|
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، دکتر فخرالدین دانش آشتیانی در دیدار نمایندگان معلمان سراسر کشور با علی لاریجانی در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی، با تبریک هفته معلم و گرامی داشت یاد و خاطره استاد شهید مطهری و همچنین شهیدان رجایی و باهنر اظهار کرد: نگاه جدید آموزشوپرورش بر کسب مهارتها و شایستگیها در کنار فرآیند آموزش، متمرکز است.
وی با اشاره به این مطلب که متناسب با نگاه جدید آموزشوپرورش، محتواهای آموزشی، روشهای تدریس و نوع ارزشیابی باید تغییر کند، افزود: شیوههای آموزش در نگرش جدید باید تغییر کند تا مانند برخی کشورها، فارغالتحصیل دوره متوسطه با مدرک دیپلم شایستگی ورود به بازار کار را داشته باشد.
دکتر دانش آشتیانی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع معلمان، تصریح کرد: محتواهای درسی باید موردبازنگری قرار گیرد و کاربردی و ملموس باشد تا دانشآموز با علاقه نسبت به فراگیری آن اهتمام ورزد.
وی بر تمرکززدایی در تولید محتوای درسی تأکید و خاطرنشان کرد: دانشآموزان هر استان باید مطالبی را فراگیرند که به استان و محیط بومی آنها مرتبط است تا پس از فراغت از تحصیل با مهارت و شایستگی لازم در استان خود به کار اشتغال یابند.
وزیر آموزشوپرورش اظهار کرد: علاوه بر محتواهای آموزشی، دومین موضوعی که بسیار با اهمیت است، روشهای تدریس و آموزش است که باید به روز شوند، زیرا روشهای سنتی، سخنرانی و خطابه امروزه، جوابگو نیست و شایستگیهای لازم را در افراد به وجود نمیآورد.
دکتر دانش آشتیانی، تغییر مدلهای ارزشیابی را سومین ضرورت دانست و اعلام کرد: متناسب با محتوا و شیوههای تدریس، ارزشیابی نیز باید تغییر کند تا میزان شناخت معلم از دانشآموز بیشتر شود و معلم با اطلاعات بیشتری، دانشآموز را به سمت رشته موردعلاقهاش هدایت کند.
عضو کابینه تدبیر و امید گفت: نگرش جدید آموزشوپرورش در سند تحول به صراحت آمده است،بنابراین برای پیادهسازی واقعی سند تحول باید همه تلاش کنیم تا زیرساختهای آن، آماده شود.
وی افزود: اصل در آموزشوپرورش، اجرای سند تحول بنیادین است و هر سندی که با محتوای سند تحول بنیادین مغایرت داشته باشد، بههیچوجه قابل اجرا نخواهد بود.
وزیر آموزشوپرورش نقش معلم را در اجرایی کردن سند تحول، نقش کلیدی دانست و تصریح کرد: برای اجرای دقیق سند تحول باید معلمانی توانا داشته باشیم و لازمه این امر، سرمایهگذاری روی نیروی انسانی است.
وی اظهار کرد: اهمیت و نقش دانشگاه فرهنگیان از سایر دانشگاهها بیشتر است، زیرا فارغالتحصیل دیگر دانشگاهها وارد بازار کار میشود، اما فارغالتحصیل دانشگاه فرهنگیان باید افراد جامعه را تربیت کند.
دکتر دانش آشتیانی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر نقش دانشگاه فرهنگیان، خاطرنشان کرد: امکانات، فضا و مواد آموزشی دانشگاه فرهنگیان باید به روز باشد و بهگونهای مهیا شود که بتواند معلمی را با ویژگیهای مطلوب تربیت و به مدارس بفرستد، زیرا در شیوه جدید آموزشی نیازمند افراد نخبه برای پیاده کردن برنامهها هستیم.
وی با تقدیر از نقش مجلس شورای اسلامی در تصویب برنامه ششم توسعه و بودجه ۹۶ آموزشوپرورش، اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی میتواند در ارتقای جایگاه دانشگاه فرهنگیان و همچنین ارتقای نقش و منزلت معلمان در جامعه مساعدت نماید.
وزیر آموزشوپرورش خاطرنشان کرد: شرایط در آموزشوپرورش باید بهگونهای باشد که افراد با میل و رغبت جذب این دستگاه شوند و ما بتوانیم افراد شایسته و نخبه را وارد آموزشوپرورش کنیم.
وی با تأکید بر وجود ضوابط تشویقی در آموزشوپرورش افزود: تدوین نظام معلمی، برنامهای است که در دستور کار داریم که امیدواریم با کمک دولت و مجلس شورای اسلامی، این برنامه عملی شود، زیرا اگر چنین شود معلم در طول دوره خدمتش فارغ از هر دغدغهای مشغول پژوهش و تحقیق خواهد بود.
دکتر دانش آشتیانی، مدیریت منابع مالی موجود و ارائه راهکار برای ایجاد منابع مالی جدید را ۲ مورد از سیاستهای جدید آموزشوپرورش دانست و بر تقویت مشارکتها، تأکید کرد.
|