متن كامل خبر
اقدام‌پژوهی زمینه‌ساز اصلی رشد و بالندگی حراست آموزش‌وپرورش

تاريخ خبر : 22/10/1394امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 831

وزیر آموزش و پرورش گفت: حراست‌ها با عبور از سلایق و روش‌های گذشته، مبتنی بر اقدام‌پژوهی و دانش عمل کنند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ، دکتر علی‌اصغر فانی در گردهمایی رؤسای ادارات حراست استان‌های سراسر کشور که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، اظهار کرد: در سند تحول بنیادین، آموزش و پرورش زمینه‌ساز و بسترساز رسیدن دانش‌آموزان به مراتبی از حیات طیبه است .
وی با بیان اینکه دستگاه تعلیم و تربیت زیرساخت سرمایه اجتماعی و انسانی کشور را برای آینده آماده می‌کند، افزود: آموزش و پرورش هم از لحاظ اهمیت کیفی و هم از جهت تأثیرگذاری بر همه بخش‌های جامعه یک دستگاه ممتاز و حیاتی محسوب می‌شود.
دکتر فانی مدرسه را اثرگذارترین بخش و محور همه فعالیت‌های آموزش و پرورش در فرآیندها و برنامه‌ریزی‌های آموزشی عنوان کرد و افزود: سیاست اصلی آموزش و پرورش دولت یازدهم مدرسه‌محوری است و باید بتوانیم در شکل‌گیری رفتار، منش و اعتقادات دانش‌آموزان مبتنی‌بر ساحت‌های شش‌گانه تربیت در سند تحول بنیادین فعالیت‌های اثرگذاری داشته باشیم.
عضو کابینه تدبیر و امید یکی از مشکلات آموزش و پرورش از گذاشته تا کنون را توجه تک ساحتی یا چند ساحتی به مقوله تربیت عنوان کرد و ادامه داد: باید بتوان مبتنی بر سند تحول بنیادین به رشد متوازن ساحت‌های شش‌گانه تربیت در دانش‌آموزان نائل شد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به حرکت علمی و مبتنی بر دانش در حراست آموزش و پرورش تصریح کرد: امروزه حراست‌های آموزش و پرورش دانش بنیان است و این بدین معنی است که هر کاری بخواهد در آموزش و پرورش شکل بگیرد باید مبتنی بر دانش، مطالعه و کار کارشناسی خواهد بود.
وی نقش حراست در آموزش و پرورش را «شناختی» عنوان کرد و گفت: حراست‌ها باید کسب اطلاعات لازم را به گونه‌ای انجام دهند که تصمیم‌گیرندگان به موقع و در فرصت مناسب قادر به اتخاذ بهترین تصمیمات در امور باشند.
دکتر فانی با تأکید بر زیرنظام پژوهش و ارزیابی در سند تحول بنیادین اظهار کرد: همه اقدامات حراست باید مبتنی بر پژوهش باشد و حرکت براساس آداب، علایق، سلایق و رویه‌های گذشته برخلاف اصل مدیریت دانش بنیان است .
عضو کابینه تدبیر و امید بررسی و شناخت تحولات محیط و جامعه را امری مهم برای حراست‌ها خواند و افزود: حراست‌ها باید با چشمان بینا و نگاه مبتنی‌بر عقلانیت به مسئولان در اتخاذ تصمیمات کمک کند.
وی حراست آموزش و پرورش را ملجاء و مأمن معلمان مردم و دانش‌آ‌موزان دانست و گفت: برخلاف گذشته عملکرد حراست باید برای معلمان اطمینان‌بخش باشد.
وزیر آموزش و پرورش در رویکرد امنیت فرهنگی به جای فرهنگ امنیتی به دو نوع امنیت سلبی و ایجابی اشاره کرد و ادامه داد: ما با توجه به فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش و لطافت روح معلمان به دنبال امنیت ایجابی هستیم و مجموعه حراست با تمام وجود باید در این راستا حرکت کنند تا اهداف سازمانی آموزش و پرورش تحقق یابد .
وی وجه تمایز حراست آموزش و پرورش و نهادهای فرهنگی با حراست سایر دستگاه‌ها را در بعد معرفتی و انسانی خلاصه کرد و گفت: باید رویکرد امنیت فرهنگی با بازتعریف و بازمهندسی در حوزه حراست‌های نهادهای فرهنگی مانند آموزش و پرورش نهادینه شود.
عضو کابینه تدبیر و امید با اشاره به سیر تحولات اجتماعی و فرهنگی خاطرنشان کرد: تحولات اجتماعی و فرهنگی منتظر تصمیمات و اقدامات مسئولان نمی‌ماند و به همین دلیل نهاد تعلیم و تربیت باید با واقع‌بینی، تحولات را رصد و مدیریت کند تا بتواند تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و حداکثر استفاده را برای تربیت صحیح و اصولی دانش‌آموزان به کار ببرد.
دکتر فانی تصریح کرد: حراست آموزش و پرورش در مدت دو و نیم سال فعالیت در دولت تدبیر و امید با رویکرد نو و علمی به تحولات به دستاوردهای خوبی رسیده است و در تلاش است به گونه‌ای عمل کند که جهت‌گیری‌ها در مسیر امنیت، رفاه و آسایش معلمان برای تربیت نسل جوان آینده کشور باشد.


     منبع خبر : وزارت آموزش و پرورش

بازگشت