|
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، پیام دکتر علیاصغر فانی به شرح زیر میباشد:
به نام پروردگار هستی
بار دیگر روز و هفته معلولین فرصتی را فراهم آورده است تا کارکرد خود را درباره خدمترسانی به این فرشتگان زمینی ارزیابی کنیم و به یاری ذات باریتعالی در هنگامهی داوری الهی روسپید باشیم.
جای بسی امیدواری است که در دولت تدبیر و امید، بار دیگر تحولاتی آغازشده است و دل هر انسان نوعدوست را شاد میکند. در دو سال گذشته خدمات گوناگون در جهت زمینهسازی برای پوشش مناسبتر آموزش و پرورش برای کودکان نارسا با همت همکارانم در سازمان آموزش و پرورش کودکان با نیازهای ویژه (کودکان استثنایی کنونی) آغاز شده است. برعهده گرفتن بخشی از هزینههای ایابوذهاب کودکان و نوجوانان مزبور از سوی شهرداریها و تأمین سهم مناسبتری از این هزینهها در اعتبارات دولتی، آغاز اهدای کمکهای درمانی از سوی دولت به دانشآموزان نارسا و محروم، آغاز اجرای شیوهنامهی آموزشهای تلفیقی ـ فراگیر مصوب شورای عالی آموزش و پرورش با آموزش مدیران اجرایی، تهیه و ارسال بستههای آموزشی برای معلمان و مدیران مدارس پذیرندهی کودکان نارسا در مدارس عمومی، تلاش در راستای بهبود سامانهی سناد (سامانهی نامنویسی الکترونیک دانشآموزان) برای دربرگیری و خدمترسانی به نوآموزان و دانشآموزان نارسا، اجرای سامانهی ثبت الکترونیکی نتایج سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان پایهی اول ابتدایی، تأمین تبلت برای تسهیل آموزش دانشآموزان کمبینا و نابینای کشور، بهنگام سازی توزیع کتابهای درسی ویژهی نوآموزان و دانشآموزان نارسا، آغاز بهبود کیفیت ابزارهای سنجشهای تشخیصی دانشآموزان نارسا، آغاز تدوین معیارهای محتوای برنامهی درسی برای دانشآموزان نارسا از بدو تولد تا پایان متوسطه از مهمترین این اقدامات بودهاند.
اگرچه باید تلاشها برای بهبود دسترسی کودکان و دانشآموزان نارسا به آگاهیها، تجربهها و نگرشهای مناسب و همانند همسالانشان، بویژه از راه فناوری اطلاعات، گسترش و بهبود یابد و این تلاش پس از اجلاس هندوستان با همکاری نهادهای بینالمللی در جریان است، مأموریتهای نویی نیز از سوی اندیشمندان جهان بر عهدهی دولتها گذاشتهشده که شایسته است جمهوری اسلامی ایران در این عرصه نیز پیشرو باشد.
شعار روز و هفتهی معلولین در سال 2015 میلادی « فراگیرسازی مهم است: دسترسی و توانمندسازی برای هر کس با هر توانایی»، دیدگاهی ارزنده را فرا روی مردم جهان قرار داده است که کتاب آسمانی ما، پیامبر بزرگ اسلام و امامان ما شیعیان بر آن تأکید داشتهاند. دسترسی باید در همهی فضاهای جامعه از سوی همه نهادها فراهم آید، اما دسترسپذیری فضاهای مدرسهها برای همهی آنان که نیازهای ویژه دارند، از همه مهمتر است، چون روح فرهنگ پذیرفتن تفاوتها را در کالبد جامعه میدمد. بدون دادههای دقیق و معتبر، تسهیل دسترسی و توانمندسازی بسیار دشوار است، پس باید همکارانم در بخشهای فناوری دادهها و سامانه ثبت دادههای دانش آموزی بکوشند تا دادههای دقیق دربارهی نیازهای همهی دانشآموزان گردآوری شوند.
نکتهی دیگری که اندیشمندان جهان در این حیطه متذکرشدهاند توجه به تفاوتهای نادیدنی در انسانها بویژه کودکان و نوجوانان است. بسیاری از تفاوتهای دانشآموزان بهسادگی کشف نمیشود، پس برایشان چارهای نیز اندیشیده نخواهد شد. باید نگرشها را بهبود بخشید و آغوش را برای هر تفاوتی گشود تا بتوان برای هرکدام چارهای اندیشید و برای پرورش، نه حذف، در نظر گرفت. دیدن تواناییهای هر کس و بنیان نهادن آموزش و پرورش بر آنها، پذیرش اینکه همه آموزش پذیرند و وظیفهی ما پرورش تواناییهاست نه حذف بر پایهی ناتوانیها، بنیان این فراگیرسازی در آموزش و پرورش است. تسهیل دسترسی و توانمندسازی همگان بویژه کودکان و نوجوانان نارسا وظیفهی مربیان و سامانهی آموزش و پرورش است. همهی ما در دولت بهطور عموم و در نهادهای آموزش و پرورش در تمامی سطوح، موظفیم برای هر کس در هر سطحی از تواناییها، دسترسی و توانمندسازی را فراهمسازیم و این مهم عزم ملی را میطلبد. اینجانب بهعنوان خادم آموزش و پرورش همچون سالهای پیش، از همهی همکارانم در نهاد مقدس آموزش و پرورش میخواهم تا برای دسترسی و توانمند شدن همهی کودکان و نوجوانان کشور بکوشند و تا تحقق کامل این امر از پا ننشینند. کودکانی که به هر دلیل در تحصیل با دشواریهایی روبرو میشوند، باید از پشتیبانیهای همه، بویژه مربیان و مسؤولان آموزش و پرورش برخوردار شوند تا توانمند شوند و بدینسان در جهت اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی گامهای شایستهی فرهنگی برداشته شود و با یاری خدا زمینهی تحقق اهداف آرمانی کشور اسلامیمان بویژه در جهت تأمین عدالت آموزشی، بیشازپیش فراهم آید.
|