کشوری چهارمین جشنواره کشوری جابربن حیان در سوم شهریور ماه با حضور وزیر آموزش و پرورش تجلیل صورت میگیرد.
|