متن كامل خبر
شناسایی معلمان خلاق و نوآور

تاريخ خبر : 14/5/1388امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 498

وزیر آموزش و پرورش گفت: در حوزه آموزش‌های ضمن خدمت و مراکز تربیت معلم از طریق جشنواره‌ها و فراخوان‌ها، معلمانی که دارای خلاقیت و ابتکار در حد قابل قبولی هستند باید شناسایی شوند. به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس«توانا»، علیرضا علی‌احمدی در کنفرانس نظام خلاقیت و نوآوری وزارت آموزش و پرورش که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به سرعت پیشرفت دانش و فناوری، ناچاریم همزمان با طراحی، اقدام به اجرا نیز کنیم و بازخورد آن را نیز بگیریم به همین دلیل نیاز به بصیرت و بینش استراتژیک داریم. وی با بیان اینکه باید محیطی را فراهم سازیم تا فعالیت‌های خلاقیت و نوآوری، مستمر در آن اتفاق بیفتد، افزود: نیاز به فراهم آوردن محیطی داریم که مراحل شکل‌گیری ایده، نمونه‌سازی و تولید تجاری بتواند در آن واقع شود. علی‌احمدی با بیان اینکه لازم است فاصله طراحی ایده تا پیاده‌سازی آن به حداقل ممکن رسیده و به تدریج حذف شود، اضافه کرد: از دست‌اندرکاران و مسئولان مدارس غیرانتفاعی دعوت کنیم تا در این زمینه با ما همکاری کنند همچنین برای ایجاد خلاقیت باید ساز و کارهای لازم را فراهم کرده و به کمک یکدیگر محیطی یادگیرنده و زمینه رشد خلاقیت و نوآوری فرزندانمان را فراهم سازیم. وی افزود: از جمله اقداماتی که ستاد خلاقیت و نوآوری باید پیگیر آن باشد پشتیبانی از خلاقیت و نوآوری در بودجه 89 بوده و همچنین لازم است تا در آموزش و پرورش اعتباری برای خلاقیت در نظر گرفته شده و زیرساخت‌های لازم برای آن فراهم شود. وزیر آموزش و پرورش در خصوص طرح شهاب گفت: از طریق این طرح نخبگان شناسایی و از استعدادهای آنها پشتیبانی می‌شود البته برای اجرای طرح شهاب باید بیش از گذشته فعال باشیم. وی اظهار داشت: نگاه و رویکرد نوآوری در تمام مؤلفه‌های آموزش و پرورش، همه حوزه‌های تصمیم گیری و اجرای نوآوری در آموزش و پرورش از جمله اقداماتی است که مورد توجه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش خواهد بود و در آینده به ثمر می‌رسد. علی‌احمدی با بیان اینکه تربیت مربی برای خلاقیت و نوآوری اقدام دیگری است که باید در آموزش و پرورش انجام شود، ادامه داد: در حوزه آموزش‌های ضمن خدمت و مراکز تربیت معلم از طریق جشنواره‌ها و فراخوان‌ها، معلمانی که دارای خلاقیت و ابتکار در حد قابل قبولی هستند باید شناسایی شوند. وی اضافه کرد: همچنین باید جذب و فرهنگ سازمانی مدارس را از حیث خلاقیت بسنجیم و پس از شناخت موقعیت مدرسه برای گسترش فرهنگ خلاقیت و نوآوری، مکانیزم‌های لازم را به کار بریم به طور مثال دانش‌آموزی را برای مدرسه گزینش کنیم که دارای خلاقیت و ابتکار بیشتری باشد. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در تعدادی از مدارس ابتدایی، طرح کانون مدرسه اجرا می‌شود، افزود: این طرح به دنبال شکوفایی ادبی فرزندان بوده که باید مورد توجه بیشتری واقع شود و پیوند محکم‌تری بین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مدارس ابتدایی و راهنمایی ایجاد شود.

 


     منبع خبر : فارس

بازگشت