دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
|
كاربر مهمان
|
ورود
XMod FormView
اين ماژول نياز به پيكربندي دارد
XMod
test
شاخه اول
شاخه دوم
رسوایی شرکت فولکس واگن
رسوایی شرکت فولکس واگن
زنگ تفريح زيست
اشکال کار مهندسان کجاست؟ رسوايي شرکت خودروسازي فولکس واگن يکي از مشکلات کاري مهندسان را فاش ميکند.
در اواخر سال گذشته، من بعد از ظهر يکي از روزها در دورهي اينترنتي آموزش اخلاق و مطلوبيت (training in compliance and ethics) شرکت کردم. اين دوره با هدف اطمينان از درک کامل قوانيني و مقررات و سياستهاي حاکم بر سازمان توسط کارکنان و داوطلبان طراحي شده بود. در اين دورهي آموزشي قوانين پوششي در رابطه با رشوه، تشخيص موارد ناقض منافع سازمان، حفاظت اطلاعات و امنيت و قوانين و حقوق کارکنان بررسي ميشد.
از دههي ۱۹۷۰ ميلادي، شاخصههاي رفتاري، اخلاق حرفهاي و مطلوبيت در شرکتهاي مختلف سراسر جهان اهميت ويژهاي پيدا کرده است. فولکس واگن (Volkswagen) يک کمپاني توليد وسايل نقليه است که خودروهاي خود را با شعار اتومبيل مردمي توليد ميکند. اين کمپاني دستورالعملهاي اخلاق حرفهاي بسيار کاملي دارد. همچنين در شرکت فولکس واگن يک سيستم نظارت و بازرسي طراحي شده که به وسيلهي آن کارکنان ميتوانند هر گونه تخلف از قوانين را به طور ناشناس گزارش دهند. اما کار اين کمپاني خالي از ايراد نبود. اين ايراد چيست؟
صنعت خودروسازي در سراسر دنيا با پديدهي تقلب و فريبکاري چندان غريبه نيست. اما اين پديده براي فولکس واگن يک رسوايي بزرگ را به بار آورد. اين شرکت خودروسازي سعي کرده بود تا آمارهاي توليد گازهاي گلخانهاي را همزمان توسط الگوريتمها و با دستکاري انساني تغيير دهد. به نظرميرسيد که اين فريبکاري هرگز آشکار نخواهد شد. اما معلوم شد که شرکت فولکس واگن در آمارها تقلب کرده است. هنوز انگيزهي اصلي مديران اين کمپاني دربارهي تغيير در اطلاعات معلوم نيست. شايد آنهاميخواستند با اين روش براي خود وقت بخرند تا بتوانند در مدت زمان مناسب، سطح گازهاي گلخانه اي آزاد شدهي محصولاتشان را کاهش دهند. بسياري از شهرونداني که پيگير اين ماجرا هستند، بر اين باورند که بايد با اين گونه تخلفات مديريتي به شدت برخورد شود.
من در اين باره با پروفسور استفان آنگر (Stephen Unger)، استاد علوم کامپيوتر و مهندسي برق دانشگاه کلمبيا و نويسندهي کتاب «کنترل فناوري: اخلاق حرفهاي و مهندس مسئول» صحبت کردم. اين کتاب در سال ۱۹۹۴ منتشر شده است. او مطالبي را دربارهي موضوع شرکت فولکس واگن در اين کتاب نوشته است. به عقيدهي آنگر، دليل گرايش مهندسان شرکتها به تقلب و فريبکاري واضح است. آنها تحصيلات برتر دارند و در يک کلاس حرفهاي جامعه تعريف ميشوند. اما استخدامشان در کمپانيهاي مختلف اغلب به طور موقت است و به واسطهي دستورالعملهاي محدود کننده و گاه سوال برانگيز، وضعيت امني ندارند. به همين دليل در برخورد با فريبکاريها معمولاً سکوت ميکنند و آن را نديده ميگيرند. در حقيقت مهندسان مجبور به انجام امور غيرحرفهاي ميشوند. جالب اينجاست که در نظرسنجيهاي متعددي که در طول دههي اخير دربارهي ميزان صداقت و اخلاق حرفهاي متخصصان حوزههاي مختلف انجام شده است، همواره مهندسان نمرهي خوبي به دست آورده اند. آنها به دليل پيشبرد فناوريهاي نو و تسهيل زندگي مدرن درميان مردم وجههي بسيار محبوبي دارند.
همين مسئله کار را براي مهندسان دشوار ميکند. جامعه همواره از آنها انتظار درستکاري و صداقت پيشگي دارد در حالي که شرايط لازم براي کار آسودهي آنها را فراهم نکرده است. در نهايت از موضوع پيش آمده ميتوان درياقت که دستورالعملهاي حرفهاي و منشور اخلاقي فولکس واگن نتوانست اين کمپاني را از فريبکاري باز دارد. شايد هر کجا که انسان، تکنولوژي، قدرت و پول در کناريکديگر قرار بگيرند، به ناچار بايد منتظر يک بحران اخلاقي باشيم. شايد بهتر باشد که منشورهاي اخلاق حرفهاي و سازماني بازنگري شوند و اگر لازم است، اصلاحاتي در آنها اعمال شود. اين مقاله با عنوان «سال نو، پروژههاي نو، اخلاقيات قديمي؟» منتشر شده است.
منبع:
IEEE
منابع مفید:
وضعیت خاک و آب پس از بارانهای اسیدی
طراحي جديد باتري هاي ليتيوم-اکسيژن
باتريهاي هوا-ليتيوم و هوا-سديم
How Engineers at West Virginia University Caught VW Cheating
VW
Stephen H. Unger
Nature:
The science behind the Volkswagen emissions scandal
Business Ethics
A History of Business Ethics
1395/1/5
لينک مستقيم
سوال يا نظر شما (0)
نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
پست الکترونيکي معتبر نمي باشد
صفحه شخصي :
نظر:
تایید
انصراف
Blog List
مشاهده تمام مطالب اخیر
وبلاگ سردبیر
آموزش يك دقيقه اي زبان انگليسي
قانونهاي كوچك، گامهاي بزرگ
آخرین بار کی قلم به دست گرفته اید
ديد و بازديد با نوروز
بانك نرمافزار رشد
بچهها تعجب نكنيد!
مسابقه المپيادها
مشاوره نخبگان
مصاحبه
زنگ تفريح
المپياد فيزيك
المپياد رياضي.
المپياد شيمي
المپياد كامپيوتر
المپياد زيست
آموزش يك دقيقهاي عربي
كلاس زندگي
آموزش 3D Max
سرفصلهاي المپياد زيستشناسي
معرفي علوم و فنون جدید
رباتيك
كارآفريني
اخترفيزيك
آموزش مجازی نرمافرار
New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
رسوایی شرکت فولکس واگن
رسوایی شرکت فولکس واگن
زنگ تفريح زيست
اشکال کار مهندسان کجاست؟ رسوايي شرکت خودروسازي فولکس واگن يکي از مشکلات کاري مهندسان را فاش ميکند.
در اواخر سال گذشته، من بعد از ظهر يکي از روزها در دورهي اينترنتي آموزش اخلاق و مطلوبيت (training in compliance and ethics) شرکت کردم. اين دوره با هدف اطمينان از درک کامل قوانيني و مقررات و سياستهاي حاکم بر سازمان توسط کارکنان و داوطلبان طراحي شده بود. در اين دورهي آموزشي قوانين پوششي در رابطه با رشوه، تشخيص موارد ناقض منافع سازمان، حفاظت اطلاعات و امنيت و قوانين و حقوق کارکنان بررسي ميشد.
از دههي ۱۹۷۰ ميلادي، شاخصههاي رفتاري، اخلاق حرفهاي و مطلوبيت در شرکتهاي مختلف سراسر جهان اهميت ويژهاي پيدا کرده است. فولکس واگن (Volkswagen) يک کمپاني توليد وسايل نقليه است که خودروهاي خود را با شعار اتومبيل مردمي توليد ميکند. اين کمپاني دستورالعملهاي اخلاق حرفهاي بسيار کاملي دارد. همچنين در شرکت فولکس واگن يک سيستم نظارت و بازرسي طراحي شده که به وسيلهي آن کارکنان ميتوانند هر گونه تخلف از قوانين را به طور ناشناس گزارش دهند. اما کار اين کمپاني خالي از ايراد نبود. اين ايراد چيست؟
صنعت خودروسازي در سراسر دنيا با پديدهي تقلب و فريبکاري چندان غريبه نيست. اما اين پديده براي فولکس واگن يک رسوايي بزرگ را به بار آورد. اين شرکت خودروسازي سعي کرده بود تا آمارهاي توليد گازهاي گلخانهاي را همزمان توسط الگوريتمها و با دستکاري انساني تغيير دهد. به نظرميرسيد که اين فريبکاري هرگز آشکار نخواهد شد. اما معلوم شد که شرکت فولکس واگن در آمارها تقلب کرده است. هنوز انگيزهي اصلي مديران اين کمپاني دربارهي تغيير در اطلاعات معلوم نيست. شايد آنهاميخواستند با اين روش براي خود وقت بخرند تا بتوانند در مدت زمان مناسب، سطح گازهاي گلخانه اي آزاد شدهي محصولاتشان را کاهش دهند. بسياري از شهرونداني که پيگير اين ماجرا هستند، بر اين باورند که بايد با اين گونه تخلفات مديريتي به شدت برخورد شود.
من در اين باره با پروفسور استفان آنگر (Stephen Unger)، استاد علوم کامپيوتر و مهندسي برق دانشگاه کلمبيا و نويسندهي کتاب «کنترل فناوري: اخلاق حرفهاي و مهندس مسئول» صحبت کردم. اين کتاب در سال ۱۹۹۴ منتشر شده است. او مطالبي را دربارهي موضوع شرکت فولکس واگن در اين کتاب نوشته است. به عقيدهي آنگر، دليل گرايش مهندسان شرکتها به تقلب و فريبکاري واضح است. آنها تحصيلات برتر دارند و در يک کلاس حرفهاي جامعه تعريف ميشوند. اما استخدامشان در کمپانيهاي مختلف اغلب به طور موقت است و به واسطهي دستورالعملهاي محدود کننده و گاه سوال برانگيز، وضعيت امني ندارند. به همين دليل در برخورد با فريبکاريها معمولاً سکوت ميکنند و آن را نديده ميگيرند. در حقيقت مهندسان مجبور به انجام امور غيرحرفهاي ميشوند. جالب اينجاست که در نظرسنجيهاي متعددي که در طول دههي اخير دربارهي ميزان صداقت و اخلاق حرفهاي متخصصان حوزههاي مختلف انجام شده است، همواره مهندسان نمرهي خوبي به دست آورده اند. آنها به دليل پيشبرد فناوريهاي نو و تسهيل زندگي مدرن درميان مردم وجههي بسيار محبوبي دارند.
همين مسئله کار را براي مهندسان دشوار ميکند. جامعه همواره از آنها انتظار درستکاري و صداقت پيشگي دارد در حالي که شرايط لازم براي کار آسودهي آنها را فراهم نکرده است. در نهايت از موضوع پيش آمده ميتوان درياقت که دستورالعملهاي حرفهاي و منشور اخلاقي فولکس واگن نتوانست اين کمپاني را از فريبکاري باز دارد. شايد هر کجا که انسان، تکنولوژي، قدرت و پول در کناريکديگر قرار بگيرند، به ناچار بايد منتظر يک بحران اخلاقي باشيم. شايد بهتر باشد که منشورهاي اخلاق حرفهاي و سازماني بازنگري شوند و اگر لازم است، اصلاحاتي در آنها اعمال شود. اين مقاله با عنوان «سال نو، پروژههاي نو، اخلاقيات قديمي؟» منتشر شده است.
منبع:
IEEE
منابع مفید:
وضعیت خاک و آب پس از بارانهای اسیدی
طراحي جديد باتري هاي ليتيوم-اکسيژن
باتريهاي هوا-ليتيوم و هوا-سديم
How Engineers at West Virginia University Caught VW Cheating
VW
Stephen H. Unger
Nature:
The science behind the Volkswagen emissions scandal
Business Ethics
A History of Business Ethics
1395/1/5
لينک مستقيم
سوال يا نظر شما (0)
نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
پست الکترونيکي معتبر نمي باشد
صفحه شخصي :
نظر:
تایید
انصراف
Blog Archive
آرشیو
سال قبل
1403
سال بعد
ماه قبل
اردیبهشت
ماه بعد
ش
ی
د
س
چ
پ
ج
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
فروردین
اردیبهشت
خرداد
تیر
مرداد
شهریور
مهر
آبان
آذر
دی
بهمن
اسفند
test
Use module action menu to edit content
Bonosoft - Link
Text/HTML
Use module action menu to edit content
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران (رشد)