متن كامل خبر
طراحی سامانه‌ای برای سنجش تحقق اهداف سند تحول بنیادین

تاريخ خبر : 13/10/1396امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 521

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: آموزش‌وپرورش با روحیه همکاری و همدلی و استفاده از ظرفیت همه بخش‌ها، به یک سازمان موفق تبدیل می‌شود.

به گزارش ایسنا، سید محمد بطحایی در گردهمایی مشترک معاونین و مدیران کل با تجلیل از همه مدیران و معاونینی که در سال‌های اخیر در حوزه‌های ستادی خدمت کردند و اکنون در جاهای دیگر مشغول خدمت هستند، گفت: موضوع تیم و کار تیمی در آموزش‌وپرورش بسیار مهم و توجه به آن بسیار ضروری است، غافل شدن از مفهوم تیم و کار تیمی، ما را از اهداف نظام تعلیم و تربیت دور می‌کند.
 
وی ادامه داد: اولین موضوع موردنیاز کار تیمی، مهارت‌های موردنیاز است که افراد باید مهارت‌های فردی موردنیاز را دارا باشند تا بتوانند تیم را همراهی کنند بنابراین اگر اعضای تیم مهارت‌های لازم برای تعامل با سایر اعضا و همچنین توانایی حل مسئله را نداشته باشند، اهداف تیم محقق نخواهد شد.
 
بطحایی افزود: برخی اوقات شاهد آن هستیم که افراد به جای مهارت حل مسئله به‌طور دائم، از صورت مسئله سخن می‌گوید و مهارت حل مسئله را ندارند.
 
وی تصریح کرد: ممکن است همه افراد تمام مهارت‌های لازم را نداشته باشند اما در یک حوزه مهارت دارند و همکاری لازم را نیز با سایر اعضا دارند و این موفقیت تیم را در پی خواهد داشت.
 
وزیر آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: در یک دستگاه و سازمان، گروهی موفق است که خود را تبدیل به تیم کند و روحیه همکاری و همدلی را افزایش دهد.
 
وی ادامه داد: برای تحقق اهداف یک تیم، اعضاء باید از چهار مرحله عبور کنند اولین مورد مرحله شکل‌گیری است و افراد در این مرحله سعی می‌کنند مهارت خود را به سایر اعضا نشان دهند و این موضوع یک امر طبیعی است و سایرین باید تحمل کنند تا تیم شکل گیرد.
 
عضو کابینه تدبیر وامید اضافه کرد: مرحله دوم طوفانی شدن است که بسیار مهم می‌باشد و افراد سعی می‌کنند با توجه به تجارب خود ایده‌های خود را اثبات کنند و آن‌ها را در دستور کار تیم قرار دهند و به همین دلیل افراد مهارت شنوایی کمتری داشته و بیشتر تلاش می‌کنند نظرات خودشان را بر روح سازمان حاکم کنند و ممکن است در این مرحله ایده‌های افراد جای اهداف تیم را بگیرد و خطراتی ازجمله متلاشی شدن تیم و یا انشقاق در تیم، به وجود آید و درنهایت تیم تنزل پیدا کند و تبدیل به گروه شود و اهداف گروه جایگزین اهداف تیم شود و در عین حال ممکن است ظاهر تیم حفظ شود اما اهداف موردنظر محقق نخواهد شد.
 
وی افزود: در کار تیمی مهم نیست افراد چقدر حرف می‌زنند بلکه آنچه مهم است این است که افراد اهداف تیم را تا چه میزان محقق کرده‌اند اعضای تیم نباید نسبت به هم موضع بگیرند.
 
بطحایی سومین مرحله کار تیمی را مرحله تعادل برشمرد و تصریح کرد: اگر اعضا از مرحله پرخطر دوم به سلامت بگذرند، مرحله تثبیت می‌رسد و در مرحله چهارم تیم به مرحله کارآمدی خواهد رسید و همه اعضا ارزش‌گذاری‌شان بر روی سایر افراد بر اساس سهمی است که افراد در پیشبرد اهداف تیم بر عهده داشتند.
 
 وی ادامه داد: همکاری، اعتماد و انسجام سه مؤلفه و عنصر مهم برای موفقیت تیم است؛ بنابراین تا آنجا که ممکن است تعارض باید در تیم کاهش پیدا کند و انسجام دائماً در حال افزایش باشد و اعضای تیم برنده شدن را برای همه بدانند و دائماً به موفقیت تیم بیندیشند و اعضا نباید خودشان را از سایرین جدا بداند.
 
وزیر آموزش‌وپرورش در خصوص سند تحول گفت: با طراحی برنامه‌هایی باید فاصله بین آموزش‌وپرورش با جامعه را کاهش دهیم و در این راستا عکس‌العمل‌های به موقع آموزش‌وپرورش در حوادثی که پیش می‌آید و همچنین حساسیت بالا در برابر مسائل مرتبط با آموزش‌وپرورش است.
 
وی از ابلاغ برنامه‌های سال ۹۶ در ابتدای سال به استان‌ها بر اساس سند تحول خبر داد و خاطرنشان کرد: از حوزه‌های مختلف ستادی می‌خواهم صورت‌وضعیت میزان اجرای سند تحول را ارائه دهند. البته تاکنون گزارش اقدامات انجام شده به این‌جانب ارسال شده است.
 
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، وزیر آموزش‌وپرورش در خصوص نحوه ارزیابی از کیفیت اجرای سند تصریح کرد: بر اساس سامانه طراحی شده در خصوص تحقق اهداف سند تحول در حوزه‌های مختلف، درصد اجرایی شدن اهداف باهم متفاوت است و ۲۳ هدف جزو لایه اول اهداف هستند و تعیین راهکارها نیز جز اهداف بعدی است.
 
وی ادامه داد: در سال جاری علاوه بر برنامه‌های سال ۹۶، پروژه‌هایی را نیز اجرایی کردیم که می‌توان به موضوع مهارت‌آموزی، آموزش و توسعه مهارت‌های زندگی، اجرای نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای مدیران، آموزش ویژه خانواده‌ها، تولید برنامه‌های ویژه مناطق، آموزش مستمر برای مدیران مناطق، اشاره کرد.
 
وزیر آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: خانواده‌ها و آموزش‌وپرورش باید همسو باشند تا تربیت صحیح محقق شود و ضروری است برنامه‌های ویژه‌ای برای آموزش والدین ارائه شود.
 
وی ادامه داد: زمینه‌ای باید فراهم باشد تا معلمانی که شایستگی مدیریتی را دارند بتوانند کاندید شوند و همچنین از ظرفیت تشکل‌ها نیز باید بیش از پیش استفاده شود و دایره انتخاب مدیران باید از سطح رئیس منطقه فراتر رود.


     منبع خبر : ايسنا

بازگشت