|
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، مرضیه گرد در گفتگو با ایسنا با اشاره به گذشت نزدیک به دو ماه از آغاز سال تحصیلی اظهار کرد: در برخی از استانها شاهد رشد آموزشهای مقطع ابتدایی در حوزه مدارس غیردولتی بودیم و این امر نشان میدهد مردم علاقهمندند فرزندانشان را در مدارس غیردولتی ثبتنام کنند و از سوی دیگر افزایش آمار دانشآموزان در مدارس غیردولتی نشان از اعتماد مردم به موسسان مدارس غیردولتی است.
وی با بیان اینکه آمارهای ثبتنام مدارس غیردولتی تا انتهای آبانماه به شکل قطعی از طریق سامانه سناد اعلام خواهد شد، گفت: یکی از برنامههای اصلی که از سال گذشته آغاز کردیم، رتبهبندی مدارس غیردولتی است و امیدواریم بتوانیم بحث رتبهبندی مدارس غیردولتی را به شهریه مدارس پیوند بزنیم.
گرد ادامه داد: باید به مستندات آموزشی و عملکرد دقیق مدارس غیردولتی توجه و نظارت کنیم و امیدواریم مدارس غیردولتی بتوانند هر دو بعد آموزش و پرورش را توامان دنبال کنند.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکتهای مردمی و خانواده با بیان اینکه کارنمای مدارس برحسب عملکرد آنها استخراج شده و در اختیار مدرسان قرار خواهد گرفت، گفت: اولین قدم برای کنترل کیفی مدارس غیردولتی را برداشتهایم. از مدارس موفق در این راستا الگو میگیریم و آنها را به عنوان مدارس برتر معرفی خواهیم کرد. مدارس ضعیف هم تا پایان سال فرصت دارند تا نقاط ضعفشان را برطرف کنند در غیراین صورت سال آینده پذیرش جدید نخواهند داشت و به صورت مشروط فعالیت خواهند کرد.
گرد برخی تخلفات مدارس غیردولتی، اظهار کرد: باید نظارت سیستماتیک منطقی و علمی در مدارس غیردولتی انجام شود. قبلا ثبت اطلاعات دقیق نبود و روند نظارتها جامع نبود، بسیاری از این خطاها و تخلفات زمانی به وجود می آمد که شهریهها شفاف و واقعی نبود اما اکنون که شهریه واقعی را اعلام کردیم نباید اینگونه باشد و با نظارت سیستماتیک و منطقی که صورت میگیرد اگر شاهد گزارشی در این خصوص باشیم طبق قانون برخورد میکنیم و درخواست ما این است که مدرسههای متخلف را به ما معرفی کنند.
وی به موضوع مراکز و آموزشگاههای غیرمجاز اشاره و عنوان کرد: طبق قانون مرجع صدور مجوز برای تمام مراکز آموزشی که مخاطب 6 تا 20 سال دارند، آموزش و پرورش است و با توجه به تعاملی که با اداره اماکن داریم قرار شده مجددا نظارتها بر آموزشگاههای غیرمجاز بیش از پیش باشد.
گرد با بیان اینکه مراکز غیرمجاز با وعدههای دروغین و تبلیغات غیرواقعی نسل جدید را به کلاسهایی دعوت میکنند که محتوایش مورد تایید آموزش و پرورش نیست، گفت: بعضا دیده شده است کلاسهای مختلط دختران و پسران مشکلاتی را از لحاظ فرهنگی برای خانوادهها به وجود آورده است. قرار بر این شده است حیطه فعالیتهای مراکزی که میتوانند از چند مرجع مجوز دریافت کنند را از هم تفکیک کنیم که این موضوع در شورای انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش در حال پیگیری است.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکتهای مردمی و خانواده در خصوص نظارت و اداره مراکز پیشدبستانی نیز گفت: با توجه به سیاست یکپارچگی مدیریت محتوای آموزشی، قرار شد سایر دستگاههایی که مراکز پیشدبستانی را در زیرمجموعه خود دارند با آموزش و پرورش تعامل داشته باشند. بر اساس مستندات قانونی و سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری، نظارت جامع بر مراکز پیشدبستانی جزو وظایف آموزش و پرورش است.
وی افزود: براساس توافقی که با دستگاههای ذیربط از جمله بهزیستی داشتیم به مراکز پیشدبستانی مهلت داده شد تا 15 آبانماه به سامانهای که آموزش و پرورش مشخص کرده، برای ثبتنام مراجعه و برای دریافت مجوز اقدام کنند. آن دسته از مراکزی تاکنون اقدام کردهاند را مساعدت میکنیم و مجوز صادر خواهیم کرد اما آن دسته که در سامانه ثبتنام نکردهاند غیرمجاز شناخته خواهند شد.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکتهای مردمی و خانواده ادامه داد: ما مشارکت مردم و سایر دستگاهها را برای تاسیس مراکز پیشدبستانی میپذیریم اما هر مرکز پیشدبستانی باید وارد چرخه گزیشنی و فرایندهای آموزشی و آموزش و پرورش شوند. آموزش و پرورش در کنار سایر دستگاهها در این راستا نظارت خود را اعمال میکند. البته ما به بحث مالکیت دستگاهها ورود نمیکنیم اما نظارت باید توامان باشد.
گرد درباره خصوصیسازی در آموزش و پرورش تاکید کرد: توسعه مدارس غیردولتی و خصوصیسازی تنها در چارچوب تحول خواهد بود و هر اقدامی که قرار باشد انجام شود عینا مطابق سند تحول خواهد بود. در سند در توسعه مدارس غیردولتی در حوزه خیرین توصیه شده و ما قصد داریم خیرین را به عنوان مدرسهیار به مشارکت فراخوانیم.
|