|
به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر علیاصغر فانی در مراسم افتتاحیه المپیادهای ورزشی درون مدرسهای که در دبیرستان البرز تهران برگزار شد، با بیان اینکه دانشآموز باید در مدرسه به یک تربیت متوازن دست یابد، اظهار کرد: تحصیل، تهذیب و ورزش سه انتظار مقام معظم رهبری از جوانان است و در حقیقت ایشان به ساحتهای ششگانه تربیت که در سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش آمده، اشاره داشتهاند.
وی افزود: هدف اصلی المپیادهای ورزشی درونمدرسهای، تربیت جسمانی است؛ اما به ساحتهای اخلاقی و اجتماعی نیز توجه دارد که سعی میکنیم مسئولیتپذیری، روحیه همکاری، مشارکتجویی را در دانشآموزان تقویت کنیم، چرا که قهرامانان آینده در صحنههای ورزشی از میان جمعیت دانشآموزی برمیخیزند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه المپیاد ورزشی درونمدرسهای یک حرکت تلفیقی - تربیتی است، گفت: این طرح در زمینه تربیت جسمانی و به عنوان یک حرکت میتواند تربیت اجتماعی دانشآموزان را نیز عهدهدار باشد.
وزیر آموزش و پرورش همچنین با بیان اینکه بسیاری از قهرمانان ورزشی کشور از دل مدارس بیرون میآیند، اظهار کرد: اجرای طرح المپیادهای ورزشی درون مدرسهای نیز میتواند زمینهساز ورزش قهرمانی باشد.
دکتر فانی در حاشیه برگزاری مراسم افتتاحیه المپیادهای ورزشی درون مدرسهای که همزمان با آغاز هفته تربیت بدنی در دبیرستان البرز انجام شد، در پاسخ به اینکه آیا المپیادهای ورزشی درون مدرسهای در سالهای آتی نیز ادامه خواهد یافت، گفت: تعهد ما تضمینی برای ادامه این طرح است. کاری را شروع نمیکنیم؛ مگر آنکه تا انتها آن را ادامه دهیم.
وی در پاسخ به پرسشی درباره بکارگیری معلمان ورزش که رشته تحصیلی مرتبط ندارند، اظهار کرد: یکی از اموری که در آموزش و پرورش دنبال میکنیم بهسازی منابع انسانی است. معلمین باید نسبت به تخصص خود به کار گرفته شوند. بسیاری از معلمان ورزش نیز از توانمندی لازم برخوردار هستند.
دکتر فانی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از داوران بینالمللی ما و قهرمانان از میان معلمان ورزش هستند، اظهار کرد: اگر مواردی باشد که معلم تخصص لازم را نداشته باشد، باید در راستای بهسازی نیروی انسانی به آن توجه کنیم.
وزیر آموزش و پرورش درباره اهداف برگزاری المپیادهای ورزشی درون مدرسهای گفت: چندین هدف را در راستای این طرح دنبال میکنیم که یکی از آنها تربیت بدنی و جسمانی دانشآموزان است که از ساحتهای شش گانه مورد تاکید در سند بنیادین نظام آموزش و پرورش نیز هست.
دکتر فانی افزود: اما به تبع اجرای این طرح به اهداف تربیتی دیگر از جمله ارتقای همکاری، روحیه مسئولیتپذیری و مشارکتجویی نیز دنبال میشود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بسیاری از قهرمانان ورزشی کشور از دل مدارس بیرون میآیند اظهار کرد: اجرای طرح المپیادهای ورزشی درون مدرسهای نیز میتواند زمینهساز ورزش قهرمانی باشد.
وی ادامه داد: یکی از سیاستهای جدی که در آموزش و پرورش دولت یازدهم دنبال میکنیم توسعه مشارکت است و در همین راستا از امکانات وزارت ورزش و جوانان نیز برای ارتقای فعالیتهای تربیت بدنی بهرهمند میشویم. در قالب تفاهمنامهای که میان دو وزارتخانه به امضاء رسیده است، وزارت ورزش و جوانان نیز به فراخور نیاز از امکانات آموزش و پرورش بهرهمند خواهد شد.
دکتر فانی با بیان اینکه قصد داریم به تبع همکاری گسترده در قالب این تفاهمنامه به یک همافزایی برای رشد و تعالی ورزش مدارس دست یابیم، اظهار کرد: خودمان را از همکاری سایر دستگاهها بینیاز نمیدانیم. برای برگزاری المپیادهای ورزشی درون مدرسهای نیز با دستگاهها و نهادهای مختلفی از جمله وزارت ورزش و جوانان، شهرداری، وزارت ارتباطات، وزارت بهداشت و وزارت ارشاد همکاری داریم و دست سایر نهادها را نیز برای مشارکت بیشتر میفشاریم.
وی در پاسخ به پرسشی درباره اجرای این طرح در مدارسی که از امکانات کمی برخوردارند و فضای مناسب برای ورزش ندارند، گفت: ممکن است مدارسی را داشته باشیم که حیاط آنها بزرگ نباشد یا از امکانات مناسبی برخوردار نباشند، اما ورزش در این مدارس تعطیل نمیشود و دانشآموزان این مدارس نیز بر حسب امکانات خود عمل کرده و مسابقات را برگزار میکنند.
|