شورای عالی آموزش و پرورش در هفتصد و هشتاد و پنجمین جلسه خود با مشارکت وزارت آموزش و پرورش در مطالعات ملی، منطقهای و بینالمللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی موافقت کرد. به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، شورای عالی آموزش و پرورش در هفتصد و هشتاد و پنجمین جلسه خود که با حضور وزیر آموزش و پرورش و سایر اعضای آن برگزار شد، موافقت کرد وزارت آموزش و پرورش به منظور ارتقای جایگاه علمی ایران در منطقه و جهان در راستای دستیابی به اهداف سند چشمانداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 و سیاستهای کلی ابلاغی برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی، و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر «تحول در نظام آموزش و پرورش با هدف ارتقای کیفی آن بر اساس نیازها و اولویتهای کشور در سه حوزه دانش، مهارت، تربیت و نیز افزایش سلامت روحی و جسمی دانشآموزان» نسبت به انجام موارد ذیل اقدام شود. در نخستین مورد آمده است: با عنایت به ضرورت تبادل تجربیات علمی، فرهنگی و تربیتی با استفاده از توانمندی و ظرفیت مراکز علمی نسبت به طراحی مطالعات ملی، منطقهای و بینالمللی اررزشیابی پیشرفت تحصیلی و اجرای آن در داخل و خارج از کشور با رعایت ارزشهای ایرانی ـ اسلامی اقدام شود. بنابراین گزارش، در تبصرهای اشاره شده است با توجه به عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران و به استناد قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در انجمن بینالمللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (IEA)، وزارت آموزش و پرورش با جلب مشارکت دستگاههای اجرایی ذیربط، زمینه شرکت دانشآموزان ایرانی در مطالعه تیمز و پرلز را فراهم آورد.
در دومین مورد آمده است: از یافتههای مطالعات موضوع این ماده واحده برای ارتقای کیفیت و توسعه متوازن نظام آموزشی، با فراهم آوردن امکانات و تسهیلات لازم و انجام تغییرات ضروری در برنامهها، مواد آموزشی و درسی، افزایش صلاحیتهای حرفهای معلمان و تقویت آموزش خانواده و سایر مولفههای مربوط استفاده کند.
براساس این گزارش، در سومین مورد آمده است پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با انجام مطالعات و پژوهشهای تحلیلی و تکمیلی در زمینههای مربوط، گزارشهای ادواری سالانه از روند اجرا و پیشرفت برنامهها و فعالیتها را تهیه و به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه کند. این گزارش میافزاید: در مورد چهارم ذکر شده است که آییننامه تشکیل کمیته تعیین اهداف، معیارها، شاخصها و دستورالعمل اجرایی این مصوب طی مدت سه ماه تهیه نو به تأیید وزیر آموزش و پرورش خواهد رسید.