|
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان سمنان، حجت الاسلام محیالدین بهرام محمدیان در نشست تالیف کتب جدید با سرگروههای آموزشی استان سمنان در پژوهشکده خانه معلم این شهر، افزود: با تغییر و تالیف کتابهای جدید درسی، تغییر و تحول در نظام آموزشی و محتوای کتابها و به روز شدن آن پس از 30 سال به وجود آمد.
وی با بیان اینکه از سال 1350 مقاطع نظام آموزشی و درسی در ایران تغییر نکرده بود، خاطرنشان کرد: در این سالها با تغییر کتابها و محتویات درسی، تحولی بزرگی به وجود آمده است و با توجه به این که مولفان، مدرسان و دانش آموزان متدین به دین اسلام هستند، تغییرات کتابهای درسی همراه با فرهنگ ایرانی و اسلامی بوده است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: رویکرد تغییر، برنامهریزی آموزشی و کتابهای درسی، نقش مهمی در تسریع و عمق بخشی به ساز و کار نظام آموزش و پرورش دارد.
وی با اشاره به اینکه دانش آموزان فیزیک میخواندند اما در زندگی از آن استفاده نمیکردند، بیان داشت: علوم تجربی برای حفظ کردن از سوی دانش آموزان تهیه نشده و در زندگی باید کاربرد داشته باشد.
معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: امروزه تالیف کتابها و برنامهریزیهای درسی با چهار محوریت خدا، خلق، خلقت و انسان انجام میشود.
حجت الاسلام محمدیان، عنوانهای درسی مورد نیاز امروز کشور را تفکر حکمت، قرآن و معارف، زبان و ادبیات فارسی، علوم تجربی، مطالعات اجتماعی، فرهنگ و هنر و زبانهای خارجی دانست و خاطرنشان کرد: نیازهای داخلی کشور در این حوزه، بر اساس نیازهای دنیا و خارج از کشور برنامهریزی شده است.
وی، یکی از نیازهای برگزاری کلاسها را داشتن رویکرد عمقی در درسهای تخصصی عنوان کرد و گفت: در برگزاری جلسات درس، عمق بخشی به موضوعها میتواند در به نتیجه رساندن موضوع تاثیر زیادی داشته باشد.
وی بیان داشت: بعد زیبایی شناختی و روحیه زیبایی شناسی باید در کشور تقویت و ترویج روحیه پرسشگری در برنامههای آموزشی برای دانش آموزان در دستور کار قرار گیرد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برنامههای درسی برای توسعه و عمل به دانش، باید به گونهای باشد که عقل را قانع و دل را مطمئن کند، گفت: توسعه دانش باید همراه با عمل عبادی و روزانه و اخلاقمحور باشد.
وی یاد آور شد: 35 ساعت آموزش در هفته برای دانش آموزان متوسطه دوره دوم، 30 ساعت برای دانش آموزان متوسطه دور اول، و20 ساعت برای دانش آموزان ابتدایی در نظر گرفته شده است.
دکتر محمدیان با بیان این که بیشتر شکایت معلمان از حجم زیاد کتابهای درسی است، خاطرنشان کرد: معلمان با هم اندیشی و با مشخص کردن و انعکاس دادن عنوانها و سرفصلهایی که ضرورتی برای تدریس ندارد به آموزش و پرورش، میتوانند در تالیف و مناسبسازی کتابهای درسی مشارکت کنند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان این که بیشتر فعالیت و تدریس برای دانش آموزان رشتههای فنی حرفهای و کاردانش باید عملی باشد، گفت: کتابهای این شاخه تحصیلی در کنار آموزشهای مهارتی و عملی کاربرد دارد.
|