|
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از پانا؛ مهرزاد حمیدی در مراسم افتتاحیه طرح مشارکت اجتماعی دانش آموزان در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی که در باشگاه فرهنگیان برگزار شد؛ گفت: دانش آموزان آیندهسازان این کشور هستند و مشارکت آنها در یک جریانسازی ملی میتواند تاثیرگذاری زیادی در موفقیت آن طرح داشته باشد. به طور مثال در مورد آسیبهای اجتماعی اگر به فکر رفع و حل آن هستیم باید راهکارهای مناسب را در حوزه آموزش و پرورش به کار بگیریم و به جوانان خودمان اعتماد کنیم.
وی افزود: دانش آموزان ما باید احساس مسئولیت کنند تا این بحث آسیبها به خوبی کنترل و پیشگیری شود. ما در این بخش نیازمند تهیه کتابی برای آموزش پیشگیری از آسیبها برای دانش آموزان و مشارکت اجتماعی آن ها هستیم.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آسیبهای اجتماعی در مقوله مباحث اجتماعی قرار میگیرد و برای مقابله با آن باید راهکار مناسب آن را یافت گفت: مقولههای اجتماعی وقتی شکل میگیرد باید با قاعده و روش درست به مقابله با آن پرداخت چرا که در این صورت راحتتر حل خواهد شد.
وی ادامه داد: در زمان انقلاب شکوهمند ایران اسلامی و با رهبری داهیانه امام بزگوار و همچنین 8 سال دفاع مقدس با تکیه و اعتماد به همین جوانان توانستیم به کارهای بزرگی دست بزنیم و جلوی تمام دنیا را که میخواستند به ما ضربه بزنند را بگیریم. اگر اکنون هم به همین جوانان اطمینان کنیم و کارها را به آنها بسپاریم و این دغدغههای ما تبدیل به یک دغدغه کلی و حساسیت اجتماعی شود میتوانیم کارها را به سرانجام برسانیم.
حمیدی گفت: امروزه آسیبهای اجتماعی به عنوان یک جنگ نرم و موضوع سازماندهی شده برون مرزی مطرح است و اگر بخواهیم با سازوکار دولتی به صحنه نبرد با آن بیاییم نتیجه نخواهیم گرفت.ما باید این مسائل را به یک جریانسازی ملی تبدیل کنیم. وقتی ملت پای کار بیاید همه چیز به نفع کشور تمام خواهد شد.
وی افزود: باید تلاش کنیم تا مشارکت اجتماعی دانش آموزان و فرهنگیان را رقم بزنیم و این افراد در مرکز توجه قرار گیرند. اگر این توجهات صورت گیرد و اینگونه مسائل به یک گفتمان درون مدرسهای تبدیل شود میتوانیم با استفاده از ظرفیتهای لازم به نتیجه مطلوب برسیم.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه رمز پیروزی در این است که دانش آموزان به میدان بیایند و روی موضوع حساسیت لازم ایجاد شود گفت: اگر دانش آموز به عنوان یک وظیفه احساس کند که باید به هم شاگردی خود کمک کند و وارد میدان شود مطمئن باشید این کار را انجام خواهد داد.
وی گفت: برنامه ریزی داوطلبی، جذب نیروها، آموزش و ارتقای نیروها، داشتن یک محتوای غنی و حفظ نفرات موجود مراحل انجام یک کار داوطلبی مدیریت شده است که باید به آن توجه کرد. ما برای اجرای بهتر امور نیازمند برنامه ریزی هستیم و بعد از اینکه برنامه ریزی صورت گرفت باید نفرات مورد نظر جذب و سپس آموزش داده شوند.در این مرحله باید همه چیز مشخص و شناسنامه دار باشد .
حمیدی ادامه داد: در بحث ارتقا و آموزش افراد نیازمند داشتن محتوا و کتاب هستیم که در این زمینه لازم میدانم کتاب آموزش همیاران دانش آموز برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی(تسهیل گران) تهیه شده و در اختیار افراد مورد نظر قرار گیرد. دانش آموزان ما باید بدانند چه چیزی را و برای چه کاری میآموزند. در مرحله آخر هم باید یک جریان برد-برد رقم بزنیم و کاری کنیم که دانش آموزان وارد میدان شوند و احساس اهمیت داشتن، قدرتمند بودن، مهم بودن و قدرشناسی داشته باشند.
|