وزیر آموزش و پرورش عربستانسعودی از اولیای مدارس این کشور خواست اهمیت گفتوگو در اسلام را برای دانش آموزان تشریح کنند.
"عبدالله العبید" در بخشنامهای به روسای مدارس این کشور از آنان خواست، پس از بازگشایی مدارس (شنبه آتی) به مدت ۱۰دقیقه برای دانش آموزان درباره اهمیت گفتوگو در اسلام و همچنین موضوع گفت وگوهای ملی در عربستان سخنرانی کنند.
پس از حوادث ۱۱سپتامبر، آمریکاییها بارها با تاکید بر این مسئله که در مدارس عربستان دشمنی با آمریکا و غرب تدریس میشود خواستار ایجاد تغییرات عمده در بخش آموزش این کشور شدند.
ناظرین امور عربستان با اشاره به اینکه دولت سعودی تاکنوناصلاحات عمدهای در کتابهای درسی این کشور به عمل آورده است ، معتقدند کهاقدام وزیر آموزش وپرورش برای سخنرانی در مورد اهمیت گفتوگو بخش دیگری از این اصلاحات محسوب میشود.
از سوی دیگر قرار است ششمین دور نشستهای موسوم به "گفتوگوهای ملی" با عنوان "آموزش، واقعیتو راههای توسعه آن" طی ماههای آتی در منطقه "جوف" (شمالغرب) این کشور برگزار شود.
برگزاری نشستهای موسوم به گفتوگوهای ملی از سوی مرکز گفتوگوهای ملک عبدالعزیزاز سه سال پیش به ابتکار ملک عبداللهو باهدف تقویت فرهنگ مباحثه و تعامل در این کشور آغاز شده است.
اولین نشست گفت و گوهای ملی در عربستان خرداد ماه سال ۸۲با عنوان "نقش علما در تقویت وحدت ملی" در ریاض و دومین جلسه آن نیز دی ماه همان سال با عنوان "تندروی و میانهروی" در مکه مکرمه برگزار شد.
سومین دور از این نشستها نیز خرداد ۸۳با موضوع "زن، حقوقو تکالیف" طی سه روز در شهر مدینه منوره برگزار گردید.
چهارمین دور نشست "گفت و گوهای ملی" عربستان با عنوان "جوانان، واقعیت و امیدها" آذرماه همان سال در ظهران (شرق) و پنجمین دور نیز با عنوان "ما و دیگران ، تعامل با فرهنگ جهانی" پاییز گذشته در"ابها" (جنوب) این کشور برگزار شد.
برخی ناظرین امور عربستان معتقدند : برگزاری این نشستها تحت فشارهای فزاینده غرب به ویژه آمریکا برای توسعه دمکراسی در این کشور به خصوص پس از دخالت شماری از اتباع سعودی در حوادث ۱۱سپتامبر صورت میگیرد.
این کارشناسان همچنین با اشاره به ادامه محدودیتهای فراوان در این کشور میگویند : برگزاری این نشستها تاکنون نتوانسته است به توسعه فرهنگ گفتوگو و تحمل دیگران کمک چندانی نمایند.