دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش از تهیه و تدوین طرح تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش با صرف چهار سال زمان خبر داد مهدی نویدادهم در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در سمنان افزود: این طرح در نهایت به تدوین سند ملی آموزش و پرورش میانجامد که بسیار ضروری و مورد نیاز وضع فعلی نظام تعلیم و تربیت است. وی تصریح کرد: برای تدوین این طرح، بین سه تا چهار سال زمان صرف و از توانمندیها و نظرات 500 تا 600 نفر از کارشناسان خبره آموزش و پرورش و صاحبنظران عرصه تعلیم و تربیت بهرهگیری شده است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: بخش نخست طرح تحول بنیادی آموزش و پرورش و فلسفه آن آماده و برای مراجع ذیربط ارسال شده است تا به تایید و تصویب نهایی برسد. نویدادهم افزود: طرحهای اجرایی آن شامل سند ملی آموزش و پرورش هماکنون در دستور کار است که به زودی آن را نیز عرضه خواهیم کرد و این سند، مبنای تحولات در آموزش و پرورش و رفع کاستیهای موجود در این نظام قرار خواهد گرفت. وی افزود: در این طرح به تفصیل آمده است که چگونه میتوان به ساماندهی و مطلوبیت واقعی و تحول در آموزش و پرورش رسید و کاستیها باید از چه طریقی جبران شوند. دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، طرح تحول بنیادی آموزش و پرورش را زمینهساز رشد و تعالی بیش از پیش نظام تعلیم و تربیت دانست و گفت: همه ما معتقد هستیم که باید تحولاتی عمیق در بدنه آموزش و پرورش و ساختارهای آن اتفاق بیفتد. نویدادهم در خصوص مبانی و اصول و روشهای موجود در این سند که چشمانداز 20 ساله نظام و تحقق برخی آرمانهای اساسی را شکل میدهد، افزود: در راستای تصویری که ما از سند ملی آموزش و پرورش قائل هستیم، اقداماتی اتفاق افتاده که مهمترین آن تدوین فلسفه آموزش و پرورش است. وی تصریح کرد: آموزش و پرورش ایران چه قبل و چه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فاقد یک سند فلسفی مدون و مصوب بود که بتواند چتری بر سر همه تصمیمگیریها، سیاستگذاریها و برنامهریزیهای وزارتخانه بگستراند. دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: در دیداری که با رهبری در سال 85 داشتیم، ایشان تاکید کردند که آموزش و پرورش فاقد سند برآمده از آمیزههای دینی و مبانی معرفتی و اسلامی است و این سند هرچه سریعتر باید تدوین شود. نویدادهم افزود: این سند اگر تصویب شود، مبنای همه بخشها اهم از معلمان، مباحث درسی، نیروی انسانی، فضای آموزشی، تجهیزات، روشها، مدیریت و منابع مالی قرار خواهد گرفت. وی اضافه کرد: کمیتهای با عنوان شورای راهبردی آموزش و پرورش تشکیل شده است تا با برگزاری جلسههای مختلف، تلاش کند فعالیتهای جاری و اجرایی با نگاهی تحولآفرین بازبینی شوند. دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: برای تحول در آموزش و پرورش، هم مبانی تحول مطلوب باید تدوین شوند و هم برنامه درسی ملی را مورد توجه قرار داد و دایره تحول در نظام تعلیم و تربیت بسیار فراگیر است.