|
به گزارش گروه آموزشوپرورش خبرگزاری فارس، عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزشوپرورش در دوره آموزشی نرمافزار تخصصی تصحیح الکترونیکی پاسخ برگهای آزمون در اصفهان، اظهار داشت: بعد از اینکه حدود ۲ سال روی این پروژه کار شده و همه مسائل مربوطه ارائه شد، موافقت وزیر آموزشوپرورش را دریافت کردیم.
وی افزود: به دنبال موافقت وزیر، با مدیران آموزشوپرورش کل استانها صحبت کرده و سعی کردیم زمینه کار فراهم شود؛ چرا که اجرای این پروژه کار مهمی محسوب میشود.
رئیس مرکز سنجش وزارت آموزشوپرورش با بیان اینکه نظام آموزشی آنچنانکه آموزش میدهد، ارزشیابی میکند، بیان داشت: هر چه ارزشیابی، منطقی، جامع و درستتر باشد، آموزش را به بهترین نحو ممکن هدایت میکند.
عمادی ادامه داد: آموزش و ارزشیابی توأم با یکدیگر هستند و اهمیت این موضوع بر همگان اثبات شده است؛ به همین دلیل در طی دهههای متمادی بخشهای آموزش و امتحانات با هم فعالیت کردهاند.
وی با اشاره به اینکه ارزشیابی اهمیت بسزایی دارد، خاطرنشان کرد: در ارزشیابی، انسجام ساختاری، فرایندی و روشی کافی در آموزشوپرورش ایران وجود ندارد؛ چراکه ارزشیابی را به لحاظ ساختار بهصورت جزیرهای دیدهایم.
رئیس مرکز سنجش وزارت آموزشوپرورش عنوان کرد: از ارزشیابی پیش از دبستان تا ارزشیابیهای آغازین قبل از کلاس و یا ارزشیابیهای در طول فرایند آموزش، همگی باید در سیاستهای واحدی اتفاق بیفتد و آییننامه ارزشیابی واحد، این نوع ارزشیابیها را مدیریت کند.
عمادی گفت: یکی از کارهای مهمی که در آموزشوپرورش ایران در حال انجام است، امتحان نهایی است که فارغالتحصیل کردن دانشآموزان هدف نهایی آن است.
وی با اشاره به اینکه کار تصحیح همچنان متکی به فرد است، افزود: در تصحیح اوراق ممکن است اشکالاتی از سوی فرد رخ دهد و این اشکال در کل فرایند تصحیح ادامه پیدا کند و اگرچه اشکال کار این فرد را مصحّح دوم میگیرد، اما باز در این مرحله نیز ممکن است اشکالاتی ایجاد شود.
رئیس مرکز سنجش وزارت آموزشوپرورش متذکر شد: با توجه به کمبودهای اعتباری، چندین ضرر به حوزه تصحیح وارد میشود؛ ازجمله اینکه عدهای از افرادی که اقدام به تصحیح میکنند، از صحنه خارج میشوند.
عمادی ادامه داد: در ۴ سال اخیر از افراد مختلف که در جهت بهبود روشهای تصحیح ایده داشتند، بهمنظور الکترونیکی کردن تصحیح دعوت به عمل آوردیم که به دنبال آن نیز مدلهای مختلف مطرح و در مرکز سنجش نیز ارائه شد؛ سپس نقصها مشاهده شده و نتیجه آن نیز راهاندازی سامانه تصحیح اوراق الکترونیکی شد.
وی با تأکید بر اینکه این سامانه باید جامع و مانع باشد، تصریح کرد: در مرحله دوم این کار، افراد باید با شیوههای اجرای آن آشنا شوند تا ضمن دریافت آموزشهای لازم، به نتایج مورد دلخواه دست پیدا کنیم.
|