|
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، دکتر علیاصغر فانی در گردهمایی مدیران و اعضای هستههای گزینش در باشگاه فرهنگیان گفت: شهیدان رجایی و باهنر الگوهای مدیریتی در آموزش و پروش هستنند.
وزیر آموزش و پرورش با اظهار امیدواری از اینکه امر گزینش به اعتدال نزدیکتر شود به تبیین کارکردهای مدیریت منابع انسانی در سازمان آموزش وپرورش پرداخت.
وی گفت: در آموزش و پرورش، معلم رکن اصلی تعلیم و تربیت است و نقش معلم در فرایند تعلیم و تربیت نقش ممتازی است، افزود: اگر سازمان آموزش وپرورش بخواهد به کیفیت برسد چارهای جزء تقویت نیروی انسانی خود ندارد و نیروی انسانی عامل اصلی تحول در سازمان آموزش و پرورش است و به همین دلیل در دولت یازدهم امر نیروی انسانی مهمترین کاری است که آموزش و پرورش دنبال میکند.
نیروی انسانی توانمند، مهمترین پیشنیاز اجرای سند تحول است:
دکتر فانی با اشاره به اینکه بهوسیله معلم، اتصال فرهنگ و ارزشهای نظام تعلیم و تربیت صورت میگیرد، تأکید کرد: نیروی انسانی در رأس دیگر عوامل میتواند سند تحول را اجرا کند.
برنامهریزی و ساماندهی نیروی انسانی مهمترین اولویت آموزش و پروش است:
دکتر فانی در توضیح اولین کارکرد مدیریت منابع انسانی اظهار کرد: یکی از کارکردها، برنامهریزی نیروی انسانی براساس نیازهای آینده است و اگر ما در برنامهریزی نیروی انسانی خطا کنیم در آینده سازمان با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد وی افزود: در اولویتهای اعلام شده ساماندهی نیروی انسانی بهعنوان یکی از محورهای کاری میباشد و تأکید کرد: ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی مهمترین اولویت آموزش و پرورش است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به یکی دیگر از کارکردهای مدیریت منابع انسانی، تأکید کرد: کارمندیابی از دیگر کارکردهای مدیریت منابع است و افزود: این یک پله قبل از گزینش و انتخاب است و این یعنی این که، لیستی از نیروهایی که می توانیم در سازمان بکار گیریم، تهیه کنیم.
دکتر فانی گفت: کارکرد بعدی انتخاب یا گزینش است و در انتخاب نیروی انسانی، بحث اعتقادی، تخصص و شایستگی مطرح است و هر نظام به ارزشهایی معتقد است و منطبق با ارزشها، نیروی انسانی خود را انتخاب میکند و صرفاً مسائل اعتقادی به تنهایی کافی نیست، بلکه باید ویژگیها و شاخصها و توانمندیهای معلمی را هم دارا باشد.
وزیر آموزش وپروش با اشاره به کارکرد جامعهپذیری بهعنوان یکی از کارکردهای مدیریت منابع انسانی، اظهار کرد:
جامعهپذیری به این معنا است که یک نیرویی وقتی وارد یک سازمان میشود زمانی لازم دارد تا خودش را نسبت به سازمان جدید تطبیق دهد.
وی افزود: اولین روز ورود معلم به سازمان آموزش وپرورش، روز بسیار مهمی است و اگر معلم با یک محیط شاد و با انگیزه روبرو شود در او ایجاد انگیزه می کند و در غیر این صورت موجب دلسردی او میشود.
فانی گفت: یکی دیگر از کارکردهای مدیریت منابع، جبران خدمات است و این بسیار مهم است که در پرداخت حقوق و مزایا طوری عمل کنیم که در کارمند انگیزه و امید به آینده ایجاد کنیم.
در آموزش و پرورش، نیاز به ارزیابی عملکرد قوی داریم:
دکتر فانی با اشاره به ارزشیابی عملکرد بهعنوان یکی دیگر از کارکردهای مدیریت منابع تأکید کرد: مدیر سازمان باید عملکرد افراد را ارزیابی کند که عملکرد او چقدر با اهداف سازمان منطبق است و گفت: ما نیاز به ارزیابی عملکرد قوی در آموزش و پرورش داریم.
وزیر آموزش و پرورش، از آموزش نیروی انسانی بهعنوان یکی دیگر از کارکردهای مدیریت منابع نام برد و آموزشهای ضمن خدمت فرهنگیان را در این راستا دانست.
فانی اظهار داشت؛ تشویق و تنبیه از دیگر کارکردهای مدیریت منابع است و در این خصوص گفت: جاییکه کارمند فراوظیفه میدرخشد و به خوبی وظایف خود را انجام میدهد باید تشویق شود.
|