|
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، مهدی فیض در نشست کارگروه تخصصی انتخاب کتاب مناسب برای مسابقه کتابخوانی با عنوان «دانایی و توانایی» برای دانشآموزان سراسر کشور که در ساختمان مرحوم علاقهمندان برگزار شد، اظهار کرد: برای انتخاب کتاب مناسب و مطلوب ویژه دانشآموزان در بعد اهداف تربیتی و پرورشی، باید الگوی کلانی را تعریف کنیم تا بتوانیم در انتخاب کتاب مناسب برای مسابقات دانشآموزی و تجهیز کتابخانههای مدارس از آن استفاده کنیم و از عموم نویسندگان بخواهیم تا در راستای رفع خلأهای تربیتی تولید محتوای متناسب با اهداف سند تحول تولید کنند.
وی با اشاره به تربیت متوازن در سند تحول بنیادین،تصریح کرد: بر اساس اهداف این سند، الگوی مطلوبیت معلم و دانشآموز در معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش طراحی شده است که میتواند به ویژگیهای متناسب با اقتضائات سنی دانشآموز پاسخ شایستهای بدهد.
فیض با بیان اینکه «منطق درست»، «خلق نیکو» و «شایستگیهای پایه» در هسته مرکزی این الگو که با ویژگیهای شخصیتی افراد بستگی دارد، قرار گرفته است، خاطر نشان کرد: با انتخاب کتابهای متناسب با اهداف تربیتی، در نظر داریم، صفات هشتگانه «اهل عبادت»، «خانواده دوستی»، «نظم و نشاط»، «طبیعت دوستی»، «کارآفرینی»، «اهل سیاست»، «هنرمند» و «مردم دوست» را در دانشآموز متجلی کنیم و معتقدیم که این صفات باید در معلمان بهعنوان پرورشدهندگان دانشآموزان، وجود داشته باشد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزشوپرورش ادامه داد: این صفات دارای استقلال آماری هستند به این معنا که برخی از این صفات در رفتارهای بعضی از دانشآموزان متجلی است و در برخی دیگر دیده نمیشود و بر اساس این الگو تلاش میکنیم تا صفات هشتگانه تربیت این الگو در دانشآموزان به صورت متوازن، رشد کند.
وی خاطر نشان کرد: بر اساس دورههای تحصیلی ابتدایی دوره اول، ابتدایی دوره دوم، متوسطه دوره اول و متوسطه دوره دوم و صفات هشتگانه تربیت، جدولی در نظرگرفته شده است تا به ازای هر دوره تحصیلی و متناظر با هر صفت تربیتی، ده کتاب برتر بر اساس اقتضائات سنی، نیاز و توانمندی دانشآموزان انتخاب شود.
|