|
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ دکتر حمیدرضا کفاش در هفدهمین مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس کشور که در هنرستان دخترانه پاسداران منطقه 19 شهر تهران برگزار شد، اظهار کرد: برای برگزاری چنین مانوری از ماهها قبل آموزشهای لازم صورت گرفته و میدانید که هدف آموزش و پرورش در قرن 21 آموختن برای با دیگران زیستن است یعنی همزیستی مسالمتآمیز بین افراد تا بتوانند در کنار یکدیگر بدون هیچ مشکلی و با تعامل و گفت و گو زندگی کنند.
وی افزود: یکی از مهمترین سیاستهای پنجگانه وزیر آموزش و پرورش توسعه مشارکتها است زیرا آموزش و پرورش بدون مشارکت قادر به حیات خود نیست و این مانور نوعی از مشارکت نهادهای مختلف با آموزش و پرورش است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: هشتم آذر ماه در تقویم آموزش و پرورش به عنوان روز مانور زلزله و کاهش خطرات ناشی از زلزله شناخته شده است که با همکاری بخشهای مختلف دانشآموزان تمرین میکنند تا به مقابله با آسیبها بپردازند که این خود نوید دهنده آینده خوب برای کشور است و نشان از اندیشه باز و فکر خوب مسئولان است که در زمینه پیشگیری از حوادث کار را از مدارس و حتی پیشدبستانی و دبستان آغاز کردهاند.
وی افزود: ما مسئولان آموزش و پرورش به همراه حدود یک میلیون فرهنگی شاغل در 105 مدرسه اعلام آمادگی میکنیم که در زمینه حفظ و ایمنی با سایر دستگاهها مشارکت کنیم و توسعه آموزش را به عنوان یک برکت و حرکتی خیر تلقی میکنیم.
دکتر کفاش گفت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مدرسه به عنوان کانون محله شناخته شده است و علاوه بر تعلیم و تربیت به عنوان یک کانون در مواقع حادثه با لشکر هماهنگ دانشآموزان وارد عمل میشود و دانشآموزان ضمن اینکه در مواقع بحران مواظب حفظ جان خود و همنوعانشان هستند دست در دست هم میدهند تا آسیبها را به حداقل برسانند.
وی اضافه کرد: انجام چنین مانورهایی بخشی از پازل آمادگی کامل در مقابل بحرانها و حوادث است که انجام آن لازم اما کافی نیست.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: یکی از کارهای مهمی که باید در آموزش و پرورش صورت گیرد مقاومسازی و بازسازی ساختمانهای مدارس است زیرا اگر حادثهای در طول روز اتفاق بیفتد ممکن است خسارات جبران ناپذیری ایجاد کند که همه آنها به دلیل عدم مقاوم بودن برخی از ساختمانهای مدارس در برابر زلزله است.
وی افزود: خوشبختانه طی سالهای اخیر 25 درصد از مدارس کشور به همت خیرین مدرسهساز بازسازی و مقاومسازی شده است و باز هم 75 درصد از این کار برعهده دولت است که لازم است از ظرفیت بخش خصوصی در حرکتی جهادی استفاده کنیم تا مدارسی مقاوم و مستحکم داشته باشیم.
دکتر کفاش ادامه داد: ما باید توسعهای مبتنی بر استاندارد داشته باشیم تا دانشآموزان ما در مدارس مستحکم و ایمن درس بخوانند البته در کتابهای درسی دانشآموزان مطالبی از مدیریت بحران و آموزشهای لازم آنها برای مقابله با حوادث و بلایای طبیعی و غیرطبیعی به دفعات آورده شده است.
وی گفت: معلمان وظیفه دارند در شرایط حاضر به دانشآموزان درس زندگی دهند تا در مقابل حوادث اجتماعی و راهکارهای مقابله با آن نقش موثری داشته باشند. دانشآموزان باید آموزشهای لازم را برای قبل، حین و بعد از حادثه ببینند تا بتوانند در زمان حادثه موثر واقع شوند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: خوشبختانه در سازمان دانشآموزی سال گذشته حدود 3 هزار مربی آموزشهای لازم برای مقابله با حوادث غیرمترقبه را دیدهاند و امیدواریم بتوانیم این آموزشها را به سطح کل مربیان کشور برسانیم تا آنها نیز بتوانند دانشآموزان را برای جلوگیری از آسیبهای حوادث آماده کنند.
وی تصریح کرد: دانشآموزان ما باید آموزشهای هلال احمر و کمکهای اولیه را ببینند تا در مواقعی که حادثهای رخ میدهد بتوانند نقش موثری را ایفا کنند و مجروحین را برای ورود به بیمارستان آماده کنند و به آنها آرامش بدهند.
دکتر کفاش ادامه داد: امیدواریم چنین حوادثی در کشور رخ ندهد و اگر هم رخ داد با توجه به مانورهایی که هر ساله و در طی سال تحصیلی انجام میشود دانشآموزان بتوانند موثر واقع شوند. بنابراین لازم است علاوه بر حفظ نشاط و شور و عشق در چنین مانورهایی اساس کار جدی گرفته شود زیرا زنده ماندن یک انسان زنده ماندن یک نسل است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش افزود: دانشآموزان باید پس از فراگیری این آموزشها آن را به دیگران بخصوص خانواده خود منتقل کنند تا آنها نیز بتوانند در مواقع حادثه آسیبها را به حداقل برسانند.
|