|
مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس و در پاسخ به این پرسش که «آیا ارزشیابی دانشآموزان ابتدایی توصیفی باقی خواهد ماند؟»، اظهار داشت: بله، ارزشیابی توصیفی به قوت خود باقی است و کارنامه به همین شکل به قوت خود باقی خواهد بود.
وی افزود: در نهصد و یازدهمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش موضوع ارزشیابی توصیفی مطرح شد و پس از بررسی کارشناسی 3 جلسهای و گزارشاتی که پژوهشگران از پژوهشگاه تعلیم و تربیت ارائه دادند، روند اجرای اینگونه ارزشیابی در سالهای گذشته ردیابی و نقاط ضعف و قوت آن بررسی شد.
نوید ادهم ادامه داد: اعضای شورا با شنیدن گزارش پژوهشگاه و اعلام نظر از مجریان تصمیم گرفتند همین شیوه ارزشیابی به شکل ثابت ادامه پیدا کند؛ براساس مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید به سمت ارزشیابی شایسته محور حرکت کنیم.
وی با اشاره به اینکه ارزشیابی توصیفی فعلاً ادامه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: در این فاصله که ارزشیابی شایسته محور تدوین و طراحی میشود، ارزشیابی توصیفی به همان شکل و شمایل قبلی اجرایی خواهد شد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به تغییرات در ارزشیابی توصیفی دانشآموزان ابتدایی، گفت: نخست اینکه در گذشته ارزشیابی از فعالیتهای آموزشی در یک صفحه گواهینامه بود و ارزشیابی از فعالیتهای تربیتی و پرورشی در صفحه دیگر گواهینامه بود که در مصوبه جدید این دو صفحه در هم تنیده شده است.
وی افزود: یعنی یک گواهینامه به دانشآموزان داده میشود که هم ارزشیابی آموزشی و هم ارزشیابی تربیتی و پرورشی را در بر میگیرد.
نوید ادهم به دومین تغییراتی در خصوص ارزشیابی توصیفی مصوب شده است، اشاره و عنوان کرد: به دلیل اهمیت و نقشی که آموزش فارسی دارد و اینکه اگر بچهها فارسی را خوب یاد نگیرند دیگر دروس را به خوبی یاد نخواهند گرفت و از سویی، با توجه به نقشی که آموزش ریاضی در فرایند یادگیری دانشآموزان دارد، قرار شد در این دو درس اگر دانشآموزی حداقل نمره قابل قبول و کف یادگیری را کسب نکرد شورای مدرسه متشکل از مدیر و معلم و با اطلاع خانواده نسبت به ارتقای این دانشآموز چاره اندیشی کنند.
وی اضافه کرد: یک دیدگاه این است که کلاسهای جبرانی برای او بگذارند، حمایت کنند، امتحان مجدد و فرصت مجدد به او بدهند تا بنیه دانشآموز در فارسی و ریاضی قوی شود و بعد اجازه ارتقا به او بدهند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «آیا با شرایط کنونی به هر حال دانشآموز قبول میشود و به پایه بعد میرود؟»، گفت: ارزشیابی توصیفی به معنای این نیست که بچه چون کلاس سوم است با هر نمرهای به کلاس چهارم برود، به هیچ وجه اینطور نیست؛ در همین سالها که ارزشیابی توصیفی در حال اجرا بود تعدادی از دانشآموزان تکرار پایه داشتند و اجازه رفتن به کلاس بعد به آنها داده نشد.
وی در گفتوگو با فارس، اضافه کرد: هم تحقیقات بینالمللی و هم تحقیقات پژوهشگران در داخل کشور نشان میدهد که تکرار پایه و مردودی تأثیر آنچنانی در یادگیری بیشتر ندارد ولی بچهای که مردود میشود انگیزه یادگیری را از دست میدهد؛ سعی بر این است که تعداد مردودی کاهش پیدا کند تا شادابی و نشاط برای بچه کاسته نشود.
نوید ادهم تأکید کرد: ارزشیابی توصیفی دانشآموزان ابتدایی تا دو سال آینده تمدید شده است و تا سال 96-95 این موضوع ادامه خواهد داشت.
|