مدیرگروه اعتبار بخشی و ارزشیابی از برنامههای درسی مؤسسهی پژوهشی برنامهریزی درسی و نوآوریهای آموزشی گفت: به نظرم همه معتقدند که آموزش و پرورش احتیاج به خانه تکانی دارد زیرا روشهای گذشته پاسخگوی نیاز فعلی جامعه ما نیست. محمد حسنی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی فارس با بیان اینکه تحول در آموزش و پرورش امری بدیهی است، گفت: دولتهای گذشته نیز هر کدام به یک نحوی به این نتیجه رسیده بودند که باید آموزش و پرورش متحول شود.
وی اضافه کرد: بعد از انقلاب اسلامی ایران نیز، مسئولان آموزش و پرورش خیلی آرمانگرایانه اعتقاد داشتند که باید تحول بنیادی در اموزش و پرورش رخ دهد و از اساس دگرگون شود ولی بعدها متوجه شدند که این امر امکانپذیر نیست.
حسنی ادامه داد: آن تحول بنیادی تنها منجر به تحول ساختار در نظام متوسطه شد و مابقی تحولات کنار گذاشته شد. دولتهای بعدی نیز اصلاحات و تحولات را خرد کردند و گفتند که در بخشهای جزئی سیستم باید تحولات را انجام دهیم.
* آموزش و پرورش با مشکلات جدی دست و پنجه نرم میکند
مدیرگروه اعتبار بخشی و ارزشیابی از برنامههای درسی مؤسسهی پژوهشی برنامهریزی درسی و نوآوریهای آموزشی اظهار داشت: یکسری تحولات در بیرون از سیستم رخ میدهد مانند جهانیشدن، انفجار اطلاعات و غیره است که باید آموزش و پرورش خودش را برای مواجه شدن با این مسائل آماده کند و آماده شدن این مسائل نیازمند بازبینی، بازنگری و تحول در سیستم است.
وی با بیان اینکه اگر سیستم بخواهد خود را با شرایط متناسب کند باید تغییراتی را در خود ایجاد کند، گفت: ما از سیستم آموزش و پرورش میخواهیم که بچههایی را تربیت کند که در عصر اطلاعات و جهانیسازی زندگی کنند. بنابراین باید در آموزش و پرورش تغییراتی را ایجاد کنیم تا سیستم کارایی لازم را داشته باشد.
حسنی اضافه کرد: در حال حاضر آموزش و پرورش با مشکلات جدی دست و پنجه نرم میکند که برای حل مسائل و رفع و رجوع این چالشها باید یک بازبینی در خودمان بکنیم و ضعفهایمان را اصلاح کنیم.
* سند ملی آموزش و پرورش در دست تهیه است
حسنی گفت: یکی از کارهای خوبی که در حال حاضر در آموزش و پرورش در حال انجام است، تهیه سند ملی آموزش و پرورش است.وی اضافه کرد: سند ملی آموزش و پرورش یک برنامه دراز مدت برای حل مسائل و مشکلات آموزش و پرورش است.
مدیرگروه اعتبار بخشی و ارزشیابی از برنامههای درسی مؤسسهی پژوهشی برنامهریزی درسی و نوآوریهای آموزشی ادامه داد: هماکنون آموزش و پرورش با سرمایهی اندکی که دارد، خدمات بزرگی را انجام میدهد. این واقعیتی است و همه نیز قبول دارند. همهی فعالیتهایی که انجام میشود خیلی مطلوب نیست.
* اصلاحات در آموزش و پرورش باید از معلم صورت گیرد
مدیرگروه اعتبار بخشی و ارزشیابی از برنامههای درسی مؤسسهی پژوهشی برنامهریزی درسی و نوآوریهای آموزشی اظهار داشت: فکر میکنم که اصلاحات در آموزش و پرورش را باید از معلم شروع کرد. هر تحولی که انجام شود و معلم در حاشیه قرار گیرد، آن تغییر و تحول موفقیتآمیز نخواهد بود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه در تغییرات و تحولاتی که در آموزش و پرورش تاکنون انجام شده است، معلمان منفعل بودند و معلم مجری صرف بوده است، ضعفهای جدی در اجرای آنها وجود داشته است.
حسنی اظهار داشت: اگر معلمها را وارد عرصه کنیم و در تصمیمات آنها را شریک نماییم، تعهدات آنها نسبت به تحولات بالا میرود.
* همهی معلمان انتظار تحول را دارند
حسنی افزود: اگر بروید و صدای معلمان را بشنوید میبینید که همه معلمان انتظار تحول را دارند و تشنهی تحول هستند.وی اضافه کرد: این تحول شامل تحول مادی مانند افزایش حقوق تا تحول در روشها، ساز و کارهای اداری، روشهای تدریس، ارزشیابی و کتابهای درسی است.
مدیرگروه اعتبار بخشی و ارزشیابی از برنامههای درسی مؤسسهی پژوهشی برنامهریزی درسی و نوآوریهای آموزشی گفت: همه آماده پذیرش تحول هستند ولی این تحولات باید درست برنامهریزی، طراحی و گسترش پیدا کند.وی افزود:باید برای رفع مشکل تولید نوآوری کرد و برای اشاعه و انطباق این نوآوری در بدنهی سیستم برنامهریزی کرد.
* نباید گذاشت سرمایه بزرگی از ملت هدر رود
مدیرگروه اعتبار بخشی و ارزشیابی از برنامههای درسی مؤسسهی پژوهشی برنامهریزی درسی و نوآوریهای آموزشی گفت: اگر در آموزش و پرورش تحول صورت نگیرد پیامدش این است که نظام آموزشی ما تولیداتش متناسب با نیازهای آیندهی جامعه نخواهد بود یعنی سرمایه بزرگی از سیستم هدر میرود.وی ادامه داد: 15 میلیون دانشآموز در اختیار آموزش و پرورش در حقیقت سرمایهی مملکت هستند که اگر نتوانیم جوانان را برای تداوم بقای تمدن ایرانی و اسلامی آماده کنیم، ضرر بزرگی برای کشور است.