متن كامل خبر
ضرورت سهیم بودن دانش‌آموزان در آموزش و پرورش

تاريخ خبر : 16/10/1385امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 519

استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: باید روش تربیتی منطقی، کنترل سالم با یک فضای محبت‌آمیز در مدارس داشته باشیم و دانش‌آموزان در آموزش و پرورش سهیم باشند. حمید علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس افزود: اگر می‌خواهیم که آموزش و پرورش موفقی داشته باشیم، باید یک آموزش و پرورش دموکراتیک داشته باشیم و در آن تربیت منطقی و یک فضای محبت‌آمیز وجود داشته باشد.وی اضافه کرد: در حال حاضر شوراهای دانش‌آموزی در مدارس حرکت بسیار خوبی هستند و حضور دانش‌آموزان را در فعالیت مدرسه نشان می‌دهد.

به گفته‌ی علیزاده باید یک آموزش و پرورش مشارکتی در کشور داشته باشیم.

* آموزش و پرورش نباید از تحولات عقب بماند

علیزاده اظهار داشت: دنیا طی دو دهه‌ی اخیر تحول بسیاری داشته است و شاهد تکنولوژی جدید هستیم. پس دنیا تغییر کرده و بخش قابل توجهی از این تغییرات را آموزش و پرورش‌ها ایجاد کرده‌اند.

وی افزود: تغییر شرایط زندگی، تغییر نیازها را به وجود آورده است و آموزش و پرورش باید منطبق با تغییرات حرکت کند.استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: وقتی دنیا در حال تحول و تغییر است، آموزش و پرورش نمی‌تواند از این تغییرات مستثنی باشد و از این تغییرات عقب بماند.

*‌ کتاب‌های درسی باید کاربردی باشند

استاد دانشگاه علامه طباطبایی به تغییرات ایجاد شده در کتاب‌های درسی اشاره کرد و گفت: تغییرات خوبی در کتاب‌های درسی در حال ایجاد است اما این تغییرات باید ادامه یابد و به سمت بهتر شدن حرکت کند.

وی درباره حجم کتاب‌های درسی نیز گفت: حجم کتاب‌های درسی ما بد نیست اما مهم کاربردی کردن این موارد است. موضوعات باید کاربردی و مربوط به زندگی دانش‌آموزان باشند.

* باید در تمام مدارس مشاور وجود داشته باشد

علیزاده به جایگاه روان‌شناسان در آموزش و پرورش اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر در جامعه‌ای به سر می‌بریم که معتقد است روان‌شناسی خدمات لوکسی است که برای کشورهای توسعه یافته است.

وی اضافه کرد: مدارس به مشاور نیاز دارند. بررسی‌ها نشان داده است که در مدرسه‌ای که 200 دانش‌آموز دارد حداقل 12 دانش‌آموز دارای مشکلاتی هستند که نیاز به مشاوره دارند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در حال حاضر خانواده‌ها نیز به مشاوره نیاز دارند. به عنوان مثال معضل معلم خصوصی موردی است که باید برای رفع آن فکری کرد. خانواده‌ها برای بهبود درس فرزندانشان اقدام به گرفتن معلم خصوصی برای آن‌ها می‌کنند.

وی افزود: در گذشته اگر دانش‌آموزی نمره 12، 13 می‌گرفت. این نمره را خودش گرفته بود و حتی اگر این دانش‌آموز با معدل پایین به دانشگاه می‌رفت شاهد فعالیت و رشد خوبی از او بودیم اما اکنون دانش‌آموزان با معدل‌ 18 وارد دانشگاه می‌شوند اما از نظر علمی دارای فقر بسیاری هستند.

* باید نگاه جامعه نسبت به تنبیه تغییر کند

استاد دانشگاه علامه طباطبایی درباره بحث تنبیه در مدارس نیز گفت: تنبیه به سالیان پیش باز می‌گردد. به این مطلب نگاه کنید که عنوان می‌شده است« چوب معلم گل است، هر کی نخورد خل است» این یعنی تنبیه چیز بدی نیست.وی افزود: باید یک کار فرهنگی روی تنبیه صورت گیرد و نگاه جامعه به تنبیه عوض شود.

علیزاده اظهار داشت: تنبیه جسمانی مصداق بارز کودک آزاری است و توسط هر کسی که باشد چه والدین و چه معلم، پیگرد قانونی دارد.


     منبع خبر : فارس

بازگشت