كپك نوروسپورا
آناليز نتايج آزمايش
چكيدهاهداف آموزشي اهداف آموزشي در حوزهي شناختي - دانش - «دانش امور جزوي» > «دانش واقعيتهاي مشخص» - «دانش راهها و وسايل برخورد با امور جزوي» > «دانش روشها و روششناسي» اهداف آموزشي در حوزهي شناختي - تواناييها و مهارتهاي ذهني - «فهميدن» > «تحليل» > «تفسير» - «فهميدن» > «بهكاربستن» - «فهميدن» > «تحليل» - «ارزشيابي» > «داوري براساس شواهد دروني» نتايج مورد نظر - محتواي آموزشي (سرفصلهاي المپياد جهاني) - ژنتيكدر آزمايشي 8 كپك نوروسپوراي جهشيافته جدا شدند كه فقط در محيط غنيشده قادر به رشد بودند. اين قارچها بعد از جدا شدن با يكديگر آميزش داده شده و اسپورهاي ايجاد شده به محيط حداقل كشت داده شدند. نتايج حاصل از اين كشت در جدول (1) نشان داده شده است.جدول 1 - نتايج حاصل از آميزش سويههاي جهشيافتهي «نوروسپورا».87654321 -++++++-1+++-++-+2++-++-++3+-++-+++4+++-++-+5++-++-++6+-++-+++7-++++++-8«-» اسپور در محيط كشت حداقل قادر به رشد و توليد سلول نيست.«+» اسپور در محيط كشت حداقل قادر به رشد و توليد تعداد زيادي سلول است.
جدول 1 - نتايج حاصل از آميزش سويههاي جهشيافتهي «نوروسپورا».
8
7
6
5
4
3
2
1
-
+
«-» اسپور در محيط كشت حداقل قادر به رشد و توليد سلول نيست.«+» اسپور در محيط كشت حداقل قادر به رشد و توليد تعداد زيادي سلول است.
1- 4 ژن
ژن 1: جهشها 1 و 8
ژن 2: جهشها 2 و 5
ژن 3: جهشها 3 و 6
ژن 4: جهشها 4 و 7
2- ميتوان با آميزش دو اسپور با Mating type مشابه اما با جهشهاي مختلف يك تست تكميلي را جهت ايجاد يك هتروكاريون ديپلوئيد (ناجورهسته) انجام داد. اين هتروكاريون را ميتوان در محيط حداقل كشت داد و رشد آن را ارزيابي كرد. اگر بتواند رشد كند جهشها مكمل هم هستند و بيانگر اين است كه جهشها روي ژن مشابه رخ ندادهاند. اما اگر نتوانند رشد كنند نشان ميدهد كه جهشها روي ژن مشابه ر خ داده است. ميتوان انتظار داشت كه 1و8؛ 2و5؛ 3و6؛ و 4و7 نميتوانند با هم مكمل باشند اما ديگر تركيبات با هم مكمل خواهند بود.