پيوندهاي المپياد كامپيوتر |
| |
سايتهاي المپياد كامپيوتر |
| |
| یک سودوکوی ناقص (زنگ تفریح شمارهی 54) |
| یک سودوکوی ناقص (زنگ تفریح شمارهی 54)زنگ تفريح كامپيوتر | | | | | | ترکیبیات
یک سودوکوی ناقص |
| آنچه با عنوان «چكيده» در اول مسابقهها و زنگتفريحها مشاهده ميكنيد صرفاً مخصوص معلمان، مربيان، كارشناسان محترم آموزشي و ساير علاقهمندان است.
اهداف آموزشي اهداف آموزشي در حوزهي شناختي – دانش - «دانش راهها و وسايل برخورد با امور جزوي» > «دانش روشها و روششناسي» اهداف آموزشي در حوزهي شناختي – تواناييها و مهارتهاي ذهني - «فهميدن» > «ترجمه» > «به کار بستن» - «فهميدن» > «ترجمه» > «تحليل» > «تحليل عناصر» - «فهميدن» > «ترجمه» > «تحليل» > «تحليل روابط» نتايج مورد نظر - به کار بردن روشهای گوناگون در حل مسأله محتواي آموزشي - تركيبيات. |
| یکی از خوانندگان سایت رشد، پس از خواندن زنگ تفریح شمارهی 53 بهنشاني ذيل تصمیم گرفت یک «سودوکو» طراحی كرده و مسابقهای بین دوستانش برگزار نمايد. http://old.roshd.ir/Default.aspx?tabid=299&EntryID=1820 روزهای زیادی تلاش کرد تا موفق شد سودوکويی طراحی کند که بهسادگی حل نشده جوابش هم منحصر بهفرد باشد.
اما قبل از جمع کردن دوستان و برگزاری مسابقه، قسمتی از کاغذی که سودوکوی نهایی را دربرداشت پاره شد و او که دیگر حوصلهی طراحی نداشت تصمیم گرفت سؤالش را بهصورت ذل تغییر دهد و از دوستانش بخواهد آن را حل کند.
او سوالش را بهصورت ذيل تغییر داد:
سودوکوی ذيل را ابتدا کامل کنید تا جواب منحصر بهفرد داشته باشد و سپس آن را حل كنید.
| شكل 1. |
حال ما میخواهیم تلاش کنیم تا به سؤال دوستمان پاسخ دهیم.
میدانیم قبل از اینکه تکهای از این سودوکو از بین رود آن بهشکل ذيل بوده است که علامت سؤال (؟) نماد خانهای خالی یا یک عدد است.
| شكل 2. |
اما ما باید این علايم را طوری جایگزین کنیم که پاسخی منحصر بهفردي برای این «سودوکو» وجود داشته باشد که با توجه به قوانینی که برای حل سودوکو داریم میتوان اعداد ذيل را بهراحتی بهدست آورده در «سودوکو» قرار داد:
| شكل 3. |
پس اعدادی که در قسمتی از «سودوکو» که پاره شده بود بههمان ترتیبی است که در شکل فوق آمده است.
پس آن را حل كرده در طی مراحلی به پاسخهای ذيل میرسیم: | شكل 4. | | | شكل 5. |
|
| |
|
|
| | | كاربران غيرعضو آنلاين: 2 | | كاربران عضو آنلاين: 0 | | کل كاربران آنلاين: 2 |
|
|
|
|