|
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رییس شورای عالی آموزش و پرورش مصوبه هشتصد و هشتاد و ششمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش را با عنوان«نشانگرهای ارزشیابی نظام آموزش و پرورش و استانداردهای آن» را برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ کرد.
بنابراین گزارش در مصوبه هشتصد و هشتاد و ششمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش آمده است:
ماده واحده: با عنایت به اهمیت و ضرورت ارزشیابی در نظام آموزش وپرورش و نقش تأثیرگذار آن در ارتقاء و تضمین کیفیت فرآیند تعلیم و تربیت، وزارت آموزش و پرورش موظف است:
الف) براساس شاخصهای ارزشیابی نظام آموزش و پرورش، مصوب جلسه 760 تاریخ 86/11/23 شورای عالی آموزش و پرورش، با اولویت شاخصها و استانداردهای چهل و سهگانه پیوست، نظام آموزش و پرورش را به صورت مستمر و نظاممند، با طراحی ساختارها و ساز و کارهای لازم و رعایت موارد ذیل ارزشیابی کند:
1. استاندارد سایر شاخصهای مصوب را با بهره گیری از مفاد اسناد بالادستی، یافتههای علمی- پژوهشی و مطالعات تطبیقی، برای دورههای زمانی پنج ساله، تدوین و پیشنهاد نماید. این استانداردها پس از بررسی و تصویب در کمیسیون برنامههای توسعه و منابع انسانی شورای عالی آموزش و پرورش، با امضای وزیر آموزش و پرورش برای اجرا ابلاغ خواهد شد.
2. برنامههای کارآمد و اثربخش را برای آموزش منابع انسانی، اصلاح فرهنگ و رفتارسازمانی و اشاعه نظاممند استانداردهای ارزشیابی با بهرهگیری از فناوریهای نوین تدوین و اجرا نموده و برای دستیابی به استانداردهای مصوب در دوره زمانی پنج ساله، تدابیر لازم را اتخاذ نماید.
3. منابع مالی و انسانی و نیز تسهیلات و امکانات موردنیاز را برای اجرای بایسته شاخصها و استانداردها، تأمین و در برنامههای سالانه خود منظور نماید.
4. گزارش ارزشیابی تحلیلی عملکرد خود را براساس شاخصها و استانداردهای مصوب، به همراه برنامههای پیشنهادی برای ارتقای شاخصها و رسیدن به وضع مطلوب، هر سال به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه نماید.
5. باتوجه به کیفی بودن شاخصهای شماره 30 الی 43، لازم است با استفاده از روشهای علمی مناسب، ابزارهای متناسب با شاخصهای مربوط را طراحی و براساس آن، نظام آموزش وپرورش را ارزشیابی و به شورای عالی آموزش وپرورش، گزارش کند. بدیهی است نتیجه ارزشیابی سال اول بهعنوان پایه محسوب شده و مبنای قضاوت برای ارزشیابی در سالهای بعدی قرار خواهد گرفت.
6. دستورالعملهای اجرایی این مصوبه را(با تأکید بر تعیین مرجع ارزشیابی، مدل اجرا و شیوههای ارزشیابی، ابزارهای سنجش کارآمد، برنامههای عملیاتی و تعیین محدوده زمانی) ظرف مدت سه ماه، تدوین و ابلاغ نماید.
ب) دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش موظف است:
1. ضمن تحلیل و بررسی گزارشهای عملکرد سالانه وزارت آموزش و پرورش، با استفاده از ظرفیت و امکانات درون و برون سازمانی و براساس استانداردهای مصوب و برنامههای عملیاتی هر سه سال یکبار گزارش جامعی از ارزشیابی نظام آموزش و پرورش را به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه دهد.
2. فرآیند بررسی و تصویب استانداردهای ارزشیابی نظام آموزش و پرورش(موضوع بند ب ماده یک) را به شورای عالی آموزش و پرورش گزارش دهد.
یادآور میشود در این مصوبه 43 شاخص مهم برای ارزیابی نظام آموزش و پرورش در سطح کلان از جمله: صلاحیتهای تخصصی و حرفهای معلمان، تراکم دانشآموزی در کلاسهای دایر، نسبت معلم به دانشآموز و میزان رضایتمندی معلمان به تصویب رسیده است.
|