وزیر آموزش و پرورش با بیان بیان اینکه برای ارتقای منزلت اجتماعی و بهبود جایگاه حرفهای معلمان برنامههایی طراحی شده است، گفت: منشور تربیت معلم تدوین شد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محمود فرشیدی در جمع بیش از 700 تن از روسای آموزش و پرروش مناطق سراسر کشور در اردوگاه شهید باهنر تهران گفت: تخصیص 10 هزار ردیف سهمیه به مراکز تربیت معلم و برنامهریزی برای آموزش و بازآموزی جمعی از دبیران از جمله اقداماتی است که برای ارتقای منزلت اجتماعی و بهبود جایگاه حرفهای معلمان صورت گرفته است.
وی ادامه داد: ترویج مشارکت فراگیر به گونهای که با اتکا به فرهنگیان و با بهرهگیری از صاحبنظران و دست اندرکاران عرصه تعلیم و تربیت مخصوصاً اولیای دانشآموزان تحقق اهداف آموزش و پرورش شتاب بیشتری بگیرد، از سیاستهای اصلی در آموزش و پرورش است.
وی همچنین در سخنان خود به اقداماتی که در عرصههای بینالمللی درخصوص آموزش و پرروش صورت گرفته است، اشاره کرد و گفت: تدوین سیاستهای فعالیت آموزش و پرورش در مدارس خارج از کشور به پایان رسیده است و برگزاری همایش بینالمللی تحت عنوان سیمای پیامبر اسلام (ص) پیشبینی شده است.
وزیر آموزش و پرورش احیای معاونت پرورشی را گامی در جهت تربیت نسل نو دانست و گفت: طی روزهای آینده این معاونت فعالیت خود را آغاز میکند و لازم است بخشهای دیگر در تأمین منابع انسانی و مالی مناسب این معاونت با اهداف و وظایف جدید که متناسب با نیازهای امروز نسل نو باشد، مساعدت کنند.
* تربیت اسلامی باید در تمام ارکان نظام آموزش و پرورش دنبال شود
وزیر آموزش و پرورش در میزگرد پرورشی و تربیت بدنی نیز تربیت را مختص معاونت پرورشی ندانست و بر لزوم تعقیب اهداف پرورشی و تربیت اسلامی در تمام ارکان آموزشی و پرورش تاکید نمود.
وی ضمن تبریک احیای معاونت پرورشی و معارفه سید باقر پیشنمازی به عنوان معاون پرورشی و تربیت بدنی این وزارتخانه گفت: باید نگرانیهای موجود در احیای این معاونت جدی گرفته شود و تمام توان خود را برای تحقق صددرصدی اهداف این معاونت به کار گیریم.
فرشیدی گفت: در احیای این معاونت دو دیدگاه نگران کننده وجود دارد یکی دیدگاه کسانی که اساسا با معاونت پرورشی مخالف بودند و به بهانههای مختلف آن را حذف کردند و دیگری دیدگاه متحجر و غیر روزآمد که هر دو نگاه میتواند منجر به عدم حرکت بالنده در این معاونت گردد.
وی ادامه داد: هر کشوری دارای تعریفی از نظام جامع تعلیم و تربیت است که نظام آموزش و پرورش بر اساس آن تعریف پیش میرود و در کشوری نیز نظام جامع تعلیم و تربیت اسلامی حکمفرماست که همه عوامل دستاندرکار در نظام آموزش و پرورش در این سمت حرکت میکنند.
وزیر آموزش و پرورش با ضروری خواندن پیگیری اهداف تعلیم و تربیت اسلامی گفت: تألیف کتب درسی باید به گونهای باشد که دانشآموزان را به خودباوری برساند.
وی با تاکید بر اینکه مسئولیت امور پرورشی، پرورش استعدادهای دانشآموزان است، اذعان داشت: مقوله تربیت به همه بدنه آموزش و پرورش مربوط است و پرورش هم بخشی از همین کل است.