متن كامل خبر
کرسی‌های آزاداندیشی، فرصتی برای پرورش مهارت‌های پرسشگری

تاريخ خبر : 6/12/1393امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 569

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران کرسی‌های آزاداندیشی را نه یک برنامه و طرح بلکه یک راهبرد و استراتژی کلان دانست.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، چهاربند در اولین همایش کرسی‌های آزاداندیشی دانش‌آموزی که در تالار فرهنگ برگزار شد، افزود: نهضت آزاداندیشی یک راهبرد کلان است. وی در این خصوص تصریح کرد: مفهوم "نهضت" یک مسئولیت جمعی است که همه افراد جامعه باید اقدامات عملی در خصوص آن را در جهت تحقق این امر در جامعه انجام دهند. چهاربند ضمن اشاره به تاکید رییس‌جمهوری بر ایجاد زنگ گفت‌وگو در مدارس، عنوان کرد: ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی یک جایگاه ملی داشته و هویت جمعی یکی از کارکردهای تربیت است.
چهاربند همچنین با بیان اینکه ماموریت نظام جمهوری اسلامی استقرار نظام و جامعه‌ای صالح است، در خصوص ساز و کارهای ایجاد جامعه صالح اظهار کرد: عقلانیت و خردمندی، حقیقت‌مداری، عدالت‌محوری، مسئولیت‌پذیری جمعی و غیره از روش‌های اصلی و برجسته ایجاد جامعه صالح است.
به گزارش ایسنا، چهاربند در این خصوص ادامه داد: باید در جامعه اتفاقی بیفتد که این ویژگی‌ها در آن محقق شود و ماموریت نظام جمهوری اسلامی نیز ایجاد و تحقق این ویژگی‌ها است.
وی با تاکید بر اینکه تنها روش ایجاد این ویژگی‌ها و تحقق ماموریت نظام جمهوری اسلامی استقرار جامعه‌ای صالح است، اظهار کرد: تنها از مسیر تربیت می‌توان این اهداف را محقق کرد و یکی از کارکردهای تربیت نیز هویت جمعی است و تمامی این ویژگی‌ها به صفات هویت جمعی جامعه برمی‌گردد.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: اگر قرار باشد در جامعه افرادی را داشته باشیم که بتواند این 4 ویژگی را محقق سازد، باید به گونه‌ای تربیت شوند که این چهار ویژگی درآنها ایجاد شده و شکل گیرد.
چهاربند در خصوص عقلانیت تصریح کرد: تنها زمانی می‌توان عقلانیت را در امور فردی، اجتماعی و سیاسی جامعه ایجاد کرد که مهارت‌های تفکر و همچنین تفکر انتقادی در فرد تحقق یافته باشد، پس بنابراین باید فرصتی در جامعه ایجاد شود که این مهارت‌ها در افراد شکل گیرد.
وی ادامه داد: کرسی‌های آزاداندیشی محل ایجاد و تحقق این مهارت‌ها و تفکرات انتقادی است.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران همچنین در خصوص حقیقت‌جویی عنوان کرد: حقیقت‌جویی نیاز به مهارت داشته و یکی از این مهارت‌ها پرسشگری است و افرادی که حقیقت‌مدار هستند و در حقیقت‌مدار بودن جامعه نقش دارند، همواره افراد پرسشگری بوده‌اند.
چهاربند ادامه داد: کرسی‌های آزاداندیشی، فرصتی برای پرورش مهارت‌های پرسشگری هستند که باید به آنها توجه جدی شود.
وی در خصوص عدالت‌محوری نیز تصریح کرد: در راهبرد کرسی‌های آزاداندیشی فرصتی فراهم می‌شود تا افراد بتوانند آنچه را که فکر می‌کنند اظهار و در برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌ها مشارکت داشته باشند.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درباره ویژگی‌های یک گفت‌وگوی سازنده تاکید کرد: ادب، اخلاق، صبر و بردباری و منطق، از ویژگی‌های اصلی یک گفت‌وگوی سازنده است. اگر بتوانیم این مهارت‌ها را در دانش‌آموزان و افراد جامعه ایجاد کنیم، می‌توانیم مسیر جامعه را برای رسیدن و تحقق اهداف فراهم آوریم.
چهاربند با بیان اینکه مقام معظم رهبری بارها بر موضوع کرسی‌های آزاداندیشی تاکید کرده‌اند، گفت: باید بدانیم کرسی‌های آزاداندیشی یک طرح و برنامه نیستند بلکه یک راهبرد و استراتژی هستند و باید اساس راهبردی و استراتژی فرهنگی و تربیتی کشور قرار گیرند، زیرا اساسا در این راهبرد است که ظرفیت‌های انسانی ایجاد و افزایش می‌یابد.
وی ضمن اشاره به پیام دکتر فانی وزیر آموزش و پرورش در ارتباط با این همایش، گفت: این اولین جلسه‌ای است که مقام عالی وزارت برای آن پیام فرستاده و با ارسال این پیام تاکید کرده‌اند که این موضوع یک راهبرد اساسی است.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: پس با تاکید رهبری، اصرار رییس‌جمهوری و ابلاغ وزیر، تکلیف در این موضوع تمام است و باید این کرسی‌های آزاداندیشی در دستور کار قرار گیرد.


     منبع خبر : ايسنا

بازگشت